زوج هنرمند اهل تربت‌حیدریه محصولات خود را به اروپا و آمریکا صادر می‌کنند

زوج هنرمند اهل تربت‌حیدریه محصولات خود را به اروپا و آمریکا صادر می‌کنند

تربت‌حیدریه- ایرنا- یک زوج هنرمند اهل تربت‌حیدریه که در رشته سراجی سنتی (تولیدات محصولات چرمی دست‌دوز) فعالیت دارند تولیدات خود را از طریق فروش اینترنتی و نیز برپایی نمایشگاه‌های دایمی به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیا، اروپا و آمریکا صادر می‌کنند.

رسول نیکوزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فعالیت خود را از ۶ سال قبل به صورت انفرادی آغاز کرده ام و هم اکنون با کمک همسرم ضمن آن که برای ۱۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده‌ایم پارسال افزون بر چهار هزار قلم محصولات هنری و صنایع دستی به ارزش ۶۰ هزار دلار صادرات کرده‌ایم.

وی با بیان این که آمادگی دارد برای ۲۰ نفر دیگر اشتغال مستقیم ایجاد کند ادامه داد: البته تحقق این امر منوط به دریافت تسهیلات بانکی زیاد است زیرا تاکنون بیشترین مبلغ تسهیلات دریافتی من، یک میلیارد ریال بوده است که توانسته‌ام با آن تنها یک دستگاه پرس خریداری کنم و چنانچه تسهیلات بیشتری در اختیارم قرار گیرد قادرم کار را توسعه دهم.

این کارآفرین گفت: کارگاهی که اکنون در آن مشغول به کار هستم کوچک و در عین حال یک مکان مسکونی است و چه بسا برای همسیگان نیز ایجاد مزاحمت کند در حالی که برخی دستگاه‌های دولتی دارای فضاهای بلااستفاده هستند که اگر بخشی از این فضاها را در اختیارم بگذارند هم آن فضا، درآمدزا خواهد بود و هم من قادر خواهم بود کارم را توسعه دهم.

نیکوزاده افزود: صادرات ما هم اکنون به صورت “چمدانی” است و در داخل کشور نیز، علاوه بر آن که در تهران و مشهد نمایشگاه دایمی دایر کرده‌ام، مشتریانی از تبریز و کرمان نیز دارم.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه نیز در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: این زوج هنرمند پارسال محصولات هنری خود را به کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان، ایتالیا و ایالات متحده آمریکا صادر و از این طریق نقش بسزایی در معرفی هنر صنایع‌دستی ایران به خارج از مرزها ایفا کرده‌اند.

علی محمدی افزود: صادرات این زوج هنرمند در شرایط تحریم‌ها و نیز شیوع کرونا که بر صادرات ایران تاثیر منفی داشته صورت گرفته است.

وی ادامه داد: این زوج با خلاقیت و نوآوری در طرح‌های سراجی سنتی با حفظ و ترویج این هنر سبب جذب علاقه‌مندان بیشتری به این حوزه شده‌ است و اکنون با ایجاد اشتغال برای ۱۰ نفر از جوانان این خطه در کارگاه خود، گامی موثر برای رفع معضل بیکاری برداشته‌اند.

رییس اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه گفت: البته دیگر هنرمندان این خطه در رشته‌های خراطی چوب، تولیدات نمدی، تراش سنگ‌های قیمتی و سرامیک نیز پارسال به اروپا و آمریکا صادرات داشته‌اند.

به گفته محمدی هم ‌اکنون در تربت‌حیدریه بیش از هزار و ۵۰۰ هنرمند، صنعتگر و  شاغل خانگی صنایع‌دستی مشغول فعالیت هستند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *