در دیدار معاون رئیس جمهوری با دبیر کل فدراسیون زنان کوبا تاکید ایران و کوبا بر گسترش تبادلات علمی و اجتماعی زنان

تاکید ایران و کوبا بر گسترش تبادلات علمی و اجتماعی زنان

نیویورک- ایرنا- انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و دبیرکل فدراسیون زنان کوبا برگسترش تبادلات علمی و اجتماعی زنان تاکید کردند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه رایزنی ها خود در حاشیه شصت و ششمین نشست کمیسیون مقام زن در مقر سازمان ملل در نیویورک، عصر چهارشنبه با “ترزا آمارله بوئه” دبیر کل فدراسیون زنان کوبا دیدار و گفتگو کرد.

معاون رییس جمهوری در این دیدار اظهار داشت در شرایط تحریمهای یکجانبه غیر قانونی علیه جمهوری اسلامی ایران، همکاریهای مشترک، منجر به پیشبرد موضوعات مختلف فیمابین علی الخصوص تولید واکسن کرونا شد.

خزعلی همچنین به پیشرفتهای زنان ایران در حوزه های علمی و فناوری اطلاعات اشاره  و ایجاد شغل های خانگی، اعطای مرخصی ۹ ماهه زایمان همراه با حقوق برای بانوان شاغل و اعطای دورکاری برای مادران شاغل در دوره کرونا را از  اقدامات اخیر کشور در حمایت از خانواده عنوان کرد.

معاون رییس جمهوری همچنین بر اهمیت تبادل تجربیات دو کشور و ضرورت همکاری های دو کشور در عرصه بین المللی زنان تاکید کرد.

طرف کوبایی نیز ضمن اشاره به تجربه موفق تولید مشترک واکسن کرونا، اظهار داشت: کوبا پیشرفتهای متعددی در عرصه های علمی و سیاسی داشته و به منظور توانمند سازی بانوان این کشور، برنامه ای ملی  تدوین شده است.

وی افزود: ۵۰ درصد از کسانی را که در ساخت واکسن مشارکت دارند، زنان تشکیل می دهند.

به گزارش ایرنا، شصت و ششمین دور از نشست های سالیانه کمیسیون مقام زن بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا از روز دوشنبه  ۱۴ مارس (۲۲ اسفندماه ۱۴۰۰) در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شده است.

این نشست که  تا ۲۵ مارس ۲۰۲۲ (۵ فروردین ۱۴۰۱ ) ادامه خواهد داشت با حضور رهبران و مقامات عالی رتبه حوزه زنان کشورها برگزار شده است.

نشست امسال کمیسیون مقام زن با عنوان «دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران در زمینه تغییر اقلیم سیاست ها و برنامه های کاهش خطرات زیست محیطی و بلایا » برگزار می شود.

کمیسیون مقام زن یکی از اولین نهادهای بین‌المللی است که ذیل شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد به منظور تصمیم گیری و سیاستگذاری برای بهبود شرایط زنان در جای جای دنیا ایجاد شده است.

این کمیسیون اصلی ترین رکن بین‌المللی است که در خصوص کلیه مسائل مرتبط با زنان، پیشنهادات و گزارش های خود را به دبیرکل سازمان ملل متحد، ارائه کرده و در موارد ضروری برای جلوگیری یا کاستن از موارد نقض حقوق زنان اقدامات فوری صورت می دهد.

در انتخابات اخیر این کمیسیون، با وجود همه کارشکنی‌ها، شاهد موفقیت چشمگیر کشورمان در کسب ۴۳ رای از ۵۴ رای کشورهای عضو شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد بودیم. عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این نهاد تاثیرگذار ملل متحد، از سال جاری آغاز شده و تا  ۴سال ادامه خواهد داشت. این دستاورد بزرگ فرصت مغتنمی در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داد تا به شکل پویا، مواضع برحق نظام در مسئله زن و خانواده را در مجامع جهانی مطرح کند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *