خانه اخوان کاشان :این خانه ها نمایانگر معماری بی نظیر و پر ارزش ایرانی هستند که در گذر زمان و تغییر کالبد شهر، هویت و رنگ و بوی تاریخی خودشان را حفظ کرده اند

خانه اخوان کاشان یکی از خانه های پر پیج و خم و اسرار آمیز شهر کاشان است .شهر زیبای کاشان یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران محسوب می شود که به داشتن خانه های بزرگ، زیبا و قدیمی شهرت خاصی دارد. این خانه ها نمایانگر معماری بی نظیر و پر ارزش ایرانی هستند که در گذر زمان و تغییر کالبد شهر، هویت و رنگ و بوی تاریخی خودشان را حفظ کرده اند.احاطه شدن شهر کاشان توسط کویر مرکزی و کوه‌های کرکس موجب جذب گردشگران می‌شود؛ چرا که چشم‌انداز شگفت‌انگیز کویر از یک سو و وجود آبادی‌هایی نظیر قمصر، نیاسر، اردهال و قهرود در دامنه‌های کرکس از سوی دیگر، گردشگران را مجاب به بازدید از این شهر تاریخی و مناظر طبیعی و منحصربه فرد آن می‌کند. علاوه بر این، عطر و بوی دلنشین گلاب، معماری اعجاب‌انگیز خانه‌های تاریخی کاشان، نمای قدیمی شهر و طرح و نقش جذاب قالی‌های کاشان، هرساله علاقه‌مندان به تاریخ، فرهنگ و هنر را به سمت این شهر جادویی می‌کشاند.

خانه اخوان کاشان

مالک این خانه، خانواده اخوان است و این بنای معروف این روزها در بافت تاریخی شهر کاشان قرار دارد. شاید اولش تعجب کنید، ولی خانه اخوان قدیمی نیست و نمی ‌شود با خانه بروجردی ها و طباطبایی ها مقایسه‌ اش کرد.این جا را مهندس کیارش اقتصادی طراحی کرده، آن هم در سال ۱۳۹۰ هجری شمسی! معمار تبریزی کارش این است که خانه‌ های از بین رفته را به اقامتگاه ‌های بومگردی تبدیل می ‌کند. خانه اخوان نیز جز همین عمارت ‌ها است. این خانه ۴۵۰ مترمربع وسعت دارد. خطوط منحنی به کار رفته در معماری، این خانه را خاص جلوه می ‌دهد. در خانه اخوان کاشان، معماری مدرن و سنتی ترکیب شده و عمارتی کم‌ ظیر متولد گشته است.

خانه اخوان کاشان

چون خانه را با کاهگِل بازسازی کرده ‌اند، همه فکر می کنند که این جا بنایی تاریخی و متفاوت در کاشان است.قصه این خانه بر می‌گردد به اوایل سال ۹۰. وقتی یکی از دوستان مهندس کیارش اقتصادی که کاشانی است با او تماس می‌گیرد و پیشنهاد خرید خانه‌ای تاریخی به او می‌دهد که در حال ویرانی است. او خانه را با شراکت فرد دیگری می‌خرد. خانه شامل یک بخش اصلی است که در این تصاویر دیده نمی‌شود و یک حیاط پشتی که چیزی جز ویرانه از آن باقی نمانده است. کیارش اقتصادی، کارشناس معماری است و کارشناس ارشد مرمت. هر دو تخصصش را در این سازه به کار می‌برد. بخش اصلی را که نشانه‌هایی برای مرمت دارد با حفظ اصالت مرمت می‌کند و حیاط ویران را می‌سازد. آن‌طور که اکبر رضوانیان، دوست گرمابه و گلستانش به من می‌گوید این خانه در یک زمین خالی پایه‌گذاری شد،‌ به این مفهوم که هیچ چیزی جز یک زمین خالی از آن شکوه گذشته‌اش نمانده بود. هرچند تصویر منتشرشده با توضیح یک خانه تاریخی در کاشان دست به دست می‌شود اما تصحیح این اشتباه مهم بود که بدانیم این یک خانه قدیمی نیست. خانه با متراژ حدودی ۴۵۰ متر در همان سال به قیمت ۵۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و بعد از بازسازی به بابک اخوان فروخته می‌شود، کارآفرین برتر حوزه پوشاک الیاف طبیعی که اهل تهران است و دلبسته بافت تاریخی کاشان. حالا هم به همان اسم معروف شده، خانه اخوان که البته انگار قرار است تبدیل شود به مجموعه اقامتی تا دیگران هم کمی از لذت زندگی در این خانه را بچشند.

خانه اخوان کاشان

نحوه دسترسی به خانه اخوان

آدرس:خانه اخوان کاشان درست پشت مسجد آقابزرگ است. به خیابان فاضل نراقی بروید و کوچه مسجد آقابزرگ را پیدا کنید. از هر کسی بپرسید، خانه تاریخی اخوان کاشان را نشانتان می‌دهد.خانه اخوان کاشان درست کنار هتل خانه دوست است. خانه اخوان در محله گذر آب انبار خان واقع شده است.

خانه اخوان کاشان
خانه اخوان کاشان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *