سیاه و سفیدهای گردشگری نوروزی تربت‌ حیدریه:امروزه خیلی از گردشگران رغبت نمی‌کنند به منطقه  زیبای رودمعجن در بخش بایگ تربت‌ حیدریه سفر کنند زیرا هنوز زیرساختهای اولیه گردشگری نظیر راه، امنیت، دیتا، ارتباطات و نیز امکانات رفاهی اولیه نظیر آب، برق و سرویس بهداشتی برایشان فراهم نشده‌است.

سیاه و سفیدهای گردشگری نوروزی تربت‌ حیدریه

تربت‌ حیدریه- ایرنا- ۲ سال پس از سایه‌ انداختن بحران کرونا بر جهان و ایران و سختی‌هایی که به همراه داشت، نوروز امسال پس از انجام واکسیناسیون سراسری و نتایج موثر آن و نیز ایجاد ایمنی عمومی، شاهد رونق سفرهای درون و برون‌شهری نوروزی هموطنان در جای جای کشور ازجمله در شهرستان تربت حیدریه بودیم.

به گزارش ایرنا، شهرستان تربت‌حیدریه نیز در آستانه سال جدید مهیای پذیرش موج مسافران و گردشگران نوروز شد و لذا شاهد بودیم از یک سو مسوولان ستاد خدمات سفر و مردم این خطه خود را برای پذیرایی از مهمانان نوروزی آماده کرده بودند و از سوی دیگر بسیاری از شهروندان تربتی به قصد سفر راهی نقاط مختلف ایران شدند.

به گواه برخی مسافران نوروزی اعم از آنهایی که چه به صورت گذری و هنگام سفر به سمت مشهد، مدتی در این شهر ماندند و چه آنها که به قصد تربت گردی از نقاط مختلف تاریخی و گردشگری این خطه بازدید کرده و از سوغات و هدایای این شهر خریدند، حاصل کار دست اندرکاران ستاد خدمات سفر دارای سیاهی‌ها و سفیدی های متعدد و متنوعی بود.

قیمت بسیار پایین و در عین حال فراوانی زعفران محصول پایه این خطه نسبت به دیگر نقاط کشور از یک سو و بسته بندی‌های بسیار ابتدایی، فاقد شناسنامه و گواهی بهداشت زعفران و نیز طعم بسیار خوشمزه دوغ‌های محلی و در عین حال سرو آنها در “بطری نوشابه خانواده” در اقامتگاه‌های بومگردی، از جمله جلوه های خاص پذیرایی از گردشگران در این خطه بود که بعضا موجب تحسین و یا انتقاد از این عملکرد می شد.

دبیر ستاد خدمات سفر شهرستان تربت‌حیدریه در خصوص آنچه در ویترین گردشگری این شهرستان در این ایام خاص در معرض قضاوت گردشگران قرار گرفت، به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس آمار رسیده از سوی دستگاه‌های عضو ستاد خدمات سفر از فاصله ۲۸ اسفند پارسال تا پایان روز ۱۳ فروردین امسال، خدمات دهی در مجتمع‌های خدماتی رفاهی، ایستگاه‌های استقبال، بقاع متبرک و سایر دستگاه‌ها به حدود ۶۰۰ هزار خودرو انجام گرفت.

علی محمدی افزود: بر اساس همین آمار تعداد بازدیدکنندگان از جاذبه‌های گردشگری شهرستان حدود ۱۷۰ هزار و تعداد اقامت نیز ۱۴ هزار نفر بود.

وی در خصوص اهم اقدامات فرهنگی صورت گرفته نیز گفت: برگزاری کارناوال‌های شادی در سطح شهر، برپایی پنج جشن‌ نوروزگاه در سطح روستاها و شهر همراه با برنامه‌های متنوع هنری، ورزشی و آیینی، اجرای نمایش‌های خیابانی و برنامه عمونوروز در اماکن عمومی و خیابانها، اهدای کتاب در برخی اماکن عمومی و گردشگری، توزیع بالغ بر ۹ هزار بروشور و اقلام فرهنگی، استقرار راهنمای گردشگری ثابت و سیار در اماکن تاریخی و نیز استقرار تاکسی گردشگر از جمله این اقدامات بود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه در ادامه به فعالیت‌های اقتصادی و درآمدزایی برنامه‌های ستاد خدمات سفر اشاره کرد و افزود: برگزاری سه بازارچه فروش صنایع دستی و سوغات، ساماندهی ۱۴ اقامتگاه بومگردی، خانه مسافر، مهمانسرا و زایرسرا و مدارس، خدمات دهی پنج رستوران بین راهی و چهار آژانس گردشگری و نیز اخذ عوارض ورودی در چهار منطقه گردشگری ییلاقی از جمله این اقدامات بود که در مجموع بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال برای منطقه درآمد داشت.

محمدی در عین حال به کمبودها و نقاط تاریک این بخش نیز اشاره کرد و گفت: در مبادی ورودی شهر با کمبود پایگاه‌های اطلاع رسانی، نبود سامانه پیامکی خوشامدگویی مواجه بودیم که ضعف ما این بخش در معرفی قابلیت‌های شهرستان بسیار مشهود بود.

وی اظهار کرد: محدودیت قانونی برای بازگشایی برخی اماکن تاریخی به دلیل انجام امور مرمتی نیز، از دیگر محدودیت‌های ما در این ایام خاص بود.

جانشین رییس ستاد خدمات سفر شهرستان تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آذرماه پارسال سه روز بعد از تشکیل ستاد خدمات سفر در استان، فعالیت این ستاد در تربت‌حیدریه نیز آغاز شد و دلیل عمده فعالیت دیرهنگام نیز به شرایط ناشی از کرونا در کشور باز می‌گشت و خاص این خطه نبود.

احسان کریمی افزود: تازه در آن زمان نیز هنوز نمی‌دانستیم آیا باید برای نوروز برنامه‌ریزی داشته باشیم و یا همچون ۲ سال قبل شرایط کرونا جلو سفرها را خواهد گرفت، زیرا در ماه‌های پایانی پارسال با موج جدید کرونا مواجه شده بودیم.

وی گفت: به عبارت بهتر کار اصلی خود را بنا به تکلیف سازمانی از ابتدای اسفند پارسال آغاز کردیم و از سوی دیگر سه استان ایران یعنی قم، خراسان رضوی و فارس می‌باید برنامه ریزی‌هایشان هم برای گردشگران و هم برای زایران و یا به عبارت بهتر “گردشگری زیارتی” صورت می‌گرفت و  پیش‌بینی ما موج سنگین سفر به سمت مشهد بود.

معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری تربت‌حیدریه تصریح کرد: علاوه بر اینها این نکته را نیز نباید فراموش کرد که تربت‌حیدریه خود “شهر مقصد” سفر نیست، بلکه تنها یک “شهر اقماری مشهد” محسوب می‌شود و بر اساس این ملاحظات، باید برنامه‌ریزی می‌کردیم.

کریمی افزود: بر این اساس تنها یک ماه فرصت داشتیم تا مقدمات میزبانی از مسافران نوروزی و زایران را فراهم سازیم و خیلی سریع دستگاه‌های امدادی و خدمت رسان را بسیج کردیم.
وی با بیان اینکه در این مدت کوتاه اقدامات بسیار خوبی توسط دستگاه‌های مربوطه انجام گرفت، گفت: در عین حال اقدامات بیشتری می‌توانست انجام شود، اما بر زمین ماند.

معاون فرماندار تربت‌ حیدریه بیان کرد: ما به سه شیوه برای پذیرش گردشگران برنامه‌ریزی کردیم که اول شامل اکثریتی می شد که قصد عبور از تربت حیدریه و اقامتی چندساعته در این خطه داشتند می شد و در درجه دوم جمعیت کمی که به قصد سفر، وارد این شهرستان می‌شدند که در حالت سوم نیز شرایط اضطراری اقامت برای هر ۲ گروه فراهم شده بود که خوشبختانه حالت سوم پیش نیامد.

کریمی گفت: از شهرداری تربت حیدریه به واسطه زیباسازی فضای شهری، نصب المان‌های نوروزی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی تشکر می کنیم اما در عین حال هنوز باید در این شهرستان کارهای بیشتری انجام می‌ شد.
وی اظهار کرد: برپایی بازارچه سوغات و هدایا در ورودی‌ شهرها، موجب جذب و ورود گردشگران به داخل شهر و در نتیجه کسب درآمد برای شهروندان می‌شود که متاسفانه این بازارچه در تربت حیدریه چون در داخل شهر برپا شده بود، تنها بومیان این خطه از وجود آن مطلع بودند و این یعنی آنکه ما از یک درآمد بسیار بالا در این ۲ هفته محروم ماندیم.

جانشین رییس ستاد خدمات سفر تربت‌ حیدریه افزود: از سوی دیگر بازار هر شهر معرف میراث فرهنگی و تاریخی آن خطه است زیرا مردم با تولیدات و صنایع دستی و به تبع آن تاریخ کهن آن شهر آشنا می‌شوند و ما این فرصت خوب را حداقل در مبادی ورودی شهر از خود دریغ کردیم.

کریمی گفت: البته در ورودی روستای “سرهنگ” در بخش رخ تربت‌حیدریه چند جوان با ذوق اقدام به برپایی چنین بازاری کرده بودند که هر چند کافی نبود اما از آن استقبال نسبتا خوبی شد.

وی اظهار کرد: مجتمع بین راهی امام رضا(ع) به واسطه تعطیلی ۲ ساله ناشی از کرونا مدیریت خوبی نداشت زیرا به خوبی مشهود بود، روشنایی خوبی ندارد و حداقل برای خود ما راضی کننده نبود و لذا اکنون به دنبال آن هستیم تا با همکاری دستگاه قضایی تحولاتی در آنجا انجام دهیم.

معاون عمرانی فرماندار تربت‌حیدریه بیان کرد: امروز بسیاری از گردشگران از فاصله جغرافیایی دور برای خود جا رزرو می‌کنند، اما اقامتگاه‌های بومگردی این خطه هنوز به این شکل خود را معرفی نکرده‌اند و جا دارد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه گردشگری قدم نخست را بردارند.

کریمی افزود: بخش اعظمی از این مشکل به دلیل نبود طرح جامع گردشگری تربت ‎‌حیدریه است و نتیجه این فقدان، آن است که امروزه خیلی از گردشگران رغبت نمی‌کنند به منطقه  زیبای رودمعجن در بخش بایگ تربت‌ حیدریه سفر کنند زیرا هنوز زیرساختهای اولیه گردشگری نظیر راه، امنیت، دیتا، ارتباطات و نیز امکانات رفاهی اولیه نظیر آب، برق و سرویس بهداشتی برایشان فراهم نشده‌است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *