وزیر کشور : رابطه ایران و چین، مهر باطلی بر هژمونی آمریکا است

وزیر کشور : رابطه ایران و چین، مهر باطلی بر هژمونی آمریکا است

وزیر کشور در دیدار با سفیر چین، روابط تهران و پکن را مستحکم و راهبردی دانست و گفت: این رابطه راهبردی، مهر باطلی بر هژمونی آمریکا بر دنیا است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی در نشست مشترک چانگ‌هوا سفیر چین در تهران با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری های مختلف اقتصادی و تجاری میان دو کشور، گفت: از مواضع اصولی چین نسبت به جمهوری اسلامی ایران در سازمان های بین المللی، مقابله با تحریم های آمریکا و نقش مثبت آن در دفاع از انرژی صلح آمیز هسته‌ای تشکر می‌کنیم.
دکتر وحیدی با تاکید بر اینکه روابط ایران و چین صرفا یک رابطه اقتصادی نیست، گفت: اراده سیاسی مسوولان جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط دو کشور در همه زمینه ها است .
وی با اشاره به همکاری امنیتی ایران و چین در مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی، تاکید کرد: ما آماده هستیم در چارچوب همکاری امنیتی، تعامل در این زمینه را افزایش دهیم.
وزیر کشور با اشاره به زمینه‌های مساعد برای همکاری دوجانبه با چین در توسعه مسایل شهری و مترو تاکید کرد که حوزه های فناوری و علمی همچون ایجاد شهر هوشمند یکی از موضوعات برای توسعه این تبادلات است .
وحیدی یادآور شد: با توجه به ظرفیتی که حوزه پسماند در تولید انرژی دارد؛ می تواند زمینه و محور دیگر همکاری ها و انتقال دانش و فناوری میان دو کشور باشد.
وی با اشاره به همه گیری کووید ۱۹ در جهان، تصریح کرد: مسئولیت فرماندهی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در جمهوری اسلامی ایران با وزارت کشور است و با توجه به تجربیات دو کشور در کنترل و مقابله با این بیماری، تعامل نزدیک میان تهران و پکن برای مقابله با کرونا بیش از پیش ادامه یابد.
همکاری تهران و پکن در مسائل توسعه ای، دیگر محور مورد اشاره دکتر وحیدی در این نشست بود و گفت: وزارت کشور الگوی توسعه استان محور را دنبال می کند و در این راستا مایلیم از تجربیات طرف چینی استفاده کنیم.
وحیدی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر همکاری های چند جانبه منطقه ای، گفت: ایران، چین، پاکستان و افغانستان می‌توانند برنامه های مشترکی در حوزه های مختلفی همچون مسایل امنیتی و راهبردی تعریف کنند.
وی همچنین خواستار توسعه روابط ایران و چین در چارچوب قرارداد ۲۵ ساله بین دو کشور شد و افزود: در صورت تحقق زمینه های لازم، آماده برقرار روابط بین استانی ایران و چین هستیم.

سفیر چین در تهران: اراده چین برای همکاری با ایران تغییرناپذیر است

چانگ هوا سفیر چین با ابراز امیدواری به اینکه مذاکرات وین به نتیجه خوبی برسد، تاکید کرد البته باید توجه داشت که تحریم های آمریکا برداشته شود یا نشود، اراده دولت چین برای همکاری با ایران تغییر نخواهد کرد.
چانگ هوا، تماس تلفنی رئیسان جمهوری چین و ایران را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست و گفت: اراده چین در گسترش روابط با ایران تغییرناپذیر است.
وی همچنین ایران را یکی از شرکای مهم چین در ابتکار یک کمر بند – یک جاده دانست و از آمادگی کشورش برای ارتقای همکاری ها خبر داد.
دیپلمات ارشد چین در تهران به امضای تفاهم همکاری ۲۵ ساله ایران و چین هم اشاره کرد و افزود: این توافق نامه که سال گذشته به امضای طرفین رسید شامل همه بخش ها و حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی است.
چانگ هوا اضافه کرد: در ماه گذشته وزرای خارجه دو کشور ایران و چین دیدار داشته اند و درخصوص عملیاتی شدن هر چه سریعتر  این سند همکاری رایزنی کردند.
سفیر چین در تهران با اشاره به تعاملات همه جانبه دو کشور، همکاری در حوزه امنیت و انتظامی را دراز مدت توصیف کرد و گقت: ایران و چین شریک راهبردی هستند و همکاری های دو طرف در حوزه امنیت و انتظامی بخش مهمی از این روابط را تشکیل می دهد.
چانگ هوا با یادآوری سند همکاری دو کشور در مبارزه با جرایم فرامرزی، تروریسم را دشمن مشترک کشورها دانست و افزود: امیدواریم همکاری در حوزه هایی چون مبارزه با تروریسم و مواد مخدر تقویت شود.
وی همچنین بر علائق چین به تقویت همکاری های چند جانبه اشاره کرد و گفت: ایران و چین می توانند با کشورهای افغانستان و پاکستان در موضوعات مختلف همکاری و تعامل داشته باشند.
این دیپلمات بلندپایه چینی همچنین بر ضرورت همکاری در حوزه های فرهنگی و گردشگری و مبارزه با همه گیری کووید-۱۹ تاکید کرد و یادآور شد: دو طرف در این زمینه ها از ظرفیت های بالایی برخوردارند و سفارتخانه های دو کشور می توانند این موضوعات را پیگیری کنند تا تفاهم نامه ها اجرایی شوند.
همکاری در توسعه متروی تهران از دیگر محورهای مورد اشاره سفیر چین در تهران بود که گفت: در این زمینه با شهردای تهران تعامل نزدیک داریم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *