مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار شد امیدواری به فردای موسیقی ایران

[AK

 

گروه فرهنگی / پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، شامگاه پنجشنبه سی‌ام دی ماه با معرفی برگزیدگان خود به ایستگاه پایانی رسید. جشنواره‌ای با هدف کشف استعدادهای نسل جوان موسیقی ایران که با حمایت استادان بزرگ موسیقی کشورمان که از داوران این جشنواره و در واقع حامیان آن هستند توانسته دوره‌های درخشان و موفقی را پشت سر بگذارد.
توجه به آینده و توجه به جوانان
در مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره که اجرای آن را سیدعباس سجادی برعهده داشت و به ‌صورت مجازی از سوی پلتفرم‌های اعلام شده اجرا و پخش گردید، در ابتدا بعد از قرائت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی، پیام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی مجری برنامه قرائت شد و در ادامه مراسم محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد در جملاتی بیان داشت: جشنواره موسیقی جوان در ایران اسلامی حکایت از این دارد که آینده و جوانان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی است که در نظام جمهوری اسلامی به آن توجه می‌شود به همین جهت است که چنین جشنواره‌هایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این جشنواره‌ها ۵۰ – ۶۰ سال آینده موسیقی را بیمه می‌کنند و هر سال که برگزار می‌شود این امید را بیشتر و به دورتر پرتاب می‌کند… به عبارتی بیمه‌کننده موسیقی ایران در حوزه موسیقی نواحی و دستگاهی و موسیقی جهان درحوزه کلاسیک و آهنگسازی هستند. محمد الهیاری سرپرست دفتر موسیقی ارشاد نیز در این مراسم سخنرانی کرد.
امید به تداوم این جشنواره
هومان اسعدی دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم اظهار داشت: بی‌شک جشنواره موسیقی جوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری و موسیقایی ایران محسوب می‌شود که هدفش کشف و شناسایی استعدادهای جوان در حوزه‌های مختلف موسیقی از موسیقی نواحی اقوام مختلف ایران گرفته تا موسیقی کلاسیک ایرانی و همینطورکلاسیک اروپایی است. شاید یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این جشنواره این است که با حمایت دولت به طور کامل برگزار می‌شود، اما در امور تخصصی و فنی کاملاً به اهل فن سپرده شده و اعضای شوراهای تخصصی و سیاستگذاری کاملاً همه موسیقیدانان برجسته ایران زمین هستند و امیدوارم دور بعدی این جشنواره استمرار پیدا کند و دوباره شاهد حضور پرشور جوانان در همین سالن باشیم.
ثمره‌ای لذت‌بخش از جشنواره جوان
حسین علیزاده مشاور دبیر و داور بخش تار، سه تار، آفرینش در تکنوازی و آهنگسازی این دوره از جشنواره نیز در صحبت‌های خود بیان داشت: موضوعی که در این پانزده دوره در جشنواره خیلی محسوس بوده همان تداوم است و ثمره این جشنواره مدیون همه شرکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران جشنواره است و کار ساده‌ای نبوده که تا به امروز ادامه داشته باشد. خوشبختانه وقتی به این تداوم نگاه می‌کنیم حتی با اینکه الان شرایط اجتماعی طوری نیست که از نزدیک همدیگر را ببینیم ولی میوه این جشنواره امسال خیلی لذت‌بخش و خوشمزه بود و خوشحال شدیم این زحمات؛ ثمره پیدا کرده است.
علیزاده با اشاره به حمایت از شرکت‌کنندگان نیز افزود: فکرهایی برای جوان‌های شرکت‌کننده که استعدادهای خاصی هستند، در نظر گرفته شده که آموزش‌های فوق‌العاده برایشان گذاشته شود و به گونه‌ای کارشان ادامه پیدا کند و تا وقتی توان داریم این عشق ما به جشنواره جوان و بچه‌های جوان همیشه هست. برای اینکه ما نفسمان و امیدمان به آنها بستگی دارد آنها وقتی باشند، سرحال باشند، بنوازند، بخوانند و بسازند ما هم زنده خواهیم بود.
انگیزه برای جوانان
ابراهیم لطفی عضو هیأت داوران جشنواره بخش موسیقی کلاسیک هم گفت: بسیار خرسندم این جشنواره بستر مناسبی را برای استعداد‌یابی و ایجاد انگیزه برای جوانان ما جهت تلاش بیشتر برای نشان دادن توانمندی‌هایشان فراهم کرده است و بسیار امیدوار و آرزومندم که این جشنواره درعرصه‌های بین‌المللی در آینده نقش‌آفرینی کند و ما بتوانیم جشنواره جهانی موسیقی جوان را داشته باشیم.
حمیدرضا اردلان داور و مشاور دبیر در بخش موسیقی نواحی هم در سخنانی اظهار کرد: بخش نواحی جزء لاینفک این جشنواره است و حضور آن به معنای هویت بخشی به دیگر بخش‌هاست زیرا بخش نواحی ادوار گذشته و باستان ایران را در حوزه معرفت شنیداری نشانه گرفته و معرفی می‌کند و بعد از آن هست که موسیقی‌های دیگر می‌توانند به منصه ظهور راه پیدا کنند و براساس این هویت خودشان را تعریف کنند.
کیاوش صاحب نسق عضو هیأت داوران بخش آهنگسازی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نیز در این مراسم سخنرانی کرد و در خاتمه برگزیدگان بخش‌های موسیقی‌های دستگاهی، نواحی، کلاسیک، آهنگسازی و آفرینش در تک‌نوازی معرفی شدند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *