بلغارستان تهدید کرد؛ تحریم نفتی روسیه را وتو می‌کنیم

بلغارستان تهدید کرد؛ تحریم نفتی روسیه را وتو می‌کنیم

فارس نوشت:«آسن واسیلوف» معاون نخست‌وزیر بلغارستان اواخر روز یکشنبه گفت اگر این کشور حوزه بالکان از ممنوعیت پیشنهاد شده خرید نفت روسیه معافیت نگیرد، از مجموعه تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه مسکو حمایت نخواهد کرد.

به گزارش رویترز، دولت‌های اتحادیه اروپا روز یکشنبه به موافقت با تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین نزدیک‌تر شدند، اما مذاکرات بیشتری را برای امروز (دوشنبه) برنامه‌ریزی کردند تا درباره چگونگی اطمینان از اینکه کشورهایی که بیشتر به انرژی روسیه وابسته هستند می‌توانند بر این موضوع فائق بیایند، مذاکره کنند.

واسیلیوف گفت: مذاکرات فردا ادامه خواهد داشت، روز سه‌شنبه هم ممکن است نیاز به نشست سران باشد تا مذاکرات به نتیجه برسد. موضع ما بسیار روشن است. اگر برای برخی از کشورها معافیت وجود داشته باشد، می‌خواهیم شامل حال ما هم بشود. در غیر این صورت، ما از تحریم‌ها حمایت نخواهیم کرد. اما انتظار ندارم بر اساس مذاکرات کنونی به آن برسیم.

مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک سه کشور محصور در خشکی همگی به شدت به نفت خام روسیه که از طریق خطوط لوله دوران شوروی منتقل می‌شود، وابسته و برای تامین منابع جایگزین با چالش مواجه هستند و خواستار معافیت از این ممنوعیت شده‌اند. بلغارستان نیز درخواست معافیت داده است.

به گفته منابع اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا روز جمعه تغییراتی را در تحریم اولیه برنامه‌ریزی شده خود بر نفت روسیه پیشنهاد کرد تا به سه کشور زمان بیشتری برای تغییر منابع انرژی بدهد، اما به بلغارستان امتیازی داده نشد.

معاون نخست‌وزیر بلغارستان گفت کشورش هم باید از این معافیت برخوردار شود، زیرا تنها پالایشگاه این کشور در بندر بورگاس دریای سیاه به زمان نیاز دارد تا تأسیسات گوگردزدایی خود را به منظور فرآوری تنها نفت خام غیر روسیه ارتقا دهد.

پالایشگاه «نفتوچیم » شهر بورگاس، متعلق به شرکت LUKOIL روسیه، تامین‌کننده اصلی سوخت این کشور بالکان، فقیرترین در بلوک ۲۷ عضوی اتحادیه اروپاست و در حال حاضر نیمی از نفتی که فرآوری می‌کند از روسیه تامین می‌شود.

این مقام بلغاری گفت که فقدان معافیت، یا خطرات زیست محیطی جدی برای منطقه بورگاس ایجاد می‌کند یا پالایشگاه را مجبور به کاهش فرآوری می‌کند که این امر باعث ایجاد کسری و افزایش بیشتر قیمت سوخت می‌شود.

پیش‌تر، «مانفرد نوف» مدیر ارشد اجرایی «کامرزبانک» گفت، آلمان به علت تحریم‌های روسیه با موجی از ورشکستگی مواجه خواهد شد. نوف به روزنامه «هندلز بلات» آلمان گفت: تامین انرژی آلمان در معرض خطر قرار دارد، زنجیره تامین در حال درهم شکستن است، ما نرخ تورم بالایی داریم.

«جوزپ بورل» مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز جمعه در خصوص اختلافات بر سر تحریم انرژی روسیه گفت: در صورتی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا نتوانند تا پایان هفته (پایان یکشنبه) در مورد تحریم نفت روسیه به توافقی برسند، وزاری خارجه این اتحادیه در این هفته نشست برگزار خواهند کرد.

در پی این اختلافات، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» اعتراف کرد که بین کشورهای اتحادیه اروپا در خصوص موضوع تحریم روسیه اتحاد وجود ندارد. زلنسکی گفت به نظر وی در خصوص معرفی محدودیت‌های ضد روسی، «ایالات متحده پیشتاز است و بیش از کشورهای دیگر انجام می‌دهد. من حمایت‌های مشابهی در موضوع تحریم‌ها از سوی انگلیس شاهد هستم. اتحادیه اروپا باید یک موضع متحد اتخاذ کند. تابحال، در خصوص موضوع تحریم‌های خاص چنین اتحادی نداشتند».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *