در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد: تیمچه حاجب‌الدوله بازار در آتش سوخت/ بخش مرمت شده آسیب ندید/ بخشی از جداره های واجد ارزش تاریخی آسیب دید + عکس

تیمچه حاجب‌الدوله بازار در آتش سوخت/ بخش مرمت شده آسیب ندید/ بخشی از جداره های واجد ارزش تاریخی آسیب دید + عکس

جزئیات خسارت وارده آتش به بخش تاریخی تیمچه حاجب‌الدوله بازار اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز با خبر آتش‌سوزی‌ در بازار همراه شد. ساعت ۰۷:۳۸ صبح امروز یک مورد آتش‌سوزی گسترده در تیمچه حاجب‌الدوله به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی اطلاع داده شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران عنوان کرد که برخی از دیوارها و سقف‌های مغازه‌های تیمچه حاجب‌الدوله به دلیل حریق تخریب شده است. شعله‌زنی اولیه انجام شده است و لکه‌گیری نیز همچنان ادامه دارد.

IMG-20220212-WA0030

تیمچه حاجب‌الدوله از سراهای خیلی قدیمی در بازار است و سقف کاملا مسدود دارد. به گفته مسئولان آتش‌نشانی شیشه سقف‌ها کاملا ریخته است و درب تمامی مغازه‌ها قفل بود.

پرهام جانفشان (مدیر اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران) در خصوص خسارت وارده به بخش تاریخی و مرمت شده تیمچه حاجب الدوله به ایلنا گفت: این آتش سوزی در روزهای اتفاق افتاد که عید نوروز نزدیک می‌شویم و به تبع آن انبارهای بازار پر است و با یک جرقه می‌تواند آتش سوزی گسترش یابد. هرچند هنوز دلیل اصلی آتش سوزی مشخص نیست اما بر اساس گزارش‌های اعلام شده خسارت جانی به همراه نداشته و خوشبختانه بخشی از تیمچه که به تازگی مرمت شده بود نیز آسیب ندید.

او در خصوص خسارت وارده به بخش‌های تاریخی بازار در سر این آتش سوزی نیز گفت: برخی از دیواره‌های واجد ارزش تاریخی در این بخش آسیب دیده‌اند که باید مورد کارشناسی دقیق قرار گیرند و طی چند روز آینده آسیب و خسارات وارده به این بخش توسط میراث فرهنگی اعلام خواهد شد.

جانفشان با اشاره به آنکه در سال ۱۳۸۹ شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، بازار تهران را با هدف صیانت از حریم آن و جلوگیری از ورود آسیب هرچه بیشتر به این اثر ارزشمند، در فهرست  “میراث در خطر ” قرار داد، گفت: در مصوبه آن سال شورای فنی عنوان شد، با وجود  نظارت‌های جدی میراث فرهنگی و اخطارهای متعدد به شهرداری در شرایط کنونی، بازار تهران از حیث ساخت و سازهای ناهمگون، توسعه نامتعارف فضاهای تجاری، حذف فضاهای عمومی، وجود زواید و الحاقات غیرضروری، ناهنجاری‌های بصری و از طرفی وضعیت نابسامان سیستم تهویه و اطفای حریق در معرض تهدید جدی قرار دارد. با این وجود این مهم تاکنون مورد توجه قرار نگرفته این در حالیست که میراث فرهنگی طرح لازم را برای صیانت از مجموعه بازار و اطفاء حریق آن ارائه داده است و اجرایی شدن آن منوط به مشارکت بازاری‌ها و صاحبان مغازه‌ها در بازار است. میراث فرهنگی یکی از مدعیان ایمن‌سازی در بازار تهران است. در این خصوص نه تنها مانع ایجاد نمی‌کند بلکه راه را برای هر چه سریعتر همان شدن نکات ایمنی هموار ساخته.

او خاطرنشان ساخت: در بخش مرمت تیمچه حاجب الدوله به صورت مشارکتی میراث فرهنگی و کسبه حضور داشتند و این کار به خوبی انجام شد. در بخش ایمن سازی بازار طرح‌ها از سوی میراث فرهنگی تایید شده‌اند و فقط باید توسط متولیان امر اجرایی شود. در این راستا توجه به جداره‌های واجد ارزش تاریخی و این مهم که نباید لوله‌کشی‌ها و سیم‌کشی‌ها از روی آنها انجام گیرد، مورد تاکید میراث فرهنگی است.

IMG-20220212-WA0026

IMG-20220212-WA0025

IMG-20220212-WA0027

IMG-20220212-WA0031

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *