وقتی ترکیه به اوکراین حسودی می‌کند اردوغان خطاب به اروپا: همان حساسیتی را که نسبت به اوکراین دارید به ترکیه هم داشته باشید

اردوغان خطاب به اروپا:  همان حساسیتی را که نسبت به اوکراین دارید به ترکیه هم داشته باشید

در پی تصمیم اتحادبه اروپا برای بررسی درخواست عضویت اوکراین در این بلوک، رئیس جمهور ترکیه از موضع اتحادیه اروپا در قبال عضویت کشورش انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما از اقدام اتحادیه اروپا برای گفتگو درباره الحاق اوکراین به این اتحادیه قدردانی می‌کنیم و به اتحادیه اروپا دیکته نمی‌کنیم که آیا آن را بپذیرد یا نه.

وی افزود: “با این حال، چرا (اتحادیه اروپا) باید نگران عضویت ترکیه باشد؟ ترکیه مدت‌هاست که درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را ارائه کرده است، اما هنوز به عضویت آن در نیامده است.”

رئیس جمهور ترکیه عنوان داشت: اعضای اتحادیه اروپا باید همان حساسیتی را که نسبت به اوکراین نشان دادند، به ترکیه هم نشان دهند.

اردوغان درباره بحران اوکراین هم صحبت کردو از روسیه و اوکراین را به تلاش برای برقراری آتش بس فراخواند.

رئیس جمهور ترکیه افزود: همه بازیگران در منطقه ما و فراتر از آن باید صلح و ثبات منطقه را در اولویت قرار دهند.

پس از ارائه درخواست کی‌یف برای پیوستن به اتحادیه اروپا، پارلمان اروپا خواستار تشدید تلاش‌ها برای اعطای وضعیت “کشور نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا” به اوکراین شد.

روز دوشنبه، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که درخواست جدیدی برای پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا ارائه کرده است و گفت: ما از اتحادیه اروپا در خصوص الحاق فوری اوکراین، تحت یک رویه ویژه جدید، درخواست می‌کنیم. ما از شرکای ما تشکر می کنیم که در کنار ما ایستاده اند، اما هدف ما این است که در کنار همه اروپایی ها باشیم. و مهمتر از همه این است که در شرایط برابر باشیم.

در همین حال خبرگزاری بلومبرگ آمریکا به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که رهبران کشورهای اتحادیه اروپا در نشستی که قرار است در تاریخ ۱۰ و ۱۱ مارس در پاریس برگزار شود، درباره عضویت اوکراین در این اتحادیه گفتگو می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *