افتتاح نخستین موزه تخصصی صنایع دستی کشور در رشت

گیلان شهردار رشت گفت: دبیرخانه صنایع دستی با هدف تعیین وظایف سازمان‌های مختلف در راستای حمایت از هنرمندان این عرصه نیز در شهرداری رشت ایجاد می‌شود.

آفتاب‌‌نیوز :

نخستین موزه تخصصی صنایع دستی و هنر‌های سنتی کشور در رشت با محوریت “رشتی دوزی” با حضور مسئولین و تعدادی از مدیران و هنرمندان در عمارت کلاه فرنگی واقع در باغ محتشم رشت گشایش یافت.

سید امیر حسین علوی شهردار رشت در این مراسم تحول گردشگری را یکی از اولویت‌های مجموعه شهرداری دانست و اظهار کرد: بواسطه برخوداری رشت از برند شهر خلاق، تحول در آن عزمی جدی را می‌طلبد.

وی بیان کرد: همکاری و همراهی مناسبی میان اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری و شورای شهر در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی رقم خورده است تا بتوانیم داشته هایمان را به درستی ارائه دهیم و در حوزه اقتصادی، فعال کنیم.

علوی ادامه داد: مرمت عمارت‌های تاریخی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار قرار گرفته است تا برای ارائه تولیدات هنری در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

شهردار رشت گفت: مقرر شد در جوار عمارت کلاه فرنگی که امروز به موزه رشتی دوزی تغییر کاربری داده است، بازارچه‌های فصلی جهت فروش صنایع دستی دایر شود. ضمن اینکه این هنر بایستی برای ارائه به نسل آینده حفظ شود و انتقال یابد. همچنین لازم است از این فرصت‌ها برای شهرمان مزیت‌های اقتصادی خلق کنیم تا اقتصاد خرد خانوار‌ها را ارتقاء دهیم.

علوی با تاکید بر اینکه تجاری سازی صنایع دستی نیازمند عزم همگانی است، افزود: سعی داریم در شهرداری به عنوان نهاد عمومی همه داشته هایمان را برای این منظور به اشتراک گذاریم که البته لازمه آن شکل گیری تعامل و مشارکت دستگاه‌های دولتی می‌باشد.

شهردار رشت با اشاره به تشکیل دبیرخانه ستاد شهر خلاق در شهرداری، گفت: قرار است دبیرخانه صنایع دستی با هدف تعیین وظایف سازمان‌های مختلف در راستای حمایت از هنرمندان این عرصه نیز در شهرداری رشت ایجاد شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این مراسم اظهار داشت: راه‌اندازی این موزه تخصصی نقطه عطفی در شناسایی و معرفی صنایع دستی استان گیلان است که میتواند در راستای صنعت گردشگری استان نیز موثر باشد.

ولی جهانی با تاکید بر اینکه باید از تمام ظرفیت این موزه در راستای توسعه گردشگری استان بهره‌مند شویم، افزود: صنایع دستی در کنار داشته‌های طبیعی نقطه قوت و تمایز گیلان نسبت به سایر نقاط کشور می‌باشد که همواره عامل اصلی جذب گردشگر به این خطه سرسبز شمال بوده است

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *