اعتراف اژه‌ای/اصرار برتصویب طرح صیانت/انتقاد از افزایش قیمت خودرو/مذاکره درباره پیشنهادات ایران

اعتراف اژه‌ای/اصرار برتصویب طرح صیانت/انتقاد از افزایش قیمت خودرو/مذاکره درباره پیشنهادات ایران

قیمت خودرو/ مذاکرات وین/ صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و … از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، افزایش اخیر قیمت خودرو در کشور واکنش های بسیاری را در پی داشته است که در همین رابطه رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو خودرو ساز بزرگ در ایران عملا حیاط خلوت دولتها هستند، نه بنگاه اقتصادی، گفت: از دولت انقلابی انتظار می‌رود ساختار دو خودرو ساز بزرگ را ساماندهی کند. اصلاح ساختار دو خودروساز بزرگ در ایران امروز نه تنها برای دولت هزینه ندارد، بلکه رضایت مردم را هم به دنبال خواهد داشت.

عزت الله اکبری تالار پشتی افزود: سهم دولت در ایران خودرو تنها ۶ درصد است، ولی مدیر عامل ایران خودرو را وزیر صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌کند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم از مخالفت مجلس با هرگونه افزایش قیمت خودرو خبر داد و با اشاره به دریافت مجوز افزایش قیمت از سوی خودروسازی‌ها گفت: ما به عنوان مجلس قانع نشدیم که بر چه اساسی مجوز افزایش قیمت داده شده است. با برخی از نمایندگان عضو کمیسیون صنایع نیز در همین رابطه نشستی داشتیم. این مبنا برای ما روشن نیست. به نظر می‌رسد خودروسازها باید هزینه هایشان را کاهش دهند و این هزینه‌ها از جیب مردم برداشته نشود.

رییس هیات مذاکره کننده ایران در چهارمین روز از مذاکرات وین در دور هشتم رویکرد غیرسازنده برخی کشورهای اروپایی در روند گفت‌گوها را مورد انتقاد قرار داد. در یکی دو روز گذشته حجم انتقادات طرف ایرانی نسبت به مواضع سه کشور اروپایی در روند مذاکرات و نیز از سوی مقامات ارشد این کشورها بیشتر شده است. به نظر می‌رسد سه کشور اروپایی با اتخاذ مواضعی حتی زیاده‌خواهانه‌تر از طرف آمریکایی، تا حدی موجب کندی روند گفت‌وگوها شده‌اند.

گزارش ایسنا درباره روند مذاکرات و موانع آن را با عنوان “از غیبت طولانی آمریکا تا ساز ناکوک اروپا” را می توانید اینجا بخوانید.

در همین رابطه نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین از دیدار و رایزنی شرکای برجام (۱+۴) با هیات آمریکایی درباره وضعیت مذاکرات وین خبر داد.

اظهارات میخائیل اولیانوف در پی این مطرح می شود که جلسه دوم دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین پس از وقفه ای چند روزه، پنج شنبه هفته گذشته آغاز به کار کرد و در حال حاضر مذاکرات برجامی در سطح گروه های دوجانبه و چندجانبه طرفین توافق و کارگروه های کمیسیون مشترک برجام ادامه دارد.

مذاکره کننده ارشد ایران هم  با بیان اینکه در حال اعمال اصلاحات و دیدگاه‌های ایران بر روی متن پیش‌نویس وین ۶ هستیم و این گفت‌وگوها مثبت و رو به جلوست، خاطرنشان کرد: درباره لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای در محورهای متعددی بین دو طرف اختلاف وجود داشته که در پیش نویس وین ۶ مشهود بوده و به ویژه در بحث هسته ای اختلافات متعدد و متنوع بوده است و در این زمینه هیچ ابتکاری از سوی طرف مقابل دریافت نکرده‌ایم اما خودمان در چارچوب اصلاحات و پیشنهاداتی که به طرف مقابل دادیم، دیدگاه‌مان را درباره این اختلافات بیان کردیم.

علی باقری همچنین در گفت‌وگویی با شبکه المیادین تاکید کرد که روند ما در مذاکرات موفقیت آمیز بوده و پیشرفت خوبی را محقق کردیم و این پیشرفت می تواند زمینه سریعی برای مذاکرات جدی را فراهم کند.

عماد آبشناس  کارشناس مسائل بین‌الملل هم  در ارزیابی خود از روند برگزاری مذاکرات در وین می گوید: به نظر می‌رسد هر چه اسرائیلی‌ها هیاهوی بیشتری نشان می دهند بیانگر این است که مذاکرات در وین به سمت و سوی مثبت پیش می رود و آنچه مشخص است این که طرفین چه ایران و چه ۱+۴ و حتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که باید به یک توافقی دست یابند.

دیگر اخبار مرتبط با مذاکرات را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

مذاکره‌کنندگان در وین خود را با ایده‌های ایران تطبیق داده‌اند

احتمال حصول توافق در مذاکرات وین بیشتر شده است

اصلاح طلبان از توافق وین حمایت خواهند کرد؟

***

دبیر کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی از اصرار کمیسیون بر تصویب طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی خبرداد و گفت:  اصرار کمیسیون بر تصویب درست، منطقی و همراه با نظرات کارشناسان می‌باشد.

مهرداد ویس‌کرمی درباره اینکه برخی معتقدند با ارجاع این طرح به مرکز پژوهش ها به تدریج شاهد مسکوت ماندن طرح خواهیم بود، گفت: به هیچ عنوان اینگونه نیست، اتفاقا بالعکس است و کمیسیون به تصویب این طرح اصرار دارد، اما اصرار کمیسیون بر تصویب درست، منطقی و همراه با نظرات کارشناسان می‌باشد، ممکن است برخی مخالفان امیدی داشته باشند که چنین اتفاقی که اشاره شد رخ دهد، اما خیر چنین چیزی نخواهد بود، همه ما موافقیم که مدیریت فضای مجازی یک بحث حکمرانی است و وظیفه مجلس است که خلاء قانونی این حوزه را رفع کند.

پس از آنکه روز یکشنبه (۲۱ آذرماه) لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صفحات شخصی خود در توئیتر به آن واکنش نشان دادند که گزارش کامل آن را می توانید اینجا بخوانید.

اظهارات حجت‌الاسلام و المسلین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قضایی هم از خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.

رئیس قوه قضائیه با اعتراف به اینکه هنوز در قوه قضائیه تحولی ایجاد نکرده‌ایم، گفت: اگر کاری کردیم ورودی پرونده‌ها به قوه قضائیه بسیار پایین آمد، رسیدگی‌ها کوتاه شد و رضایت مردم بالا رفت، تحولی ایجاد کرده‌ایم.

در پی، اشتباه یک خبرنگار در ثبت سخنرانی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در هفته گذشته، روابط عمومی معاونت پارلمانی رییس جمهور با صدور اطلاعیه ای مجدد اظهارات منتسب به سید محمد حسینی را تکذیب و تاکید کرد که از دوستان انقلابی انتظار می‌رود که به اخبار نادرست و اخبار رسانه های بیگانه استناد نکنند.

در این اطلاعیه آمده است: هفته گذشته، اشتباه عجیب یک خبرنگار در ثبت سخنرانی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور منشأ قضاوت‌های نادرستی شد که منبع اولیه خبر بلافاصله متوجه اشتباه خبرنگار خود شد و خبر اولیه را اصلاح کرد. تکذیبیه این خبر نیز در قالب اطلاعیه رسمی روابط عمومی این معاونت همان روز در رسانه‌ها منتشر شد، اما گویی برای بهانه‌جویان اصالت خبر مهم نبود و همچنان بر طبل تفاسیر نامربوط کوبیدند و متاسفانه برخی دوستان انقلابی هم بی اطلاع و بی‌مطالعه و با استناد به اخبار جعلی منتشر شده در رسانه‌های معاند، آن را تکرار کردند؛

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *