دغدغه‌های اروپاییان در تامین گاز/ روسیه سال گذشته ۴۵ درصد گاز اتحادیه اروپا را تامین کرد

دغدغه‌های اروپاییان در تامین گاز/ روسیه سال گذشته ۴۵ درصد گاز اتحادیه اروپا را تامین کرد

تهران- ایرنا- کمیسیون اروپا در حالی که قاره سبز در پی جنگ در اوکراین و تحریم‌های آمریکا علیه مسکو در جست وجوی منابع جدید برای تامین گاز خود است، روز سه‌شنبه اعلام کرد که روسیه حدود ۴۵ درصد از گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۲۱ تأمین کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از المیادین، ارقام منتشر شده توسط کمیسیون اروپا نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر این رقم به طور متوسط حدود ۴۰ درصد بوده است که بیانگر افزایش واردات گاز کشورهای عضو اتحادیه از روسیه است.

این کمیسیون در بیانیه‌ای افزود: دیگر تأمین کنندگان عمده گاز، نروژ با ۲۳ درصد، الجزایر با ۱۲ درصد، آمریکا با ۶ درصد و قطر با ۵ درصد هستند.

بر اساس این بیانیه، کمیسیون اروپا معتقد است که اتحادیه اروپا می‌تواند تا قبل از سال ۲۰۳۰ بتدریج وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی روسیه را کاهش دهد.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، برخی از کشورهای غربی واردات نفت و گاز از روسیه را ممنوع اعلام کرده‌اند.

آمریکا روز سه‌شنبه واردات نفت و گاز روسیه را تحریم کرد اما اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه از تصمیم آمریکا تبعیت نمی کند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پیش‌تر در اواخر بهمن‌ماه در نشستی درباره روابط با روسیه و اوکراین که با حضور چارلز میشل، رئیس شورای اروپا و جوزپ بورل، نماینده عالی روابط خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا  در مجمع عمومی پارلمان اروپا برگزار شد، گفته بود که اتحادیه اروپا به جهت تنوع‌بخشی به منابع تامین گاز مورد نیاز خود دیگر متکی به مسکو نیست و می‌تواند تا پایان زمستان امسال بدون گاز روسیه امورات خود را بگذراند.

فون در لاین در این خصوص یادآور شد: ما فرضیه‌های قطع جزئی یا کامل گاز روسیه را در صورت تشدید تنش‌ها بر سر بحران اوکراین بررسی کرده‌ایم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *