رئیس جامعه تورگردانان ایران: جذب گردشگران چین، روسیه و هند در سبد تورگردانان ایران/ باید بتوانیم برنامه‌هایی برای گنجاندن نام ایران در زندگی عادی روس‌ها پیدا کنیم

جذب گردشگران چین، روسیه و هند در سبد تورگردانان ایران/ باید بتوانیم برنامه‌هایی برای گنجاندن نام ایران در زندگی عادی روس‌ها پیدا کنیم

رئیس جامعه تورگردانان ایران معتقد است: وقتی حرف از گردشگر به میان می‌آید از دولت‌ها صحبت نمی‌کنیم و مردم عادی مدنظر هستند باید بتوانیم برنامه‌هایی برای گنجاندن نام ایران در زندگی عادی روس‌ها که همان گردشگران هستند، پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با وجود سرعت بخشیدن به طرح واکسیناسیون عمومی و کاهش نسبی فوتی‌های کرونا که موجب بازگشایی مرزها به روی گردشگران شد، هنوز برخی از توافقنامه‌های حوزه گردشگری به مرحله اجرا نرسیده‌اند از آن جمله می‌توان به موافقت‌نامه «لغو روادید گروهی گردشگری ایران و روسیه» اشاره کرد.

ابراهیم پورفرج (رئیس جامعه تورگردانان ایران) در خصوص مشکلات موجود در مسیر جذب گردشگران روس گفت: دولت‌ها مسئول فراهم کردن زمینه رفت و آمد و وضع قوانین و مقررات حضور گردشگران هستند. گردشگران در واقع همان مردم جامعه هستند. اکنون نیز وقتی اسم از گردشگران روس برده می‌شود باید بگوییم این مردم روسیه هستند که باید به ایران سفر کنند. این در حالی است که مردم روسیه ایران را نمی‌شناسند و خیلی علاقه‌مند نیستند که به ایران سفر کنند.

او ادامه داد: اکنون مرزها به روی گردشگران باز شده و تعداد زیادی تور از اروپا برای فروردین و اردیبهشت ماه تقاضای سفر به ایران را دارند و تعداد آنها خیلی بیشتر از گردشگران روس است چراکه مردم روسیه، ایران را نمی‌شناسند. وقتی توراپراتورهای روس را به ایران آوردیم، عنوان کردند که تازه فهمیده‌اند ایران کجاست، چه جاذبه‌هایی دارد و عنوان می‌کردند که چه کشور زیبایی دارید و اینکه چرا خودتان را در کشور ما معرفی نمی‌کنید. نباید فراموش کرد که ایران در نمایشگاه‌های گردشگری روسیه حضور پررنگی ندارد ضمن آنکه معرفی خاصی از جاذبه‌های ایران در رسانه‌های روسیه انجام نمی‌شود و آن اندازه که ما در اخبارمان نام روسیه را می‌شنویم، مردم روسیه نام ایران را نمی‌شنوند. ما باید بتوانیم برنامه‌هایی برای گنجاندن نام ایران در زندگی عادی روس‌ها پیدا کنیم.

پورفرج خاطرنشان کرد: وقتی حرف از گردشگر به میان می‌آید از دولت‌ها صحبت نمی‌کنیم بلکه از مردم یک کشور صحبت می‌شود. روس‌هایی که ایران را می‌شناسند، به ایران سفر می‌کنند و آنهایی که نمی‌شناسند نمی‌آیند. بیشتر مردم روسیه، ایران را نمی‌شناسند بنابراین به ایران سفر نمی‌کنند. ما باید در روسیه تبلیغات گسترده‌ای در خصوص معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران داشته باشیم.

رئیس جامعه تورگردانان یادآور شد: قبل از شیوع کرونا از ایران ۵۱ شرکت فعال در حوزه گردشگری به چین سفر کردند و نشست‌های مختلف با فعالان گردشگری چین برگزار شد. با ۱۳۵ شرکت توریستی چین گفت‌وگو انجام شد هرچند شاهد تاثیرات بسیار خوب این نشست‌ها بودیم اما شیوع کرونا ورود گردشگران چینی به ایران را متوقف کرد. برنامه بعدی ما رفتن به روسیه و برگزاری نشست‌های تخصصی با فعالان گردشگری روسیه بود چرا که هنوز آشنایی چندانی بین توراپراتورهای ایران و روسیه وجود ندارد. این امر نیز به دلیل کرونا متوقف شد اما اکنون قصد داریم تا این برنامه را عملیاتی کنیم، بعد از آن سفر به هند و آشنایی با توراپراتورهای هندی را در برنامه جامعه تورگردانان ایران قرار داده‌ایم. چین، روسیه و هند سه کشور پرجمعیت هستند که سالانه تعداد زیادی گردشگر خروجی دارند. ما می‌توانیم بخشی از این گردشگران را جذب کنیم. گردشگران سلامت، زیارت و فرهنگی از جمله این افراد هستند.

او خاطرنشان کرد: اکنون تعداد گردشگران چینی که به ایران سفر می‌کنند در حال افزایش است و اگر وضعیت بهبود یابد، این تعداد افزایش چشمگیری خواهد داشت. گردشگران چینی به طبیعت ایران و آثار تاریخی و فرهنگ ایران علاقه زیادی دارند. در کنار اینها، صنایع دستی برایشان بسیار جذاب است و خریدهای عمده در حوزه صنایع دستی ایران انجام می‌دهند. حتی نمونه‌هایی را برای بررسی چگونگی ساخت می‌برند هرچند ممکن است تعداد تاجران چینی نسبت به گردشگران عادی بیشتر باشد اما آن تاجران نیز چند روزی را برای گشت و گذار در ایران اختصاص می‌دهند. اگر بتوانیم بازار چین را فعال کنیم بسیار موفق‌تر از سایر بازها برایمان خواهد بود.

به گفته پورفرج، جذب گردشگران روس و فتح بازار روسیه بیش از بازار چین برای ایران زمان خواهد برد چراکه روس‌ها هیچ شناختی از ایران ندارند ضمن آنکه تقاضای گردشگران روس در خصوص سفر و علاقه‌مندی‌های آنها تا حدودی با گردشگران چینی و سایر گردشگران اروپایی متفاوت است و باید شرایط مطلولی را برای آنها فراهم کنیم البته تمام گردشگران روس به دنبال آنچه که در تصورات ماست، نیستند. ما می‌توانیم بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی طبیعت را در برنامه آنها بگنجانیم ضمن آنکه سفر به کیش و قشم قطعا یکی از جذابیت‌های سفر روس‌ها به ایران خواهد بود.

او افزود: اگر برجام به نتیجه برسد شاهد سیل عظیمی از ورود گردشگران به ایران خواهیم بود؛ همان‌طور که در دوره‌های گذشته، زمانی که برجام به امضاء رسید شاهد چنین اتفاقی بودیم که در هتل‌ها جا نبود. هرچند ارتباطات دولت‌های ما با چین و روسیه خوب است و اگر برجام هم به نتیجه نرسد، باز هم ممکن است بتوانیم گردشگران چینی و روس را جذب کنیم اما نمی‌توان روی این قضیه هم حساب زیادی باز کرد. مردم این دو کشور شناخت آنچنانی نسبت به ایران ندارند و اگر در اخبارهای جهانی در خصوص ایران خبرهای بد بشنوند بر روی تصمیم‌گیریشان تاثیر بد خواهد گذاشت.

به گفته رئیس جامعه تورگردانان، عموماً چینی‌ها با اهداف تجاری به ایران سفر می‌کنند و در کنار آن به گشت و گذار هم می‌پردازند. ما نیاز داریم تا چینی‌هایی را جذب کنیم که با هدف گردشگری به ایران می‌آیند. در خصوص جذب گردشگران روس نیز باید تلاش کنیم تا مردم روسیه به ایران علاقه‌مند شوند و این علاقه‌مندی جز با حضور فعال و پررنگ ایران در نمایشگاه‌ها، رسانه‌ها و شبکه‌های محلی روسیه محقق نخواهد شد. به زودی فم‌توری با حضور توراپراتورهای روسیه در ایران برگزار خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *