انگلیس خواستار محکومیت جنگ در اوکراین از سوی چین شد

انگلیس خواستار محکومیت جنگ در اوکراین از سوی چین شد

لندن – ایرنا– معاون وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به ادعای مطرح شده درباره درخواست روسیه از چین برای دریافت تجهیزات نظامی در بحبوحه جنگ اوکراین، اظهار داشت که پکن باید جنگ اوکراین را محکوم کند.

به گزارش ایرنا، «جیمز کلورلی» روز سه‌شنبه به شبکه رادیویی ال‌بی‌سی گفت: ما از چین و در واقع همه کشورها می‌خواهیم تا هرگونه حمایتی را که ممکن است از روسیه داشته باشند، متوقف کنند. وی افزود: ما می خواهیم تا جایی که ممکن است ائتلاف گسترده ای از مخالفت را با روسیه ایجاد کنیم، بنابراین مطمئناً در این زمینه با چینی‌ها گفت‌وگو خواهیم کرد.

به تازگی مقامات آمریکایی ادعا کرده‌اند که روسیه از آغاز تهاجم به اوکراین، از چین درخواست دریافت تجهیزات نظامی کرده است. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه “سی ان ان” گفت: ما از نزدیک سطح کمک‌های اقتصادی و کالا از سوی چین به روسیه را دنبال می‌کنیم و این کمک‌های احتمالی برای ما یک نگرانی است.

وی ادامه داد: ما به چین اعلام کرده‌ایم که اجازه نخواهیم داد هیچ کشوری ضررهای اقتصادی روسیه در نتیجه تحریم‌ها را جبران کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا مستقیما به تحریم‌های احتمالی علیه چین اشاره‌ای نکرد، اما گفت: ما به پکن اعلام کرده‌ایم کمک عمده به روسیه برای فرار از تحریم‌های اقتصادی عواقب جدی خواهد داشت.

مقام‌های ارشد پکن از زمان تشدید تنش‌های آمریکا و متحدانش با روسیه بر سر اوکراین، بارها خواستار گفت‌وگو به منظور توقف درگیری‌ها شده و همزمان با تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه مخالفت کرده است.

برهمین اساس، «ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین اخیرا مخالفت پکن با اعمال تحریم‌ها را یک بار دیگر اعلام کرد و خواستار گفت‌وگو به منظور پایان دادن به بحران اوکراین شد. وی البته هشدار داد، پکن با اقدام واشنگتن برای اعمال تحریم علیه چین به بهانه مقابله با روسیه، پاسخ قاطع خواهد داد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *