استاد دانشگاه کمبریج مطرح کرد؛ مانع اصلی توافق عدم اطمینان به آمریکا و اروپاست/ ایران آنقدر به مذاکرات ادامه دهد تا جهان متوجه سوءنیت طرف‌های مقابل شود

مانع اصلی توافق عدم اطمینان به آمریکا و اروپاست/ ایران آنقدر به مذاکرات ادامه دهد تا جهان متوجه سوءنیت طرف‌های مقابل شود

استاد دانشگاه کمبریج تاکید کرد: ایران به درستی خواهان لغو تحریم‌هاست. اما ایران باید آنقدر به مذاکرات ادامه دهد تا جهان متوجه سوءنیت آمریکا و اروپا شود، از سوی دیگر تهران باید روابط خود را با کشورهایی که از رفتار قلدرانه آمریکا به ستوه آمده‌اند، افزایش دهد.

«پروفسور رودنی شکسپیر» فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج انگلیس، اقتصاددان، استاد علوم سیاسی دانشگاه، نویسنده کتاب‌ها و رساله‌های علمی- دانشگاهی در زمینه‌ی اقتصاد و… است. «رودنی شکسپیر»  از منتقدان نظام‌های کاپیتالیستی و سوسیالیستی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا، به بیان نظرات خود در مورد احیای برجام و تنش‌های فعلی در مذاکرات وین پرداخت.

آمریکا  کشوری است که دائماً توافقات را نقض می‌کند

پروفسور رودنی شکسپیر در ابتدا در مورد ازسرگیری مذاکرات برجامی و احتمال وصول نتیجه در این مذاکرات گفت: آمریکا کشوری است که  دائماً توافقات را نقض می‌کند، مثلاً در مورد چین و اینکه توافق هسته‌ای با ایران را زیر پا می‌گذارد. بدتر از آن، حتی تحریم‌های اضافی را در زمانی که مذاکرات با ایران در حال انجام است، اعمال می‌کند.

ایران به درستی خواهان لغو تحریم‌هاست

هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواهی در سال ۲۰۲۴ بیاید، تحریم‌ها را دوباره اعمال خواهد کرد

وی در ادامه افزود: ایران به درستی می‌گوید همه تحریم‌ها باید برداشته شوند و لغو آن باید «قابل تأیید» باشد، این درخواست ایران به این معنی است که نباید خطری برای اعمال مجدد تحریم‌ها وجود داشته باشد. اما بایدن در همین لحظه تحریم‌های بیشتری را اعمال می‌کند و ترامپ و پمپئو، یا هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواهی که در سال ۲۰۲۴ بیایند، مطمئناً تحریم‌ها را دوباره اعمال خواهند کرد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: بنابراین هر توافقی در حال حاضر غیرممکن است، اگرچه ممکن است توافقی وجود داشته باشد، اگر (این یک “اگر” بزرگ است) ایالات متحده آمریکا میلیاردها دلار غرامت برای ضررهای اقتصادی ایران (به دلیل تحریم‌ها) بپردازد و اگر غرامت میلیاردی برای جان‌باختگان ناشی از تحریم‌ها پرداخت شود. اگر آمریکا بابت ترور سردار سلیمانی معذرت بخواهد، اگر انگلیس بدهی خود را بپردازد، اگر آمریکا تضمین کند که کره جنوبی و دیگران آنچه را که به عنوان بدهی به ایران دارند بپردازند و تنها در این صورت است که دلیلی برای اعتماد به آمریکا (یا انگلیس) وجود خواهد داشت.

 نمی‌توان به آمریکا و حتی اروپا اعتماد کرد

وی در ادامه گفت: اما نمی‌توان به ایالات متحده اعتماد کرد چراکه آن‌ها غرامت پرداخت نخواهد کرد. مانع اصلی احیای توافق این است که نمی‌توان به آمریکا و حتی اروپا اعتماد کرد. من فکر می‌کنم ایران مایل به توافق است اما همین بی‌اعتمادی آنها را منع می‌کند.

ایران با حسن نیت مذاکره می‌کند 

ایران انقدر به مذاکرات ادامه دهد تا جهان متوجه سوءنیت آمریکا و اروپا شود 

این استاد دانشگاه گفت: من از تلاش‌های با حسن نیت ایران تشکر می‌کنم و باید برای مدتی به مذاکره ادامه دهد تا اطمینان حاصل شود که تمام جهان متوجه می‌شوند که این اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بودند که با حسن نیت وارد مذاکره نشدند. در صورت عدم موفقیت مذاکرات، ایران باید روابط خود را با روسیه، چین و سایر کشورهایی که همگی از رفتار متکبرانه و قلدرانه آمریکا به ستوه آمده‌اند، افزایش دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *