احیای برجام بدون لغو تحریم‌ها یعنی همان خسارت محض:روس‌ها، آمریکا و اروپا را در اوکراین به چالش کشیده‌اند، چینی‌ها جنگنده‌های خود را بر فراز تایوان به پرواز درمی‌آورند، آمریکا در پروژه‌های بین‌المللی خود شکست خورده، اختلافات و چالش‌های اروپا و آمریکا در مناسبت فی‌مابین رو به تزاید است

ایران و امریکا

غرب باید بداند جمهوری اسلامی ایران در این دوره از حیات خود تحت تأثیر فشار غرب، به سازش تن نمی‌دهد و اگر قرار بر انتخاب بین «توافق بد» و «عدم توافق»، باشد مطمئناً بهترین گزینه «عدم توافق» است .

به گزارش مشرق، کیهان نوشت: بااینکه نتایج هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۴ همچنان در هاله‌ای از ابهام است اما برخی اخبار و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که طرف‌های غربی، تیم مذاکره‌کننده ایران را برای انتخاب نهایی بین «عدم توافق» و «توافق بد»؛ توافقی که موردنظر آمریکا و اروپاست، تحت‌فشار گذاشته‌اند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای، شروط و مطالبات اصلی خود (لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی و ارائه تضمین از سوی آمریکا) را مطرح و برای شکل‌گیری یک توافق خوب اعلام آمادگی کرده‌اند.

خنثی‌سازی تحریم‌ها موضوعیت دارد نه رفع تحریم‌ها

نکته قابل‌تأمل آنکه دولت فعلی جمهوری اسلامی ایران، قطار دیپلماسی را به مسیر اصلی خود بازگردانده و با عملکرد خود نشان داده که دولت و ملت ایران معطل برجام نمی‌مانند و برای حل مشکلات کشور، آنچه بیش از رفع تحریم‌ها موضوعیت دارد مسئله خنثی‌سازی تحریم‌هاست.

عضویت ایران در شانگهای، دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم، گشایش‌های ارزی، بهبود وضعیت فروش نفت ایران (رشد بیش از ۴۰ درصدی)، توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه (چهار برابر شدن روابط اقتصادی با برخی کشورها، افزایش ۳۴ درصدی تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم، افزایش صادرات غیرنفتی، رشد ۷۵ درصدی ترانزیت از کشور)، سفرهای خارجی مقامات کشورمان به چین، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، روسیه، عمان و قطر و … بخش کوچکی از تغییرات اساسی در اداره کشور است.

تیغ تحریم‌ها علیه ایران کُند شده است

لازم به ذکر است که تیغ تحریم‌ها علیه ایران کند شده و جمهوری اسلامی ایران توانسته بخش قابل‌توجهی از تحریم‌ها را خنثی کند.

نقشه راه ۲۵ ساله با چین، توافق راهبردی با روسیه، امضای قرارداد سوآپ گازی ایران- ترکمنستان و آذربایجان و امکان افزایش صادرات گاز به دیگر همسایگان در شرق یا غرب کشور، توافق چهارجانبه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان، امضای تفاهم‌نامه‌های انرژی با ونزوئلا، توسعه کریدورهای برقی و مهیا شدن شرایط برای صادرات برق کشور به قطر، روسیه و آذربایجان، توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه ایران و سایر کشورها در بازار جهانی نفت و گاز، امضای ۱۴ سند همکاری ایران و قطر و … واقعیاتی است که حاکی از بی‌اثر شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

بر اساس همین واقعیات است که می‌توان گفت، وقتی تحریم‌ها و فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده و خود آن‌ها بارها به آن اعتراف کرده‌اند، خنثی‌سازی تحریم‌ها در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته، روس‌ها، آمریکا و اروپا را در اوکراین به چالش کشیده‌اند، چینی‌ها جنگنده‌های خود را بر فراز تایوان به پرواز درمی‌آورند، آمریکا در پروژه‌های بین‌المللی خود شکست خورده، اختلافات و چالش‌های اروپا و آمریکا در مناسبت فی‌مابین رو به تزاید است و اساساً مناسبات بین‌المللی در حال تغییر و تحول است، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور در حال ‌توسعه که برگ برنده قدرت بازدارندگی، صنایع هسته‌ای، موشکی و نفوذ راهبردی منطقه‌ای را در اختیار دارد معطل برجام و تصمیمات کشورهای غربی نمی‌ماند؛ آن‌هم کشورهای آمریکایی و تروئیکای اروپا که بارها با خلف وعده، بی‌عملی و دروغ خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به ملت و نظام ایران تحمیل کردند.

«عدم توافق» بهتر از «توافق بد» است

اکنون غربی‌ها باید بدانند دولتی که دنبال سیب و گلابی برجام بود و در نهایت دستاوردی جز «هیچ» و «روی هوا» عایدش نشد، رفته است و جمهوری اسلامی ایران در این دوره از حیات خود تحت تأثیر فشار غرب، به سازش تن نمی‌دهد و اگر قرار بر انتخاب بین «توافق بد» و «عدم توافق»، باشد مطمئناً بهترین گزینه «عدم توافق» است چه آنکه احیای برجام بدون لغو تحریم‌ها، همان خسارت محض است.

یک منبع مطلع: غیر از پادمان ۳ موضوع حل‌نشده دیگر هم باقی است

در پی عملیات روانی برخی مقامات و رسانه‌های اروپایی و آمریکایی مبنی بر اینکه همه مسائل حل‌وفصل شده و نتیجه مذاکرات به سفر گروسی به تهران گره خورده است، یک منبع مطلع تأکید کرد که غیر از موضوع پادمانی، دست‌کم ۳ موضوع دیگر نیز هنوز باقی است و گفتگوها درباره آن ادامه خواهد داشت. وی تأکید کرد: «موضوع پادمان‌ها از مسائل بسیار مهم است که برخورد منطقی آژانس و رفتار معقول ۱+۴ می‌تواند نقش مهمی در نتیجه‌بخشی مذاکرات ایفا کند، بااین‌حال این همه ماجرا نیست و ۳ مسئله دیگر نیز باقی است.»

این منبع مطلع خاطرنشان کرد: «ایران حداکثر انعطاف ممکن را در مذاکرات به خرج داده است و هم‌اینک توپ در زمین ۱+۴ است که با تصمیم منطقی مذاکرات را به نتیجه برسانند.»

به گزارش تسنیم، نماینده‌های کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات در زمان حاضر به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند که احتمالاً این موضوع به‌منظور مشورت آنان با مقامات خود درباره این نکات ایران و ارائه پاسخ مشخص صورت گرفته است.

نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی با موضوع مذاکرات وین

ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه فوق‌العاده کمیسیون متبوع خود درباره بررسی مذاکرات هسته‌ای ایران و طرف‌های غربی خبر داد. این جلسه فوق‌العاده ظهر دیروز شنبه و در بین دو نوبت نشست علنی مجلس برگزار شد. لازم به یادآوری است که پیش ‌از این، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان روز دوشنبه با حضور در صحن کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، گزارشی از روند مذاکرات وین به اعضای این کمیسیون ارائه کرده بود.

وزیر خارجه و سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران: قطعاً از خطوط قرمز خود عبور نمی‌کنیم

وزیر خارجه روز جمعه در تماس تلفنی بورل با بیان این‌که شتاب و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود، تصریح کرد: هر زمانی که طرف‌های غربی خطوط قرمز باقیمانده و اعلام‌شده ما را بپذیرند آماده حضور در وین هستم.

امیرعبداللهیان با استقبال از نهایی کردن هر چه زودتر توافق افزود: لازمه حضور وزرای خارجه در وین و اعلام توافق نهایی منوط بر رعایت کامل خطوط قرمز اعلامی ایران و از جمله موضوع تضمین مؤثر اقتصادی است.

وی همچنین تأکید کرد: دکتر باقری و کارشناسان ارشد جمهوری اسلامی ایران در مشورت مستمر و فعال با همه هیئت‌ها در وین می‌مانند. هیئت ایرانی با جدیت به تلاش برای رسیدن به توافق نهایی و خوب ادامه خواهد داد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز شب جمعه در پی انتشار اخباری مبنی بر نزدیک بودن حصول توافق در وین در توئیتی نوشت: مذاکرات وین هنوز هم ادامه دارد. اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی‌مانده حل‌وفصل شود. تلاش مضاعفی لازم است. اکنون همه بر گام‌های کلیدی نهایی متمرکز شده‌اند.

وی دوشنبه گذشته نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران گفته بود: پیش‌نویسی از توافق آماده شده و الآن در نقطه‌ای هستیم که ابهامی برای واشنگتن و اروپا درباره خطوط قرمز ما وجود ندارد و قطعاً از خطوط قرمز خود عبور نمی‌کنیم.

اولیانوف: احتمال دستیابی به توافق در اواسط هفته وجود دارد

مذاکره‌کنندگان ارشد انگلیس و فرانسه روز جمعه درحالی‌که برای دیدار وزرای امور خارجه، راهی کشورشان بودند گفتند که مذاکرات وین به دستیابی به توافق نزدیک است.

استفانی القاق، مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در توییتر اعلام کرد: ما (به توافق) نزدیک هستیم. مذاکره‌کنندگان تروئیکای اروپایی وین را برای مدت کوتاهی ترک می‌کنند تا (اطلاعات) وزرا را درباره وضعیت (مذاکرات) به‌روز کنند. آن‌ها به‌زودی آماده بازگشت هستند.

«فیلیپ ارورا» نماینده فرانسه در مذاکرات هم در توییتر نوشت: امیدوارم به‌سرعت برای رسیدن به نتیجه برگردیم، زیرا ما به توافق بسیار بسیار نزدیک هستیم.

طبق این گزارش، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات هم به خبرنگاران گفت: تا آنجا که من می‌دانم، ایرانی‌ها آماده مذاکره مستقیم نیستند. ممکن است در اواسط هفته آینده به توافق برسیم. در مورد آخرین تلاش‌ها قبل از عبور از خط پایان صحبت می‌کنیم.

به نوشته رویترز، اولیانوف روز پنجشنبه هم گفته بود که فکر نمی‌کند مذاکرات به شکست بینجامد و یک نشست در سطح وزرا محتمل است، اما او نمی‌تواند بگوید که آیا این نشست در روز شنبه، یکشنبه یا دوشنبه برگزار می‌شود.

اولیانوف: تیم ایرانی مانند شیر از منافع ملی کشورشان دفاع می‌کنند

میخاییل اولیانوف، سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی و نماینده این کشور در مذاکرات وین در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایرنا در پاسخ به سؤالی درخصوص موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات نیز گفت که مسائل باقی‌مانده مهم هستند اما در مقایسه با آنچه تاکنون انجام شده، کوچک هستند.

من فکر می‌کنم که متن کلان توافق به‌صورت غیررسمی مورد موافقت قرار گرفته ولی برخی موارد از جمله مواردی که موردعلاقه هیئت ایرانی است باقی مانده‌اند. همکاران ایرانی برای منافع ملی ایران همچون شیر می‌جنگند و واقعاً همین‌طور است. آن‌ها برای هر ویرگول و کلمه‌ای می‌جنگند و موفق بوده‌اند. من باید این را بگویم که دکتر باقری و تیمش دیپلمات‌های بسیار کارآمدی هستند.

اولیانوف در بخش دیگری از مصاحبه و در پاسخ به سؤالی درباره نحوه تعامل و ارتباط بین تیم ایرانی با هیئت‌های روسی و چینی و ادعا در خصوص متحد بودن سایر تیم‌ها علیه ایران اظهار داشت که من بارها به همکاران غربی خود گفته‌ام که در اینجا یک جبهه واحد علیه ایران وجود ندارد. دست‌کم روسیه از چنین جبهه‌ای بیرون است، همچنین چین. من همیشه به این موضوع اشاره کرده‌ام که همه ما هدف مشترکی داریم و باید باهم همکاری کنیم. جبهه مشترکی علیه ایران وجود ندارد.

نشست هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و روسیه در وین

رایزنی‌ها و جلسات کارشناسی بین ایران و گروه ۴+۱ (آلمان، فرانسه، روسیه، انگلیس و چین) طی روزهای گذشته در وین پایتخت اتریش در جریان بوده است.

در این راستا، نشست هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و روسیه به ریاست علی باقری و میخائیل اولیانوف روز جمعه برگزار شد. علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران ساعاتی قبل از این دیدار با «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها و مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی دیدار و گفت‌وگو کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *