انتخاب دشوار میان روسیه و آمریکا؛ جنگ اوکراین، اسرائیل را به دردسر انداخته است

فشارها بر رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ اوکراین روز به روز در حال افزایش است، چراکه این رژیم به ظاهر و از ترس به خطر افتادن منافعش موضع بی‌طرفانه‌ای را میان روسیه و آمریکا انتخاب کرده و این درحالی است که این موضع نه برای مسکو و نه برای واشنگتن قابل قبول نیست و بنابراین تل‌آویو یا باید با روسیه همراه شود و یا هم‌پیمان و متحد اصلی خود یعنی آمریکا را انتخاب کند.

به گزارش ایسنا، وب سایت خبری صدی البلد در یادداشتی به قلم “محمد علی” درباره موضع رژیم صهیونیستی در قبال جنگ اوکراین و بیم مقامات آن از اتخاذ موضع قاطعانه در این باره و اعلام صریح جانبداری از یک طرف نوشت: اسرائیل می‌خواهد بدون اینکه روسیه را از دست دهد و یا متحد خود آمریکا را آزرده خاطر کند، عصا را از وسط بگیرد و از این معرکه پیروز خارج شود.

همانطور که بسیاری از کشورها درصدد خروج از بلوک غرب علیه روسیه هستند، اسرائیل نیز در تلاش است تا این کار را انجام دهد.

طبق گزارش رسانه‌ها و روزنامه‌های بین‌المللی، صبر روسیه و آمریکا و تلاش آنها برای حفظ طرف‌ها و کشورهای مختلف در کنار خود درحال پایان یافتن است.

آمریکا هشدار داده است که فشار را بر طرف‌ها و کشورهایی تشدید خواهد کرد که در مجازات روسیه ناکام می‌مانند، با این وجود مقامات واشنگتن تا بدین لحظه نامی از اسرائیل نبرده و به این رژیم اشاره‌ای نکرده‌اند و این درحالی است که تل‌آویو نمی‌خواهد جایگاه خود و فرصت جذب جوامع بزرگ یهودی اوکراینی و روس که شامل افراد با نفوذ، تاجران و صاحبان پول می‌شوند را از دست بدهد.

از سوی دیگر، روسیه در روزهای اخیر به صراحت دلخوری خود را از دولت تل‌آویو و مواضع متناقض آن اعلام کرده است.

تلاش‌های اسرائیل برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین نیز راه به جایی نبرد و مسکو و کی‌یف هیچکدام به پیشنهاد تل‌آویو پاسخ ندادند.

روسیه بر روی نگرانی اسرائیل نسبت به بازنگری مسکو در موافقت ضمنی با حملات این رژیم به مواضعی در سوریه تمرکز کرده است.

روسیه با مطرح کردن احتمال افزایش حمایت‌ها از هم‌پیمانان دولت سوریه و یا حمایت از فلسطینی‌ها در درگیری‌هایشان با نظامیان اسرائیل در قدس، تل‌آویو را تحت فشار قرار می‌دهد.

اسرائیل در تلاش برای خشنود کردن روسیه و جلب رضایت آن، درخواست اوکراین برای خرید تسلیحات و فناوری نظارتی تل‌آویو را رد کرد. با این حال، کمک‌های بشردوستانه‌ای را به اوکراین ارائه کرد و به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت حمله روسیه رأی مثبت داد.

رژیم اشغالگر همچنین به قطعنامه این مجمع برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل رای مثبت داد.

با این حال، اظهارات یائیر لاپید، وزیر امور خارجه دولت اسرائیل مبنی بر اینکه روسیه مرتکب “جنایات جنگی” در اوکراین شده است، این توازن و تعادل را در نظر مسکو به هم زد.

در نتیجه آن وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اظهارات لاپید را تلاشی از سوی رژیم برای سوء استفاده از وضعیت اوکراین در راستای منحرف کردن توجه جامعه بین‌المللی از یکی از قدیمی‌ترین منازعات و درگیری‌ها در جهان یعنی منازعه میان فلسطین و دولت تل‌آویو خواند.

اندکی پس از صدور این بیانیه، آناتولی ویکتوروف، سفیر روسیه در اراضی اشغالی در گفت‌وگو با یک شبکه عبری زبان گفت: اسرائیل و روسیه هنوز با هم دوست هستند، اما مسکو انتظار دارد که تل‌آویو موضع متعادل تری داشته باشد.

در راستای اعمال فشار بیشتر بر مقامات اسرائیل، دریاسالار اولگ ژوراولف، معاون مرکز آشتی روسیه در پایگاه “حمیمیم” در سوریه اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی روسی Buk M۲E که توسط سوریه اداره می‌شود، اخیراً یک موشک هدایت شونده شلیک شده توسط این رژیم را رهگیری کرده است.

علنی کردن این اتفاق توسط اولگ؛ هشداری از سوی مسکو به شمار می‌رود مبنی بر اینکه روسیه ممکن است دیگر حملات آتی اسرائیل به اهدافی در سوریه را تحمل نکند و این بدان معناست که اسرائیل نمی‌تواند در جریان جنگ اوکراین، روسیه و آمریکا را بازی دهد و باید یکی از دو طرف را انتخاب کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *