۷ مدال طلا و ۱۱ نقره دستاورد دانش آموزان ایرانی در المپیادهای بین المللی

۷ مدال طلا و ۱۱ نقره دستاورد دانش آموزان ایرانی در المپیادهای بین المللی

تهران -ایرنا – رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: دانش آموزان ایرانی در سالی که گذشت با کسب هفت مدال طلا، ۱۱ مدال نقره، ۹ مدال برنز و یک دیپلم در المپیادهای بین‌المللی افتخار آفرینی کردند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، المپیادهای علمی جهانی هرسال در رشته‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، نجوم و اخترفیزیک و کامپیوتر برگزار می‌شود تا علاوه بر رقابت علمی، این رویدادهای مهم دانش‌آموزی به کشف استعدادها و ایجاد دوستی میان نوجوانان کشورهای مختلف جهان کمک کند.

نتایج موفقیت‌آمیز دانش‌آموزان در المپیادهای بین‌المللی علاوه بر افزایش اعتماد به نفس و خودباوری در آنها، برای کشور در عرصه بین‌المللی هم افتخارآفرین است همچنین فراگیری یک رشته از دروس اختصاصی به طور ویژه می‌تواند نقش موثری در موفقیت ورود به دانشگاه دانش‌آموزان نیز داشته باشد.

براساس گفته‌های مسئولان آموزش و پرورش، شکوفایی دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای بین‌المللی از دهه ۷۰ آغاز شد و نوجوانان پس از آن توانستند با تلاش و ارتقای سطح دانش و مهارت خود، نتایج موفقیت‌آمیزی در المپیادهای جهانی کسب کنند و از سال ۲۰۰۵ تاکنون با اعزام ۸۳۶ تیم، ۱۹۲ مدال طلا به دست آورند.

اکنون پس از گذشت سال‌ها  و پس از فراز و فرودهای بسیار در این عرصه، «الهام یاوری» رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره وضعیت دانش آموزان در المپیادهای علمی سال گذشته اظهار داشت: در سال گذشته ۲ تغییر چشمگیر در حوزه المپیادها رخ داد، افزود: دانش آموزان ایرانی توانسته‌اند در المپیاد کامپیوتر سه مدال طلا به دست آورند که در کل تاریخ المپیادهای دانش آموزی ایران بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه برای قضاوت درست باید به مجموع نتایج و روند تغییرات نگاه کرد افزود: همچنین سال گذشته با یک افت در رشته ریاضیات مواجه شدیم که دانش آموزان رتبه ۲۹ را در این حوزه کسب کردند.

یاوری یادآورشد: دانش آموزان ایرانی از سال ۲۰۰۵ تا کنون در رشته ریاضی ۴۶ مدال طلا، ۹۹ مدال نقره، ۴۵ برنز و ۴ دیپلم و  در رشته فیزیک ۳۶مدال طلا، ۵۷ مدال نقره، ۳۵ مدال برنز و ۱۲ دیپلم کسب کردند همچنین دانش‌آموزان در رشته کامپیوتر از سال ۲۰۰۵ تا کنون ۲۷ مدال طلا، ۵۸ مدال نقره، ۲۳ مدال برنز و یک دیپلم به دست آوردند.

وی افزود: دانش آموزان ایرانی از سال ۲۰۰۵ تا کنون ۳۷ مدال طلا، ۵۰ مدال نقره، ۲۴ برنز و یک دیپلم، در رشته زیست شناسی ۱۰ مدال طلا، ۴۷ مدال نقره، ۲۷ مدال برنز و ۴ دیپلم، در رشته نجوم و  اختر فیزیک ۳۰ مدال طلا، ۴۹ مدال نقره، ۴۰ مدال برنز و ۴ دیپلم و در رشته نجوم ۶ مدال طلا، ۱۱ مدال نقره، ۱۰ مدال برنز و یک دیپلم کسب کردند.

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: دانش آموزان ایرانی از سال ۲۰۰۵ تا کنون در مجموع ۱۹۲ مدال طلا، ۳۷۱ مدال نقره، ۲۰۴ مدال برنز و ۲۷ دیپلم کسب کرده اند.

۷ مدال طلا و ۱۱ نقره دستاورد دانش آموزان ایرانی در المپیادهای بین المللی

اساسنامه باشگاه دانش پژوهان به ابلاغ ریاست جمهوری نیاز دارد
یاوری خاطرنشان کرد: در کنار رصد تغییرات مقطعی در تعداد مدال‌های المپیادهای دانش آموزی، نگران نقش مهم تربیتی المپیادها و تأثیرگذاری آنها در کل نظام آموزش و پرورش هستیم.

وی با بیان اینکه اقدامات مناسبی در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برای ایجاد مقررات صورت گرفته است، افزود: مهم‌ترین این اقدامات تصویب و ابلاغ اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان است، تصویب اولیه این اساسنامه انجام شده و به ابلاغ ریاست جمهوری نیاز دارد، این اقدام ایجاد یک مقررات مهم و اساسی برای نظم بیشتر است.

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان یادآورشد: احیای ساختار باشگاه نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته است از ۱۲کمیته در سه کمیته تغییر اساسی انجام شده و سایر کمیته‌ها هم با افزایش اعضا تقویت شدند.

به  گزارش ایرنا،  سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سال ۵۵ شکل گرفت و در آن زمان سه مرکز در تهران و ۲ مرکز در مشهد و کرمان داشت تا اینکه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان وابسته به آموزش و پرورش در ادامه فعالیت‌های خود در دی ماه سال ۸۹ با تصمیم شورای عالی اداری  ادغام شدند و «مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان» تشکیل شد اما اکنون اساسنامه نهایی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و همچنین تنظیم اولیه باشگاه دانش پژوهان جوان تصویب شده است.

افزایش ۱۰درصدی دختران و غیرتهرانی ها
یاوری با بیان اینکه کلاس‌های آموزش المپیاد در استان‌های خارج از مرکز گسترش یافته است، افزود: این اقدام برای دانش آموزانی انجام شده که دسترسی کمتری به آموزش با کیفیت دارند، نتیجه این اقدام این است که تعداد دانش آموزان مدال‌آور المپیاد غیرتهرانی همچنین دانش آموزان دختر در سال گذشته در ۱۰ درصد افزایش یافته است، البته تا دستیابی به نتیجه مطلوب راه طولانی در پیش است.

۷ مدال طلا و ۱۱ نقره دستاورد دانش آموزان ایرانی در المپیادهای بین المللی

وی افزود: تلاش می شود که با دسترسی برابر آموزشی، تعداد دانش آموزان المپیادی در استان های کمتر برخوردار افزایش یابد.

یاوری اضافه کرد:  مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بهره‌مندی هفت رشته المپیاد از تسهیلات ورودی دانشگاه‌ها وجود دارد و برای گسترش ضابطه‌مند آنها با مصوبات بعدی شورا تلاش می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین ۶ رشته هم وجود دارد که به صورت مسابقات ملی با اشراف باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار می‌شوند.

به گزارش ایرنا، حدود ۱۲۰ هزار دانش آموز در مدارس سمپاد تحصیل می‌کنند که شامل دختران و پسران در مقاطع متوسطه اول و دوم می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *