هفتمین روز جنگ در اوکراین/ نقشه ترور زلنسکی خنثی شد مسکو آماده مقابله با تحریم‌های غرب است

هفتمین روز جنگ در اوکراین/ نقشه ترور زلنسکی خنثی شد

تهران- ایرنا- الکسی دانیلوف رئیس شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین سه‌شنبه شب اعلام کرد، نیروهای این کشور نقشه ترور ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور را خنثی کردند.

به گزارش ایرنا، به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد هفتمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه “عملیات نظامی ویژه” علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.

روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

اتاوا ورود کشتی‌های روسیه به آب‌های کانادا را ممنوع می‌کند

کانادا در ادامه واکنش‌های دیپلماتیک و افزایش فشار بر روسیه، سه‌شنبه شب اعلام کرد ورود کشتی‌ها و قایق‌های ماهیگیری روسیه را به آب‌های داخلی و بنادر خود ممنوع می‌کند.

“عمر الغبره” وزیر حمل و نقل کانادا در اتاوا به خبرنگاران گفت، این ممنوعیت پس از اقدام مشابه انگلیس در روز دوشنبه، اواخر این هفته اجرایی خواهد شد.

وزیر حمل و نقل کانادا افزود: انتظار می‌رود کشورهای بیشتری از این روند پیروی کنند، دیگر کشورها نیز در حال بررسی این کار هستند.

به گفته الغبره، این امر تأثیر اقتصادی قابل توجهی بر قایق‌ها یا کشتی‌های خواهد داشت که متعلق به روسیه یا دارای پرچم این کشور هستند.

irna.ir/xjHGwS

لهستان به اوکراین جنگنده اعزام نمی‌کند

 آندری دودا رئیس‌جمهور لهستان سه‌شنبه‌شب گفت،کشورش هواپیمای نظامی به اوکراین اعزام نخواهد کرد زیرا این امر مداخله نظامی تلقی می‌شود.

دودا در کنار ینس استولتنبرگ رئیس ناتو در جریان بازدید از یک پایگاه هوایی در پاسخ به این سوال که آیا لهستان هواپیما اعزام خواهد کرد گفت: ما هواپیما اعزام نخواهیم کرد زیرا این به معنای مداخله نظامی در درگیری است.

وی افزود: ناتو طرف این درگیری نیست.

استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز در جریان سفر به لهتان گفت که ناتو به قصد اعزام نیرو به اوکراین یا انتقال هواپیماها به حریم هوایی اوکراین ندارد.

irna.ir/xjHGwr

مقامات اوکراین از ناکام ماندن نقشه ترور زلنسکی خبر دادند

الکسی دانیلوف رئیس شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین سه‌شنبه شب اعلام کرد، نیروهای این کشور نقشه ترور ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور را خنثی کردند.

دانیلوف گفت، یک گروه از نیروهای ویژه چچنی معروف به “کادیرووی‌ها” در پشت این توطئه بوده و نیروهای اوکراین توانسته‌اند این گروه را نابود کنند.

وی افزود، اعضای سرویس امنیت فدرال روسیه که از جنگ حمایت نمی‌کنند در مورد این نقشه به مقامات اوکراین اطلاع دادند.

دانیلوف توضیح داد که گروه کادیرووی به دو بخش تقسیم شده‌اند. اعضای یک گروه در گوستومل کشته شده و گروه دیگر با نیروهای امنیتی اوکراین درگیر هستند.

irna.ir/xjHGxG

مونته نگرو به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه پیوست

وزارت امورخارجه مونته نگرو اعلام کرد، به دنبال حمله روسیه به اوکراین، این کشور به تمامی اقدامات محدود کننده از جمله هشت بسته تحریمی فردی و اقتصادی که اتحادیه اروپا علیه مسکو تصویب کرده است، پیوست.

وزارت امورخارجه مونته نگرو روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای افزود، پودگوریتسا در مورد روسیه اقدامات مشابه اتحادیه اروپا را اعمال می‌کند. این اقدامات هدفمند علیه منافع سیاسی، اقتصادی و شخصی شرکت کنندگان فعال در نقض غیرقابل قبول حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأثیر گذار است.

در این این بیانیه آمده است؛ مونته نگرو به سیاست خود مطابق با اتحادیه اروپا ادامه داده و ضمن همبستگی با اوکراین عزم خود را برای کمک به احیای صلح در اروپا همراه با جامعه بین‌المللی نشان می‌دهد.

irna.ir/xjHGw2

نماینده روسیه: اقدامات غرب علیه مسکو نتایج عکس خواهد داشت

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد سه‌شنبه شب در گفت وگو با شبکه المیادین گفت: اقدامات غرب علیه مسکو نتایج عکس به همراه خواهد داشت.

«گنادی گاتیلوف» افزود: اقدامات غرب علیه روسیه نتایج معکوس به همراه خواهد داشت و برای منطق گفت‌ وگو مضر است.

او ادامه داد: روسیه تا این لحظه، مطمئن نیست که گفت‌ وگو با طرف اوکراینی نتایج مورد نظر را در پی خواهد داشت.

نماینده روسیه اضافه کرد: ما ابزارهای دیپلماتیک را تأیید می‌کنیم اما این دیپلماسی باید به مواضع همه کشورها احترام بگذارد و بر اساس اصول مساوی صورت گیرد ولی متأسفانه در حال حاضر شاهد چنین چیزی نیستیم.

گاتیلوف همچنین گفت: برای یافتن راهکاری قانونی و متوازن برای این مشکل، هیچ اراده‌ای در نظام اوکراین نمی‌بینیم.

irna.ir/xjHGwY

بانک جهانی ۳ میلیارد دلار کمک اضطراری برای اوکراین در نظر می‌گیرد

بانک جهانی اعلام کرده است که در حال آماده‌سازی یک بسته کمک به ارزش ۳ میلیارد دلار برای اوکراین است که شامل حداقل ۳۵۰ میلیون دلار کمک فوری می‌شود.

بانک جهانی در یک بیانیه مشترک با صندوق بین المللی پول گفت: اولین بخش این کمک برای تائید به هیات بانک جهانی ارائه خواهد شد و پس از آن ۲۰۰ میلیون دلار دیگر برای بخش سلامت و آموزش اوکراین اختصاص خواهد یافت.

صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرد که درخواست اوکراین برای کمک مالی فوری را در اویل هفته آینده مورد بررسی قرار خواهد داد.

irna.ir/xjHGxB

شرکت اپل فروش محصولات خود را در روسیه متوقف کرد

شرکت اپل آمریکا روز سه‌شنبه (به وقت محلی) اعلام کرد، فروش تمام محصولات خود در روسیه و خدمات دهی به این کشور را متوقف کرده است.

این شرکت بزرگ آمریکایی در بیانیه‌ای گفت: ما فروش تمام محصولات در روسیه را متوقف کرده‌ایم. هفته گذشته ما تمام صادرات به شبکه‌های فروش خود در روسیه را متوقف کردیم.

این شرکت همچنین اعلام کرد، ارائه خدمات به کاربران گوشی‌های همراه خود در روسیه را محدود می‌کند و نرم‌افزارهای رسانه‌ای روسیه مانند اسپوتنیک و راشا تودی خارج از روسیه از بازار اپل قابل بارگیری نخواهد بود.

irna.ir/xjHGxw

پارلمان اروپا تقاضای اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را پذیرفت

 پارلمان اروپا در جریان یک رای گیری و در میان تهاجم روسیه به اوکراین، روز سه‌شنبه به تقاضای کی‌یف برای پیوستن به اتحادیه اروپا رای مثبت داد.

پارلمان اروپا با ۶٣٧ رای مثبت، ١٣ رای مخالف و ٢۶ رای ممتنع درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را پذیرفت.

روز سه‌شنبه ۸ کشور اتحادیه اروپا خواهان مذاکره فوری پیرامون عضویت اوکراین در این اتحادیه شده بودند.

irna.ir/xjHGxt

حملات توپخانه ارتش اوکراین به دونتسک

منابع خبری بامداد چهارشنبه از حملات توپخانه ارتش اوکراین به جمهوری «دونتسک» خبر دادند.

به گزارش الجزیره، محله‌های شمالی و غربی دونستک هدف حملات توپخانه ای قرار گرفته و انفجارهای شدیدی در این مناطق به وقوع پیوسته است.

هنوز گزارشی درباره خسارت‌های احتمالی این حملات منتشر نشده است.

irna.ir/xjHGxr

کنسولگری اسلوونی در اوکراین تخریب شد

وزارت خارجه اسلوونی اعلام کرد، کنسولگری این کشور در شهر خارکف در جریان بمباران این شهر تخریب شده است.

وزارت خارجه اسلوونی در بیانیه خود در توییتر، تخریب کنسولگری خود در شهر خارکف و همچنین حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که هیچ یک از کارمندان این وزارتخانه کشته یا مجروح نشده‌اند.

irna.ir/xjHGxg

وزیرخارجه ترکیه: تمایلی به شرکت در تحریم‌های ضد روسی نداریم

وزیر امور خارجه ترکیه سه‌شنبه شب گفت که کشورش تمایلی به شرکت در تحریم‌ها علیه روسیه ندارد.

«مولود چاووش اوغلو» گفت: ما اصولاً در چنین تحریم‌هایی شرکت نکرده‌ایم و در تحریم‌های فعلی نیز تمایلی نداریم شرکت کنیم.

وی افزود: روسیه موافقت کرده که درخواست عبور آن دسته از کشتی‌های خود از تنگه ما که در ناوگان دریای سیاه ثبت نشده‌اند را پس بگیرد.

irna.ir/xjHGxk

وزیر خارجه آلمان: جنگ روسیه علیه اوکراین آغازگر دوره جدید است

وزیر امور خارجه آلمان در دومین روز از نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین با بیان اینکه جنگ روسیه آغازگر یک دوره جدید است، اظهار داشت،امروز ما با واقعیتی روبرو هستیم که آن را انتخاب نکرده ایم و ولادیمیر پوتین آن را بر ما تحمیل کرده است.

وزیر خارجه آلمان در سخنانی افزود پس از حمله بی رحمانه آلمان نازی به اروپا و جنگ جهانی دوم، سازمان ملل ۷۳ سال پیش برای حفظ صلح و امنیت تشکیل شد.این سازمان برای حفظ نسل های آینده از جنگ ایجاد شد.

وی اضافه کرد اصول سازمان ملل چارچوب صلح ما را بر اساس یک نظم که برپایه اصول مشترک، قوانین بین المللی همکاری و حل مسالمت آمیز اختلاف‌ها است، تهیه می کنند.

 وزیر خارجه آلمان ادامه داد روسیه بی رحمانه به این نظم حمله کرده است. به همین دلیل این جنگ نه تنها در مورد اوکراین و اروپا بلکه در مورد همه ما است.

irna.ir/xjHGwG

انگلیس چهار مقام ارشد نظامی بلاروس را تحریم کرد

 انگلیس سه‌شنبه شب تحریم‌هایی را علیه چهار شخصیت ارشد نظامی در بلاروس به دلیل حمایت از حمله روسیه به اوکراین اعلام کرد.

ویکتور گولویچ رئیس ستاد کل ارتش بلاروس و معاون اول وزیر دفاع یکی از مقام‌های ارشد دفاعی بلاروس است که تحریم هایی از جمله ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی علیه وی اعمال شده است.

وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد: او (گولویچ) مسئول هدایت اقدامات نیروهای مسلح بلاروس بود که از حمله روسیه به اوکراین حمایت کرده است.

به گفته وزارت خارجه انگلیس، وی (گولویچ) مانورهای نظامی مشترک با روسیه را هدایت و با استقرار نیروهای روسی در امتداد مرز بلاروس با اوکراین موافقت کرده که مستقیماً به توانایی روسیه برای حمله به اوکراین کمک کرده است.

“آندری بوردیکو” معاون وزیر دفاع در امور لجستیک و رئیس لجستیک نیروهای مسلح بلاروس، “سرگئی سیموننکو” معاون وزیر دفاع و رئیس تسلیحات و آندری ژوک معاون وزیر دفاع بلاروس از جمله دیگر مقامات دفاعی هستند که از طرف لندن تحریم شدند.

irna.ir/xjHGx8

۵ انفجار پایتخت اوکراین را لرزاند

 منابع خبری بامداد چهارشنبه از وقوع دستکم پنج انفجار شدید در کی‌یف پایتخت اوکراین خبر دادند.

به گزارش الجزیره، مجموعه‌ای از انفجارها و درگیری‌ها در کی‌یف روی داده است.

بر اساس این گزارش، سه انفجار نیز در حومه پایتخت اوکراین به وقوع پیوسته است.

هنوز جزئیات بیشتری از این انفجارها گزارش نشده است.

irna.ir/xjHGx6

انفجاری عظیم آسمان حومه خارکف اوکراین را روشن کرد

 تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها، یک انفجار بزرگ در حومه شهر خارکف در شمال شرق اوکراین را نشان می‌دهد که آسمان را روشن و پس از یک موج انفجار قوی، دودی قارچ مانند را در آسمان منتشر کرده است.

درحال حاضر هیچ گزارشی مبنی بر اتمی بودن این انفجار منتشر نشده است اما مشخص نیست این انفجار از چه نوعی است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند این انفجار در حومه شهر خارکف اتفاق افتاده اما آسمان این شهر کاملا روشن شده است و ادعا می‌کنند که بمب استفاده شده از نوع ترموباریک یا بمب خلاء زا است.

هنوز از تلفات این انفجار خبری منتشر نشده است.

irna.ir/xjHGx5

اوکراین: چین آماده اقدام برای پایان یافتن جنگ میان کی‌یف و مسکو است

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که چین آماده اقدام برای یافتن راه حل مسالمت آمیز به منظور پایان یافتن جنگ میان روسیه و اوکراین است.

پیش از این وانگ یی اعلام کرده بود که چین به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها احترام می‌گذارد و از روسیه و اوکراین خواست این بحران را از طریق مذاکرات حل کنند.

irna.ir/xjHGwR

سفیر روسیه: مسکو آماده مقابله با تحریم‌های غرب است

سفیر روسیه در لبنان در گفت وگو با شبکه المیادین گفت: جهان برای روسیه محدود به اروپا نیست و مسکو آمادگی دارد تا با تحریم ها مقابله کند.

«الکساندر روداکوف» با بیان اینکه عملیات نظامی روسیه در اوکراین تاکنون موفقیت آمیز بوده است، افزود: این عملیات مردم اوکراین را هدف قرار نمی‌دهد.

سفیر روسیه در لبنان همچنین گفت که نقض حقوق بشر در غرب علیه شهروندان روسیه وجود دارد.

irna.ir/xjHGvt

هشدار اوکراین به بلاروس در مورد امکان حمله موشکی

الکسی دانیلوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین سه‌شنبه شب در گفت وگو با شبکه تلویزیونی رادا اوکراین گفت: ارتش اوکراین احتمال دارد به بلاروس حمله موشکی کند.

وی افزود: در صورتی که فرمانده نیروهای مسلح اوکراین (زلنسکی) دستور دهد، موضوع حمله به بلاروس ( از سوی شورای امنیت ملی و دفاعی) تائید خواهد شد.

irna.ir/xjHGvK

نتایح نظر سنجی: اعتماد عمومی به پوتین افزایش یافت

در حالی که هفت روز از عملیات جنگی روسیه در اوکراین می‌گذرد، نتایج آخرین نظرسنجی نشان می‌دهد که میزان اعتماد عمومی به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۱۱ درصد افزایش یافته است.

نتایج آخرین نظرسنجی بنیاد افکار عمومی روسیه نشان می‌دهد که ۷۱‌درصد افراد شرکت کننده در این نظر سنجی گفتند به پوتین اعتماد دارند.

این نظرسنجی از  ۲۵ تا ۲۷ ماه فوریه (پنجشنبه هفته گذشته تا شنبه این هفته) و پس از به رسمیت شناختن جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک صورت گرفت.

این در حالی است که در نظرسنجی ۲۰ ماه فوریه (اول اسفند) ۶۰ درصد مردم روسیه گفته بودند که به پوتین اعتماد دارند.

irna.ir/xjHGwq

روسیه به اخراج ۱۲ دیپلمات خود از آمریکا پاسخ می‌دهد

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو به اخراج ۱۲ دیپلمات خود از آمریکا پاسخ متقابل خواهد داد.

زاخارووا سه‌شنبه شب در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه منتشر شد، نوشت: آنچه که مربوط به اخراج دیپلمات‌های روسیه می‌شود، این اقدام بدون پاسخ و واکنش شایسته نمی‌ماند و حتما پاسخ مناسب به آن داده خواهد شد.

وی افزود: به مقام‌های مسئول واشنگتن توصیه می‌کنیم به پیامدهای این اقدام مخرب خود فکر کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود تصریح کرد: هر بار که واشنگتن در میدان دیپلماتیک می بازد سعی می کند تلافی کند و از موقعیت این کشور به عنوان میزبان مقر سازمان ملل سوء استفاده می کند.

irna.ir/xjHGvZ

بلومبرگ: اتحادیه اروپا حذف هفت بانک روسیه از سوئیفت را تصویب کرد

شبکه بلومبرگ گزارش داد که اتحادیه اروپا قطع دسترسی هفت بانک روسی از جمله بانک VTB به سیستم بانکی سوئیفت را تصویب کرده است.

بلومبرگ سه‌شنبه شب در صفحه توییتری اعلام کرد، سفرای اتحادیه اروپا با حذف هفت بانک روسی از سیستم پیام‌رسانی مالی سوئیفت موافقت کردند اما از حذف بزرگترین وام‌دهنده کشور یعنی اسبربانک (Sberbank) و بانکی که بخشی از آن متعلق به غول گازی روسیه (گاز پروم) بود، خودداری کردند.

اسبربانک یا بانک پس‌انداز فدراسیون روسیه بزرگترین بانک در روسیه و اروپای شرقی بوده و همچنین به‌ عنوان سومین بانک بزرگ در اروپا شناخته می‌شود.

irna.ir/xjHGwg

مقام اوکراینی: نیروهای روسیه وارد شهر خرسون شدند

یک مقام ارشد اوکراینی اعلام کرد که نیروهای روسیه عصر سه‌شنبه وارد شهر خرسون در جنوب این کشور شده‌اند.

وادیم دنیسنکو مشاور وزارت کشور اوکراین در تلویزیون این کشور گفت: نیروهای روسیه وارد شهر خرسون در جنوب اوکراین شده‌اند، اما اوکراین همچنان ساختمان شهرداری را در کنترل خود دارد.

irna.ir/xjHGwm

زلنسکی برای مذاکره با پوتین اعلام آمادگی کرد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام آمادگی کرد.

زلنسکی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان آمریکا که بخشی از آن سه‌شنبه شب در رسانه‌های روسیه منتشر شد، گفت که برای نشستن پشت میز مذاکره با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آمادگی دارد.

وی افزود: جهان این واقعیت را می داند که باید پشت میز مذاکره با رئیس جمهور روسیه نشست. در زمان حاضر هنوز امکان مذاکره با آنها وجود دارد و من هم برای این اقدام آمادگی دارم.

رئیس جمهور اوکراین گفت که برای مذاکره با روسیه نیاز است که حداقل اشاره‌ای به آتش بس کامل شود.

irna.ir/xjHGw7

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *