تحلیلگر آرژانتینی: برنامه آمریکا و ناتو، نابودی روسیه است

تحلیلگر آرژانتینی: برنامه آمریکا و ناتو، نابودی روسیه است

تهران – ایرنا- «آتیلیو بورون» کارشناس سیاسی آرژانتینی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها و سانسورهایی که علیه روسیه اعمال می‌شود، پیش از این سابقه نداشته است، گفت: برنامه آمریکا و ناتو، نابودی مسکو است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک موندو، «آتیلیو بورون» کارشناس علوم سیاسی آرژانتینی با انتقاد از تحریم‌ها علیه روسیه گفت: هرگز به این اندازه، تحریم‌ها و سانسورهایی که اکنون علیه روسیه اعمال می‌شود، وجود نداشته است.

وی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: من بسیار نگران سطح هماهنگی بین المللی در حملات علیه روسیه هستم. برای اولین بار در تاریخ، حتی در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابقه نداشته است، کمیته بین المللی المپیک و سازمان‌های جهانی در چنین حمله وحشیانه‌ای علیه روسیه شرکت کرده‌اند. این اتفاق در گذشته رخ نداده است و واقعاً مایه شرمساری است. برنامه، نابودی روسیه است.

این تحلیلگر که همچنین جامعه شناس، استاد دانشگاه بوئنوس آیرس و محقق شورای ملی تحقیقات علمی و فنی آرژانتین است، خاطرنشان کرد که قربانی درگیری در اوکراین، روسیه است که برای «دفاع مشروع اقدام کرده است».

وی افزود: روسیه به همان شیوه ای عمل کرد که ایالات متحده زمانی که سلاح‌های هسته‌ای شوروی در کوبا وجود داشت، واکنش نشان داد. بورون در ادامه گفت: در ۱۳ روز (بحران موشکی کوبا) مشکل حل شد و ایالات متحده اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد این سلاح‌ها تا این حد به آمریکا نزدیک شوند.

این کارشناس آرژانتینی گفت: آنچه برای آمریکا منطقی است، از طرف سایر کشورها مورد قبول واشنگتن نیست. برنامه نابودی روسیه و انجام همان کاری است که با یوگسلاوی انجام شد.

همزمان با موضع روشن کارشناس آرژانتینی و شماری نخبگان سیاسی آمریکای لاتین در انتقاد از سیاست‌های آمریکا و متحدانش علیه روسیه در مسئله جنگ اوکراین، رویکرد رسمی کشورهای آمریکای لاتین نیز بی‌طرفی، عدم تبعت از غرب، انتقاد از رویکرد جانبدارانه اروپا و موضع مستقل در قبال این بحران را نشان می‌دهد.

«آرنیلدو چیناگلیا» نماینده پارلمان برزیل به تازگی با تاکید بر نادیده گرفته شدن جنگ‌های سوریه، عراق و فلسطین توسط اروپاییان گفت: اولا این (جنگ اوکراین) تنها جنگی نیست که متاسفانه در کره زمین در جریان است، ثانیا اینکه نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که دفاع از نظم حقوق بین‌المللی نمی‌تواند فقط برای این مورد باشد زیرا تهاجم به سوریه، حمله به عراق و حملات سیستماتیک در سرزمین‌های فلسطین نیز وجود دارند.

نماینده برزیلی بر لزوم حساس بودن به «درام انسانی» درگیری تاکید کرد، اما گفت «ما نمی‌توانیم جنگ را انتخاب کنیم، ما باید در مورد همه جنگ‌ها صحبت کنیم».

وی خاطرنشان کرد: کشورهای بزرگی وجود دارند که به طور غیرقانونی به کشوری دیگر حمله کردند، به عنوان نمونه ایالات متحده بدون تأیید سازمان ملل به عراق حمله کرد.

«دانیل کاگیانی» نماینده پارلمان اوروگوئه نیز معتقد است از دلایلی که منجر به عدم حصول توافق شد، این است که «اروپا دیدگاه بسیار جانبدارانه‌ای از درگیری در اوکراین دارد که با دیدگاه ناتو و ایالات متحده حمایت می‌شود».

این نماینده مجلس گفت: خوب است اگر اروپا بتواند دیدگاه مستقل‌تری در مورد این موضوعات داشته باشد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *