تولید محصولی برای کاهش برگشت‌پذیری محصولات کشاورزی صادراتی:مدیر یکی از شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: کود و سم پسیل پسته، زیتون و گلابی از جمله محصولات دانش‌بنیان این شرکت است که پس از نزدیک به ۲ سال کار تحقیقاتی، به فرمولاسیون این محصول دست یافتیم.

تولید محصولی برای کاهش برگشت‌پذیری محصولات کشاورزی صادراتی

محققان کشور بر پایه مواد معدنی کود-سمی را توسعه داده‌اند که امکان تولید محصولات کشاورزی در گرید صادراتی را برای کشور فراهم می‌کند.

مهدی حمصیان، مدیر یکی از شرکت دانش‌بنیان ها در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این شرکت در سال ۹۶ تاسیس شده است، گفت: این شرکت فناور متشکل از تیم‌های تخصصی و دپارتمان‌های تخصصی است که در زمینه‌های هوش مصنوعی، کشاورزی، بیوتکنولوژی و صنایع دامپروری فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه ما در این حوزه‌ها دستاوردهای منحصر به فردی را عرضه کردیم، اظهار کرد: کود و سم پسیل پسته، زیتون و گلابی از جمله محصولات دانش‌بنیان این شرکت است که پس از نزدیک به ۲ سال کار تحقیقاتی، به فرمولاسیون این محصول دست یافتیم.

حمصیان خاطر نشان کرد: این محصول نه تنها یک کود ارگانیک است، بلکه می‌تواند طیف وسیعی از آفات را از بین ببرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به استفاده از این کود-سم برای حذف آفت پسیل پسته، یادآور شد: آفت پسیل یکی از آفت‌های مهم مزارع پسته است که کنترل و مهار آن با دشواری همراه است، ولی این کود – سم قادر به کنترل این آفت خواهد بود.

به گفته این محقق، این محصول در بسیار از باغات کشور مورد استفاده و تایید قرار گرفته است.

وی، پایه این کود- سم را مواد معدنی دانست که هیچ سمیتی برای انسان در پی ندارد و ادامه داد: در حال حاضر در مزارع پسته کشور برای مقابله با آفت پسیل از سم “موونتو” استفاده می‌شود که این سم به علت تحریم‌ها، به ایران وارد نمی‌شود و در صورت واردات به کشور با قیمت‌های گزافی توزیع می‌شود.

حمصیان بوی بسیار زننده را از دیگر محدودیت‌های سم فوق دانست و یادآور شد: از سوی دیگر استفاده بی‌رویه از سموم موجب شده است که گرید پسته کشور از رتبه یک و ۲ دنیا به رتبه ۸ و ۹ جهان برسد؛ چرا که سمی که الان استفاده می‌شود، دارای عناصر سنگین است که این عناصر در میوه پسته انباشته خواهد شد.

وی به برخی از تجربیات صادرات پسته و برگشت آنها اشاره کرد و یادآور شد: این کود – سم، باقی مانده سم در محصول ایجاد نمی‌کند.

حمصیان با تاکید بر اینکه این محصول علاوه بر کاربرد سم، یک نوع کود محسوب می‌شود، در این باره توضیح داد: کاربرد آن موجب می‌شود که علاوه بر تقویت گیاه، آفات نیز کنترل شوند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این کود – سم علاوه بر باغات پسته، برای محصولات “زیتون” و “گلابی” نیز کاربرد دارد، گفت: این محصول به صورت تخصصی بر روی آفت پسیل پسته کاربرد دارد و در نسخه جدید، این محصول را برای دفع شته و شپشک توسعه دادیم.

به گزارش ایسنا، بازگشت محموله‌های کیوی از هند، سیب‌زمینی از ازبکستان و فلفل دلمه‌ای از روسیه و اخیراً هم سیب‌زمینی از ترکمنستان، اخبار داغ این روزهای کشور است. بازارهای هدف محصولات صادراتی ایران، هر کدام با دلایلی، این اقلام کشاورزی را مرجوع کرده‌اند، ولی وجه اشتراک بازگشت همه این محصولات کشاورزی ایران، “آلودگی و سموم غیراستانداردی” است که برای تولید آنها مورد استفاده کشاورزان قرار گرفته است.

جریان از این قرار است که اوایل آذر، بیش از ۳۵۰۰ تن سیب‌زمینی از ازبکستان برگشت خورد و این کشور اعلام کرد این محصول را به دلیل آلودگی خطرناک برگشت داده است. پس از آن هم سازمان حفظ نباتات و قرنطینه هندوستان به دلیل وجود ذرات سفید روی کیوی‌های صادراتی ایران آن را قبول نکرد.

همچنین در همین زمان روسیه واردات فلفل دلمه‌ای از ایران را به دلیل استفاده از چهار نوع سم که در آنجا ثبت نشده، ممنوع کرد و چندی بعد خبر بازگشت سیب‌زمینی صادراتی از ترکمنستان منتشر شد.

این در حالی است که کلید حل این معما در دست محققان شرکت‌های دانش‌بنیانی است که با تولید سم و کودهایی بر پایه مواد معدنی، امکان تولید محصولات کشاورزی در گرید صادراتی را فراهم می‌کند. نمونه آن این شرکت عضو سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی است که موفق شده است بر پایه مواد معدنی محصولی را توسعه دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *