هاشمی طبا: کسی از رئیس‌جمهور حرف‌شنوی ندارد

سید مصطفی هاشمی طبا درباره اختلافاتی که این روزها در تیم اقتصادی دولت سیزدهم مطرح است و هر یک از اعضای دولت نظرات خودشان را به طور شخصی بیان می‌کنند، گفت: در هر هیأت دولتی اختلاف‌نظر بین وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان و برنامه همیشه وجود داشته است اما دست آخر رئیس‌جمهور هنگامی که تمامی نظرات را بررسی می‌کند و اعضای هیأت دولت رأی می‌دهند، حکم نهایی را می‌دهد.

ترکیب پیچیده تیم اقتصادی دولت باعث شده کسی از رئیس‌جمهور «حرف‌شنوی» نداشته باشد/ هماهنگ کردن مسئولان اقتصادی دولت سخت شده است/ رئیس‌جمهور باید حرف آخر را بزند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در زمان آقایان هاشمی رفسنجانی؛ مهندس موسوی و آقای خاتمی که شخصا از نزدیک شاهدش بودم، اینچنین اختلاف‌نظراتی وجود داشت. به طور مثال مشاهده می‌شد بین رئیس  سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی که اتفاقاً مقام رسمی هم بودند، اختلاف‌نظر وجود دارد اما نهایتا این رئیس‌جمهور بود که باید تصمیم می‌گرفت.

وی با اشاره به ترکیب تیم اقتصادی دولت سیزدهم بیان کرد:  در حال حاضر در دولت آقای رئیسی یک ترکیب جدیدی شکل گرفته است؛ یعنی علاوه بر وزرای اقتصادی و رئیس بانک مرکزی  آقای رضایی به عنوان معاونت اقتصادی انتخاب شده‌اند و از سوی دیگر هم آقای مخبر به عنوان نفر اول خط اقتصادی و تصمیم‌گیر انتخاب شده؛ این ترکیب یک کمی پیچیده شده و ممکن است آن حرف شنوی لازم که باید باشد، وجود نداشته نباشد و برخی افراد هم هر حرفی که می‌خواهند می‌زنند.

هاشمی‌طبا ادامه داد: آقای رئیسی درباره تیم اقتصادی برخورد جدی داشتند و گفتند مسائل اقتصادی باید از زبان مخبر بیان شود اما اینکه چرا وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه یا معاون اقتصادی نباید حرف بزنند هم خودش حرفی است و به نظر می‌رسد هماهنگی لازم برای این ترکیب پیچیده‌ سخت باشد و مدیریت آن قابل کنترل نباشد.

وی با بیان اینکه معتقدم حرف آخر را رئیس‌جمهور باید بزند، عنوان کرد: رئیس‌جمهور باید مسائل اقتصادی را در دولت مدیریت کند، اعضای دولت باید حرف خودشان را بزنند و بقیه هم نباید حرف دیگری بزنند. به اعتقاد من حرف متفرقه نشانه این است از رئیس‌جمهور تمکین نمی‌شود و این امر شکل خوبی ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص اینکه گفته می‌شود محسن رضایی در تیم اقتصادی خودش را بالاتر از سایر اعضای آن می‌داند و تصمیماتی را مانند پرداخت یارانه ۸۰۰ هزار تومانی در دی ماه مطرح می‌کند که وزیر اقتصاد زمان را نامعلوم اعلام می‌کند، گفت: استنباط‌های مختلفی می‌شود و این امر هم به نظر قوی می‌آید.

وی تاکید کرد: درباره یارانه‌ها رئیس سازمان برنامه و بودجه باید صحبت کند؛ چراکه تخصیص اعتبارات از سوی رئیس این سازمان صورت می‌گیرد، اگر چیزی هم در دولت مصوب نشده باشد کسی نباید درباره‌اش حرف بزند و این هم به اعتقاد من یکی از اشتباهاتی است که اتفاق افتاده است.