دکتر ساروخانی: اثر پژوهشگر باید در سرنوشت جامعه تأثیرگذار باشد:بنابراین هر انسانی که به کار پژوهش می‌پردازد انتظار دارد اثرش ماندگار باشد.‌ وی افزود: در برابر این هدف بزرگ هدف کوچکی هم وجود دارد و آن این است که من دوست دارم واقعیت را در اعماق ببینم

دکتر باقر ساروخانی، جامعه‌شناس ایرانی و استاد بازنشسته دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در نشست هفته پژوهش دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره که به صورت مجازی برگزار شد درباره پژوهش و جهان واقعیت به ایراد سخن پرداخت.

وی در آغاز سخن با تشکر از برگزار‌کنندگان این نشست مجازی گفت: بحث من درباره محقق و پژوهش در جهان واقعیت و جهان واقعیت اجتماعی است. من خود را دربرابر جهان واقعیت قرار می دهم و می‌پرسم در آغاز کار محقق چه می‌خواهد؟ طبیعتاً محقق هدفهای خاصی دارد. محقق قصد دارد تحقیقاتش در جامعه و سرنوشت آن اثر‌گذار باشد. ‌محقق می‌خواهد کارهایش پایدار بماند و نمی‌خواهد چند روزی که از آن سپری شد اثر تحقیقاتش از بین برود. او می‌خواهد اثرش پایداری داشته باشد. حکیم طوس هم همین را می‌گفت: پی افـکنـدم ‌از‌ نظـم کـاخـی بـلـنـد، کـه ‌از‌ بـاد‌ و‌ بـاران‌ نیابد‌ گزند.

بنابراین هر انسانی که به کار پژوهش می‌پردازد انتظار دارد اثرش ماندگار باشد.‌ وی افزود: در برابر این هدف بزرگ هدف کوچکی هم وجود دارد و آن این است که من دوست دارم واقعیت را در اعماق ببینم. اگر من واقعیت را سطحی ببینم کار مطلوبی نیست. من باید چیزهایی را ببینم و بشنوم که دیگران ندیده اند. رسالت من محقق باید عمقی باشد. همچنین من باید عوامل واقعیت را نیز ببینم و اگر آن را نبینیم واقعیت همچنان می ماند و باید آنچه که باعث تولید واقعیت می‌شود را نیز به خوبی بررسی کنم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *