پناهجویان؛ تبدیل مهمان‌نوازی به خشم محمود فاضلی اعتماد ۱۹/۱۰/۱۴۰۰ صفحه ۱۲

یکی از مزایای بحران پناهندگان این است که کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا متوجه مرزهای خارجی خود شده‌اند. در عین حال این بحران باعث دست و پنجه نرم کردن همین اتحادیه با ارزش‌های انسانی شده است. چندی پیش کمیسیون اروپا به یونان و کرواسی دستور داد به «بازگشت»‌های غیرقانونی، که در آن مهاجران به‌زور به آن سوی مرز رانده می‌شوند، رسیدگی کنند. در بعضی از کشورهای اروپایی  وضعیت اضطراری اعلام شد و در این کشورها موانع و نرده‌های متعددی برای جلوگیری از پناهندگان و پس فرستادن آن‌ها بر پا شد.

استفاده از پناهنده به‌عنوان حربه چیز جدیدی نیست. در سال ۲۰۱۶ ترکیه، روسیه را متهم کرد که این کار را با پناهندگان سوری می‌کند، چرا که تعداد زیادی پناهنده بعد از بمباران حلب توسط روسیه وارد ترکیه ‌شدند. در ابتدای جنگ کوزوو در سال ۱۹۹۹ سیلی از پناهنده به راه افتاد. خیلی زود معلوم شد که مردم به این سوی مرزها رانده می‌شوند تا روشن شود که اولین اقدام انسانی ناتو شکست خورده است. پناهندگان حربۀ ایده‌آلی هستند. آنان اتحاد بین کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا و ناتو را تضعیف می‌کنند. تصمیم چندی قبل پارلمان لهستان برای بازگرداندن مهاجران رسماً غیر قانونی است. طبق قانون بین‌الملل پس فرستادن پناهنده به کشوری که در آن تحت تعقیب است، ممنوع است.

ترکیه یکی از کشورهایی است که با پدیده پناهجویان درگیر بوده و دولت نقشه جدیدی در سیاست مهاجرت تهیه کرده است. مهاجرانی که در استان‌ها و شهرستان‌های ترکیه مجوز اقامت ندارند، تشخیص داده شده و به اردوگاه‌ها در مرزها فرستاده خواهند شد. اجازه اقامت پناهجویان به‌شکل جمعی در یک محله، به‌ویژه در کلانشهرها داده نخواهد شد. همچنین مانع اشتغال مهاجران غیرقانونی که از سوی بخش‌های مربوطه وزارت کشور ثبت نشده‌اند، خواهند شد. این نقشه راه به‌دنبال شکایت‌ها از بیکاری به‌دلیل تامین نیروی کار ارزان از بین مهاجران سوریه‌ای و افغانی تهیه می‌شود.

در راستای این نقشه، ابتدا مرزها برای جلوگیری از ورود مهاجران افغانی تقویت خواهند شد. فعالیت‌های احداث دیوار در مرز ترکیه- ایران تسریع شده و سطح نیروهای مرزی از هنگ به تیپ ارتقاء داده شد. دولت همچنین به‌منظور جلوگیری از تجمع مهاجران در مناطق مشخص و یا حرکت آزاد آن‌ها، سیاست‌های تشویقی برای انتقال مهاجرانی که مجوز اقامت و کار ندارند، به کشورهایشان و یا به اردوگاه‌ها در مرز سوریه تعریف خواهد کرد. مغازه‌ها و کارفرمایانی که با منطق نیروی کار ارزان، از مهاجران استفاده می‌کنند، کنترل بیشتری خواهند کرد و برای کسانی که مهاجران قاچاق را به‌کار گماشته‌اند، جریمه‌های نقدی سنگین درنظر گرفته خواهد شد. ورود پناهجویان از افغانستان به ترکیه، مردم را خشمگین کرده است.از مهاجران به‌عنوان نیروی کار ارزان استفاده می‌شود. نرخ بیکاری در ترکیه افزایش یافته و مهمانوازی به خشم تبدیل شده است. طرد مهاجران به‌طور کامل به اجرا گذاشته می‌شوند. شهروندان ترکیه معتقدند پذیرش مهاجران، اثرات منفی بر اقتصاد کشور گذاشته است.

در سال‌های اخیر ترکیه سیاست عقب‌راندن مداوم مهاجران از سوی یونان، که توسط سازمان گارد مرزی و ساحلی اتحادیه اروپا تسهیل می‌شود، باعث شد پناهجویان راه خود را به مسیر خطرناک‌تر و طولانی‌تر ایتالیا تغییر دهند. به باور آنکارت، عقب‌راندن غیرقانونی مهاجران توسط یونان، دلیل اصلی افزایش مرگ‌و‌میر آن‌ها در دریای اژه است. ترکیه مدعی است شمار مهاجران سوری با احتساب افرادی که در ترکیه ثبت نشده‌اند، به ۸-۷ میلیون می‌رسد و اکثر آن‌ها در کلانشهرها و استان‌های مرزی بسر می‌برند. آمار اداره کل مهاجرت ترکیه نشان می‌دهد، شهر استانبول با پذیرایی از ۵۳۰ هزار و ۲۳۴ مهاجر سوری در صدر جدول قرار دارد و بعضی از شهرهای دیگر ترکیه بین ۴۳۶ الی ۴۳۶ هزار نفر پناهجو را در خود جای داده‌اند. ترک‌ها همچنین بعضی از دیوارکشی‌های مرزی را که از سال ۲۰۱۷ آغاز شده بود را به‌پایان برده و حتی دیوارکشی در مرز ایران به‌طول ۲۴۲ را آغاز کرده است. آن‌ها مدعی‌اند از سال ۲۰۱۶ مانع ورود ۲ میلیون و ۳۲۷ هزار مهاجر غیرقانونی به کشورشان شده‌اند. از آن تاریخ تا به‌حال ۲۸۳ هزار و ۷۰۹ نفر به کشورهایشان بازگشتند. ۱۰۴ هزار و ۹۴۷ مهاجر غیرقانونی در انتظار اخراج به کشورشان بوده و یا تحت تعقیب هستند. دریای مدیترانه سال‌هاست محل عبور مهاجران و پناهجویان سفر مخاطره‌آمیز برای رسیدن به اروپا بوده ودر شش ماهه نخست سال ۲۰۲۱، دست‌کم ۱۱۴۰ نفر در تلاش برای رسیدن به اروپا سوار بر قایق، جان خود را از دست داده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *