واکنش‌های جهانی به تصمیم پوتین؛ از تحریم‌های واشنگتن تا جلسه کبرا در لندن

از تحریم‌های واشنگتن تا جلسه کبرا در لندن

تصمیم دیشب رئیس جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» از اوکراین با واکنش شدید آمریکا و اروپا و حتی ترکیه مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، ایالات متحده آمریکا تصمیم روز دوشنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، برای به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه «جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک» را محکوم و اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا، جو بایدن، با امضای یک فرمان اجرایی تمامی سرمایه‌گذاری‌ها، تجارت، و تامین مالی افراد آمریکایی با آن مناطق را به اشکال مختلف ممنوع می‌کند.

“جن ساکی” سخنگوی کاخ سفید دوشنبه شب گفت: ما چنین اقدامی را از سوی روسیه پیش‌بینی کرده‌ایم و آماده پاسخ فوری هستیم.

“آنتونی بلینکن” وزیر خارجه آمریکا نیز می‌گوید تصمیم روز دوشنبه پوتین نمونه دیگری از بی‌احترامی آشکار به قوانین و هنجارهای بین‌المللی است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: روسیه با این کار تعهدات خود در توافقنامه‌های “مینسک” را زیر پا گذاشته است و ادعاهای خود را که به دیپلماسی پایبند است، نقض کرده و به «حاکمیت ملی اوکراین و تمامیت ارضی» آن به روشنی حمله کرده است.

“بلینکن” همچنین گفت که واشنگتن به هماهنگی با اوکراین و متحدان و شرکای خود برای برداشتن گام‌های مناسب در پاسخ به اقدام غیرقابل‌قبول روسیه ادامه می‌دهد.

در بیانیه وزیر خارجه آمریکا که در همین رابطه صادر شده آمده است که «حمایت ما از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین از دولت و مردم اوکراین تزلزل‌ناپذیر است.»

“جوزپ بورل” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم این تصمیم روسیه را محکوم کرد و گفت: به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین، نقض آشکار قوانین بین‌المللی، تمامیت ارضی اوکراین و توافق‌ مینسک است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توئیتر خود نوشت: اتحادیه اروپا و متحدان با وحدت و جدیت خود برای همبستگی با اوکراین عمل خواهند کرد.

به نقل از دیلی میل، “بوریس جانسون” نخست وزیر انگلیس نیز اعلام کرده که صبح سه‌شنبه به‌وقت محلی “جلسه کبرا” (جلسه کمیته اضطراری دولت انگلیس) را برای گفت‌وگو درباره تحولات اوکراین و اعلام سریع تحریم‌ علیه روسیه برگزار می‌کند. جانسون همچنین در بیانیه‌ای به این تصمیم مسکو واکنش نشان داده و متعهد شده که تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کند.

نخست وزیر انگلیس گفت: این نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و توافق مینسک است. تحریم‌های لندن با اولین حمله روسیه به اوکراین آغاز می‌شوند، اما آنچه اکنون اتفاق افتاده است خبر بسیار بدی است.

از طرفی، وزارت خارجه ترکیه نیز به رسمیت شناخته شدن استقلال مناطق جدایی طلب شرق اوکراین توسط روسیه را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین دانست.

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای، به رسمیت شناخته شدن استقلال به اصطلاح جمهوری‌های دونتسک و لوهاسنک توسط روسیه را مغایر با توافق‌نامه‌های مینسک و نقض محرز حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین دانسته و اعلام کرد: این تصمیم روسیه غیرقابل قبول و مردود است.

به گزارش آناتولی، این وزارتخانه در ادامه این بیانیه، بار دیگر بر پایبندی آنکارا بر حفظ اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد و طرف‌های مرتبط را به خویشتن داری و رعایت قوانین بین‌المللی فراخواند.

پارلمان روسیه هفته گذشته طی اقدامی از پوتین خواسته بود که استقلال دو منطقه تحت کنترل شورشیان اوکراین را به رسمیت بشناسد و پوتین میگوید تصمیم دوشنبه شب خود را بنا به درخواست روسای دونتسک و لوهانسک گرفته است.

پس از به رسمیت شناختن این دو جمهوری، پوتین به نیروهای روسی دستور داد تا به عنوان صلح بان وارد این مناطق شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *