سفر به ۵ نقطه ایران با کنسرت های نواحی در یک شب دوست نداشتم کسی به تماشای کنسرتم بیاید!

دوست نداشتم کسی به تماشای کنسرتم بیاید!

اگر از علاقمندان به موسیقی نواحی باشید، با حضور در سومین شب از آغاز رسمی جشنواره موسیقی فجر می‌توانستید از موسیقی پنج نقطه از ایران فقط با حضور در یک سالن لذت ببرید؛ گویی به مدد جادوی موسیقی، به ۵ نقطه از ایران سفر کرده باشید.

به گزارش خبرنگار ایسنا، فرهنگسرای ارسباران در سومین شب از آغاز رسمی سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر در دو سانس میزبان هنرمندانی از پنج نقطه ایران بود.

در سانس اول در ابتدا گروه «استاد منصور صبوحی» در حالی به اجرای موسیقی نواحی ترکمنی نشست که سالن مخاطب چندانی نداشت ولی با این وجود گروه توانست با یک اجرای ماهرانه همان مخاطب اندک را با خود همراه کند.

عبدالمناف آهنگر که خواننده و یکی از نوازندگان دوتار کشورمان است، چنان با مهارت و جدیت اجرا می‌کرد و غرق در اجرای موسیقی بود که حتی اگر متوجه مفاهیم اشعاری که به زبان محلی و ترکمن بر زبان هنرمند می آمد، نمی‌شدید، ناخودآگاه باز هم با جدیت به تماشای اجرا می‌نشستید.

اعضای دیگر این گروه ابراهیم جرجانی (سرپرست و نوازنده دو تار) و قربان گلدی‌کر (نوازنده کمانچه) بودند.

این گروه قطعاتی چون تراکمه، سونام گلدیمی، گیت غاریپ اگلنمه موندان، توماغلی، تون دریا، یلقی لار و تکنوازی کمانچه قطعه قاشلی یار را اجرا کردند.

دوست نداشتم کسی به تماشای کنسرتم بیاید!

در ادامه گروه «پامچال» در حالی به روی صحنه آمد که پیش از ورود، آوای شاد سرنا به گوش می‌رسید و پس از قرار گرفتن در جایگاه دهل نوازی آغاز شد. این گروه با توجه به اینکه زمان اجرایشان با گروه قبلی ادغام شده بود، تنها ۲۰ دقیقه فرصت اجرا داشتند که با این حال تمامی مدت را بی‌وقفه نواختند.

نوازنده سرنا لحظه‌ای وقفه نداشت و نوازندگان دهل با قدرت بر سازهایشان می‌کوبیدند تا اینکه چوب بازان نیز با آنها همراه شدند و همگام با موسیقی اجرا کردند و در نهایت هنگام خروج از سالن نیز با نواختن موسیقی رفتند.

دوست نداشتم کسی به تماشای کنسرتم بیاید!

اعضای این گروه شامل امید نی‌نواز شهر نویی (سرپرست گروه، دهل)، علی جمعه نی نواز شهر نویی (دهل)، محمد اصلاحی (سرنا)، سجاد پهلوانی (چوب بازی) و سعید سیاوشی (چوب بازی) بودند.

همچنین قطعاتی که نواخته شد اجرای چوب بازی، اجرای مقام الله، اجرای مقام راه جنگ و اجرا مقام پلتان بود.

سانس دوم / سالن ارسباران/شب سوم:

در ابتدای این سانس، گروه «بربط هرمزگان» از بندرعباس به روی صحنه آمد. مرتضی کریمی ـ سرپرست گروه و نوازنده بربط ـ در ابتدا در توضیحی کوتاه درباره قطعات گفت: ما از دیار دریا و شرجی و گرما آمده‌ایم و امیدوارم بتوانیم اجرای خوبی را برای شما ارائه دهیم. قطعاتی که قرار است اجرا کنیم برخلاف آنچه همه از موسیقی جنوب که دارای ریتمی شاد است، انتظار دارند، قطعاتی بی‌کلام به آهنگسازی خودم است که البته یک قطعه قدیمی هم اجرا می‌شود که ما جنوبی‌ها با آن خاطرات زیادی داریم.

او ادامه داد: همه این قطعات داستان دارند. یکی از قطعات به نام «هوزاک» است که معنای آن سبز رنگ شدن آب دریا در شب است. این قطعه داستان مادری است که فرزند او به دریا رفته و بازنگشته و مادر او هر شب گریه و زاری می‌کند. همچنین یکی دیگر از قطعات نیز یک اثر قدیمی است که ماهیگیران هنگام کار اجرا می‌کرده‌اند.

اعضای دیگر این گروه رضا ترکچین (عود) و موسی کمالی (جهله و سازهای کوبه‌ای محلی) بودند.

دوست نداشتم کسی به تماشای کنسرتم بیاید!

در بخش دیگری از این سانس نیز محمود صادقی ورگ به تکنوازی دوتار شمال خراسان پرداخت.

این هنرمند در سکوت به روی صحنه آمد و بدون کوچکترین سخنی اجرای خود را آغاز کرد. حرکات دستان این هنرمند بر روی سازش مخاطب را مجذوب خود می‌کرد و به حدی سریع می‌نواخت که ممکن نبود بتوانید حرکت دستان او را دنبال کنید.

آوایی که اجرا می‌شد، حتی اگر پیشینه‌ای از آنچه می‌شنیدید نداشتید، باز هم برای شما تداعی گر موسیقی خراسان بود. این هنرمند در حالی که سازش را می‌نواخت به یک باره اقدام به کوک کردن ساز خود برای اجرای بعدی می‌کرد و باز هم بدون کوچکترین وقفه‌ای با جدیت ساز خود را می‌نواخت که البته اجرای او بارها با تشویق حضار همراه شد.

این هنرمند قطعاتی چون نوایی، تجنیس، قیامت،حرایی، کورغلی، جولان کورغلی و سرمقام را اجرا کرد.

دوست نداشتم کسی به تماشای کنسرتم بیاید!

در بخش نهایی این سانس نیز سعدالله نصیری به عنوان تکنواز دیوان از کردستان به روی صحنه آمد.

او پیش از آغاز اجرای خود گفت: با توجه به شرایط موجود دوست نداشتم کسی به تماشای اجرا بیاید که یک موقع بیمار شود و حتی تبلیغ اجرا را در پیج اینستاگرام خود نگذاشتم. با این حال دوستانی که برای تماشای اجرا آمده‌اند خیلی لطف کرده‌اند. موسیقی کردستان نیز یک موسیقی متنوع است و نمی‌توان در یک شب همه بخش‌های آن را اجرا کرد. من نیز می‌توانم دو قطعه از آثار خود را تا جایی که بتوانم برایتان اجرا می‌کنم.

دوست نداشتم کسی به تماشای کنسرتم بیاید!

با سپری شدن اجراهای روز سوم جشنواره موسیقی فجر، دو روز دیگر تا پایان برگزاری باقی است و در روز پایانی ـ جمعه ۲۹ بهمن ماه ـ مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

جشنواره موسیقی فجر به دلیل تقارن با ایام شهادت چهارشنبه و پنجشنبه اجرایی به خود نخواهد دید.

تنهای اجرای روز پایانی متعلق به رضا بهرام ـ خواننده پاپ ـ است که جمعه در دو سانس در سالن میلاد نمایشگاه برگزار خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *