ورود جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا به استونی و لیتوانی

ورود جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا به استونی و لیتوانی

وزارت دفاع لیتوانی از ورود جنگنده‌های F-۳۵ آمریکایی به استونی و لیتوانی خبر داد.

به گزارش ایسنا، در ادامه بحران اوکراین، وزارت دفاع لیتوانی شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگنده‌های F-۳۵ آمریکایی وارد استونی و لیتوانی شده‌اند.

همزمان پنتاگون اعلام کرد: نیروهای روسیه در حال پیشروی به سمت کی‌یف – پایتخت اوکراین – هستند و ارزیابی ما این است که آنها به دنبال فلج کردن دولت اوکراین و ایجاد یک دولت جایگزین هستند.

یک مقام آمریکایی در وزارت دفاع ایالات متحده گفت: آنچه ما می‌بینیم، مرحله اولِ تهاجم گسترده روسیه به اوکراین است. نیروهای روسیه از سه محور در حال پیشروی هستند و شدیدترین درگیری‌ها در شهر خارکف و اطراف آن در جریان است.

مقام آمریکایی با اشاره به اینکه شش فروند جنگنده اف-۳۵ برای حمایت از دفاع دسته‌جمعی ناتو در مناطق بالتیک و دریای سیاه مستقر شده‌اند، خاطرنشان کرد: تهاجم روسیه به اوکراین در چند مرحله انجام خواهد شد و ما از تعداد نیروها و محدوده زمانی آن اطلاعی نداریم.

ولادیمیر پوتین – رئیس‌جمهور روسیه – در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه از اجرای عملیات نظامی در منطقه دونباس در شرق اوکراین، که شامل مناطق لوهانسک و دونتسک است، خبر داد. در مقابل، ولادیمیر زلنسکی – رئیس‌جمهور اوکراین – از شورای امنیت ملی و دفاع کشورش خواست تا در واکنش به حمله روسیه به اوکراین در این کشور حکومت نظامی اعلام کند.

پیش از این، رئیس‌جمهور لیتوانی – در همسایگی روسیه – فرمانی را برای اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور به دلیل وضعیت اوکراین امضا کرد و از پارلمان خواست تا آن را تصویب کند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیش از این نیز اعلام کرده بود که دستور اجرای عملیات نظامی ویژه در دونباس را صادر کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *