به بهانه هشتادمین سالروز تولد استاد غزل در گفت‌وگو با ایرنا؛ محمدعلی بهمنی: شعر برای من حکم اکسیژن دارد

محمدعلی بهمنی: شعر برای من حکم اکسیژن دارد

تهران- ایرنا- محمدعلی بهمنی گفت: به دلیل کرونا و سپس عارضه چشمی بیش از دو سال است حضور در جلسات شعر که برای من حکم اکسیژن دارند را از دست داده‌ام.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، ۲۷ فروردین‌ماه در کنار تمام فراز و فرود و رخدادهای تاریخی‌اش در بطن خود میراث‌دار سالروز تولد مردی است از تبار غزل و ترانه! استاد محمدعلی بهمنی.

سردمدار غلبه محتوا و مضمون با فصل نوین سرایش ترانه 

بهمنی در تاریخ ۲۷ فروردین‌ماه ۱۳۲۱ در شهر اندیمشک دیده به جهان گشود و در فاصله بسیار کوتاهی با جوشش طبع شاعرانگی در قالب سرودن غزل خود را به‌عنوان یکی از چهره‌های موفق حوزه شعر معاصر به‌خصوص در حوزه غزل معرفی کرد.

در ادامه راه و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در قالب آغاز فصل نوینِ سرایش ترانه در کشورمان به صف ترانه سرایانی پیوست که مضمون و محتوا را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های فرم ترانه نوین مدنظر قرار داد و با سرایش آثار متعددی در حوزه ترانه و خوانش آن ترانه‌ها توسط خوانندگانی زنده‌نام ناصر عبداللهی، امیر کریمی، رضا آریایی، همایون شجریان، علیرضا قربانی و… خاطرات درخشان و ماندگاری از همنشینی ترانه و موسیقی را در اذهان ما به یادگار گذاشت.

محمدعلی بهمنی: شعر برای من حکم اکسیژن دارد

حضور در جلسات و محافلی که در آنها عطر شعر و غزل جاری و ساری است برای من حکم اکسیژن را دارد

دست بالا در تربیت نسل جوان شاعران و ترانه‌سرایان

محمدعلی بهمنی طی قریب به سه دهه اخیر در تربیت نسل جوان شاعران و ترانه‌سرایان دست بالایی داشته و همواره پای ثابت حضور جلسات شعر و شعرخوانی و نقد و بررسی آثار شاعران جوان بوده است.

هر چند از آغاز دوران کرونا کمتر شاهد حضور بهمنی در چنین جلسات و محافلی بودیم؛ امید آن می‌رفت در سایه تسریع روند واکسیناسیون و رسیدن جامعه به ایمنی نسبی بار دیگر جلسات و محافل ادبی میزبان گرم حضور محمدعلی بهمنی باشند، که به دلیل عارضه‌ای که برای چشم او به وجود آمد و او را برای انجام معاینات و عمل جراحی روانه بیمارستان کرد، چنین نشد.

به‌مناسبت هشتادمین سالروز تولد استاد محمدعلی بهمنی گفت‌وگوی کوتاهی با او انجام دادیم.

محمدعلی بهمنی: شعر برای من حکم اکسیژن دارد

کاهش رغبت جوانان به ارائه اشعارشان؛ دلگیرم می‌کند

محمدعلی بهمنی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا اظهار داشت: قریب ۲ سال به سبب شیوع کرونا حضور در جلسات شعر را تجربه نکرده‌ام و این باعث خسران و ناراحتی من است، در دوران کرونا وظیفه‌ مردم آن بود تا محافظ خود باشند و در ادامه راه و با بهبود نسبی شرایط جامعه به دلیل عارضه چشمی درگیر روند درمان هستم و هنوز فرصت استفاده از این جلسات را پیدا نکردم.

وی با بیان آنکه حضور در جلسات و محافلی که در آنها عطر شعر و غزل جاری و ساری است برای من برای من حکم اکسیژن را دارد خاطرنشان کرد: وقتی جوان‌ترهای شعر و آثار درخشان و باارزش آن‌ها را می‌بینم اما کمتر میل و رغبتی برای خواندن آن آثار را شاهدم دلم می‌گیرد. متاسفانه شرایط شعر در روزگارمان آن‌قدر تخریب‌شده که حتی جوانان این عرصه نیز چندان میل و علاقه برای ارائه آثار ندارند.

بهمنی درباره طی کردت روند درمان خود که این روزها او را ساکن بیمارستان کرده است گفت: بخش نخست روند درمان چشمم آغاز شده و در حال حاضر پزشکان گفته‌اند که باید یک ماه چشمم بسته باشد. بعد از این زمان مشخص می‌شود که ادامه روند درمان به چه شکلی خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *