روایتی از تاریخ ایران در «سی‌صد» با بلیت ۶۹۵ هزار تومانی! :سی‌صد روایتی از تاریخ کهن ایرانی و حمله مغول به شهر نیشابور و فاجعه نسل‌کشی و کتاب‌سوزی است که در این شهر رخ داد

روایتی از تاریخ ایران در «سی‌صد» با بلیت ۶۹۵ هزار تومانی!

تهران-ایرنا- کنسرت – نمایش «سی‌صد» که قرار است خرداد و تیر امسال با روایتی از کتاب‌سوزی و نسل‌کشی مغول‌ها در نیشابور در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد اجرا شود با بلیت‌های ۷۰ تا ۶۹۵ هزار تومانی میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، کنسرت – نمایش سی‌صد کاری از سهراب پورناظری به کارگردانی امیر جدیدی و آهنگسازی تهمورس پورناظری با حضور رضا بهرام به عنوان خواننده قرار است خرداد و تیرماه امسال در مجموعه تاریخی سعدآباد تهران به روی صحنه برود.

سی‌صد بر اساس نوشته‌ای‌ از ری بردبری طراحی و تدوین شده است و به موضوع کتاب‌سوزی و نسل‌کشی مغول‌ها در نیشابور می‌پردازد. ایجاد کنش در بطن ذهن مخاطب در حفظ زبان ملی ایرانیان به عنوان مرکز یکپارچگی سرزمین و پیوند دوباره جوانان با موسیقی و شعر اصیل از مهم‌ترین اهداف این پروژه است.

نشست خبری این پروژه شامگاه چهارشنبه (۱۱ خرداد) با حضور تهمورس و سهراب پورناظری نوازنده و آهنگساز، امیر جدیدی کارگردان، جواد عزتی بازیگر، رضا بهرام خواننده و محمدحسین توتونچیان تهیه‌کننده در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.

سهراب پورناظری در این نشست ضمن ابراز همدردی با بازماندگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان درباره پروژه‌های موسیقایی خود اظهار داشت: مدت زیادی است که تمام فعالیت‌هایم را به موضوع ایران اختصاص داده‌ام و اولویت آهنگسازی، نوازندگی و ساخت هر پروژه‌ای موقعیت ایران بوده که در این عصر مغشوش اطلاعات بتوانم پروژه‌هایی را اجرا کنم که موضوع ایران، زبان فارسی و شاهنامه و فرهنگی که شایسته‌اش است را به مخاطبان یادآوری کنم.

وی گفت: براین اساس حدود ۶ سال گذشته پروژه سی را با همراهی همایون شجریان و حمید نعمت‌الله انجام دادم، پس از این پروژه به دلیل شرایط شیوع کرونا نتوانستیم آثاری را اجرا کنیم، امسال فرصتی پیش آمد تا پروژه سی‌صد را انجام دهیم و محمد رحمانیان به عنوان نویسنده در این پروژه با روایتی از ایران همراه ما شد و امیدواریم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

پورناظری درباره همکاری با رضا بهرام به ‌عنوان خواننده پاپ در پروژه سی‌صد بیان کرد: روال کاری من و برادرم تهمورس در موسیقی تغییری نخواهد کرد و ما بر اساس آنچه همیشه پیش رفتیم و پدرمان پیش رفتند، همان راه را ادامه می‌دهیم. حضور بهرام در این پروژه براساس توانایی‌هایش است، موسیقی در پروژه سی‌صد، پاپ نیست، موسیقی است که همیشه ما دنبال می‌کردیم و همان مسیر ادامه پیدا می‌کند؛ شاخه موسیقی معاصر و دستگاهی است.

این آهنگساز و نوازنده تنبور افزود: سی‌صد روایتی از تاریخ کهن ایرانی و حمله مغول به شهر نیشابور و فاجعه نسل‌کشی و کتاب‌سوزی است که در این شهر رخ داد تا نسل جوان و نوجوان با این واقعه آشنا شوند؛ تمرکز این کنسرت نمایش بر کتاب و کتابخوانی است. در روزگاری هستیم که مظلوم‌ترین شاخه‌ها در سرزمین، فرهنگ است، همان طور که پروژه سی بر اساس شاهنامه طرح‌ریزی شده، پروژه سی‌صد هم در همان راستاست و روایتی از سرزمینی است که به زانو درآمد و دوباره برخاست، پروژه سی‌صد ارتباطی به فیلم سینمایی ۳۰۰ ندارد، شاید کنسرت نمایش سی‌صد بتواند پاسخی به یک جعل تاریخی باشد که در آن فیلم اتفاق افتاده بود اما براساس آن طرح‌ریزی نشده است.

وی با اشاره به اینکه ضعف‌های پروژه سی در سی‌صد تا حد زیادی پوشش داده شده است، خاطرنشان کرد: ساختار این کنسرت نمایش براساس روایتی از حمله مغول و کتاب‌سوزانی که در نیشابور رخ داده است؛ در این اثر گروه حرکت نقش‌های مختلف را ایفا خواهند کرد؛ شهروندان نیشابور، سپاه مغول و شخصیت‌هایی در بین این روایت‌ها حضور دارند و موسیقی‌های مربوط به این روایت‌ها اجرا می‌شود.

روایتی از تاریخ ایران در «سی‌صد» با بلیت ۶۹۵ هزار تومانی!

پورناظری اظهارداشت: کاری که در این سال‌ها انجام می‌دهیم. آشتی مردم با موسیقی بوده است، سال ۱۳۹۰ وقتی با همایون شجریان در آلبوم موسیقی نه فرشته‌ام نه شیطان همکاری کردم، تیراژ آلبوم‌ها به ۱۵ هزار، ۲۰هزار رسیده بود. در آن زمان ناشر این آلبوم اعلام کرد که خیلی از فروشگاه‌ها در حال تعطیلی بودند اما نه فرشته‌ام نه شیطان باعث رونق موسیقی شد. پس از این اتفاق از حدود هفت سال پیش همه فعالیت‌ها و سبک زندگی من برای خدمت به سرزمینم متمرکز شد، بر این اساس دیگر نوازندگان، خوانندگان و آهنگسازان در این حوزه مطرح نیستند، وضعیت امروز ایران در حوزه فرهنگ مانند جبهه جنگ است یعنی آنچه که در داخل و خارج از ایران اتفاق می‌افتد، ضربه به فرهنگ ایران است، انقدر برایم مهم نیست که چه قضاوتی می‌شود، من و برادرم راه خودمان را می‌رویم، به قدمی که برمی‌داریم واقفیم و حساسیت مخاطبان برای ما خیلی قابل احترام است.

وی گفت: هیچ‌گاه پا روی اصولم نمی‌گذارم و همواره با یک چشم‌انداز بلندمدت به موسیقی نگاه می‌کنم. برای این پروژه نقشه راهی که دارم این است که طی سالیان ادامه داشته باشد و هر سال داستانی از داستان‌های کهن ایران را برای مردم روایت کنم، وقتی در جبهه جنگ هستم فکر نمی‌کنم لباسم خاکی بشود یا بگویند لباست قشنگ نیست، آنچه در توان دارم ارائه می‌کنم. بخشی از در آمد این کار در حفظ و احیای صنایع هنری و دستی که هویت ایران هستند، هزینه می‌شود که در آینده نزدیک گزارش آن را به مردم ارائه خواهم کرد.

این آهنگساز با اشاره به اینکه پروژه سی‌صد در سایر شهرهای کشور و خارج از کشور اجرا خواهد شد، افزود: آرزو دارم که تمام توان هنر این سرزمین در کنار هم باشند، در پروژه سی‌صد جای همه هنرمندان گروه سی خالی است و آرزویم این است با این جمع در کنار گروه سی یک پروژه بزرگتر با هدف سرزمین ارائه کنیم.

آمادگی اجرای رایگان «سی‌صد» در ورزشگاه آزادی

تهورس پورناظری در این نشست درباره همکاری با رضا بهرام در کنسرت – نمایش ‌سی‌صد گفت: ما از هنرمندی دعوت کردیم که سابقه اجراییش در موسیقی پاپ است، به عنوان مخاطب خیلی می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، در این سال‌ها معمولا خوانندگان موسیقی اصیل به سمت موسیقی پاپ گرایش پیدا کردند و این بار خواننده پاپ در کنار ما قرار می‌گیرد، بنا به سابقه‌ای که هست کارها پیچیدگی‌های خود را دارد، فراز و فرودهایی غیرمعمول را از ردیف دستگاهی خواهیم داشت. خیلی از جوان‌هایی که برای شنیده و دیده شدن توانایی موسیقی اصیل را دارند اما به سمت موسیقی پاپ می‌روند، این یک آموزه و امتحانی است که اگر به نتیجه مطلوب برسد، امیدواریم هم برسد، نویدی است که آنان هم می‌توانند در حوزه موسیقی اصیل و نواحی ایران دیده و شنیده شوند.

وی با اشاره به اینکه در کنسرت – نمایش ‌سی‌صد از اشعار شاعران معاصر؛ حسین منزوی و سیمین بهبهانی و اشعار شاعران کهن؛ سعدی و مولانا بهره گرفته شده است، افزود: در نظر داریم این پروژه را در دیگر شهرهای کشور اجرا کنیم.

پورناظری بیان کرد: گروه اجرایی پروژه سی‌صد آمادگی دارد تا در مکانی مانند ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی در یک اجرای ویژه و متفاوت این اثر را برای همه مخاطبان به صورت رایگان اجرا کند.

قیمت بلیت «سی‌صد» از ۷۰ تا ۶۹۵ هزار تومان

تهیه‌کننده کنسرت – نمایش ‌سی‌صد نیز در این نشست درباره امکانات اجرای برنامه گفت: توانستیم بعد از پنج ماه مذاکره با یک شرکت چینی یک نوع سازه و پلتفرم را در فضای باز در چینش صندلی‌ها با ۴هزار صندلی و استیج با دانش فنی و مهندسی در داخل کشور طراحی و اجرا کنیم که صندلی‌ها تا ارتفاع هفت متر از روی زمین بالا خواهد رفت و نقطه کوری وجود نخواهد داشت و همه مخاطبان می‌توانند به راحتی شاهد برگزاری برنامه باشند؛ این سازه از لحاظ فنی و مهندسی در برگیرنده مولفه‌های متفاوتی است که تاکنون در کشور طراحی و اجرا نشده است.

توتونچیان درباره قیمت بلیت کنسرت – نمایش ‌سی‌صد بیان کرد: اکنون قیمت بلیت در کنسرت‌های پاپ که یک خواننده با تعدادی نوازنده روی صحنه می‌روند حداقل و حداکثر از ۲۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است، با توجه به اینکه در ‌سی‌صد گروه‌های همچون حرکت، نمایش، موسیقی و خواننده داریم، هزینه‌های بسیار بالایی را برای برگزاری آن عهده‌دار شدیم بنابراین مجبور هستیم قیمت‌های بلیت را کمی بالاتر از آنچه که در بازار موسیقی وجود دارد، در نظر بگیریم، حداکثر قیمت بلیت کنسرت – نمایش ‌سی‌صد را تا ۶۹۵ هزار تومان برای بخش VIP (خاص) درنظر گرفتیم و کف آن هم از ۷۰هزار تومان است.

تعصبی در سبک موسیقی خاصی ندارم

خواننده کنسرت نمایش سی‌صد با ابراز خرسندی از همکاری در این پروژه اظهارداشت: اینکه فعالیت من در حوزه موسیقی در قیاس با همایون شجریان قرار بگیرد، فکر می‌کنم خیلی جالب نیست، با توجه به اینکه خودم را در قالب سبک موسیقی خاصی نمی‌بینیم و تعصبی هم در سبک موسیقی خاصی ندارم، حضور در پروژه سی‌صد بیشتر برای من جذاب، هیجان‌انگیز و چالش برانگیز است.

بهرام گفت: در سبک موسیقی که این چند سال کار کردم فکر می‌کنم، تاثیرگذار بوده‌ام و امیدوارم بتوانم در سبک موسیقی مورد نظر در کنسرت نمایش سی‌صد نیز تاثیرگذار باشم و تاثیرات مثبتی داشته باشم. برای من حضور در این پروژه ریسک بزرگی است، اگر بخواهیم فعالیت متفاوتی انجام دهیم باید ریسک آن را هم بپذیریم و خودم را برای این چالش آماده کرده‌ام.

روایتی از تاریخ ایران در «سی‌صد» با بلیت ۶۹۵ هزار تومانی!

پذیرش کارگردانی «سی‌صد» به دلیل علاقه به ایران

کارگردان کنسرت نمایش سی‌صد ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با بازماندگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان درباره چگونگی پذیرش کارگردانی سی‌صد گفت: کارگرانی این اثر به پیشنهاد دوستان بود، این نخستین تجربه‌ام هست، این طور نیست که علاقه عجیب غریبی به کارگردانی داشته باشم اما چون این پروژه درباره ایران است و علاقه‌مندم برای کشورم کار مثبتی انجام دهم، کارگردانی این اثر را پذیرفتم و خیلی خوشحالم که می‌توانم سهمی در این پروژه داشته باشم.

جدیدی افزود: امیدوارم با اجرای کنسرت نمایش سی‌صد مردم بیشتر نسبت به فرهنگ، مهر و اندیشه ایرانی علاقه‌مند شوند. تاکنون روند پروژه خوب پیش رفته و حضور در کنار جواد عزتی برای من دلگرم‌کننده است و امیدوارم اثر خوب و متفاوتی را در قالب موسیقی – نمایش به مخاطبان ارائه کنیم.

حضور در پروژه «سی صد» باعث افتخار است

جواد عزتی بازیگر کنسرت – نمایش سی‌صد نیز در این نشست ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با بازماندگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان درباره حضور خود در پروژه سی‌صد اظهارداشت: من فعالیتم در بازیگری را از تئاتر آغاز کردم، عجیب نیست بعد از دو سه سال وقفه در این حوزه فعالیت کنم و هر زمانی شرایط و فرصتی فراهم شود در تئاتر حضور خواهم داشت.

وی گفت: حضور در پروژه سی‌صد برایم باعث افتخار است؛ همکاری با افرادی که برای بیان اعتقاداتشان منتظر یک جمعی نیستند و به چیزی که فکر می‌کنند، عمل می‌کنند و عشق به وطنشان را ابراز می‌کنند، برای من قابل احترام هستند که چنین دیدگاهی در پروژه سی‌صد نیز وجود داشت.

روایتی از تاریخ ایران در «سی‌صد» با بلیت ۶۹۵ هزار تومانی!

عزتی افزود: به وضعیت نامناسب و غم‌انگیز تئاتر به خصوص حوزه تئاتر شهرستان و خیابانی آگاهم، شیوع کرونا، شرایط سختی را از لحاظ مالی برای این گروه‌ها ایجاد کرده است، ما وظیفه داریم با اجرای پروژه‌هایی همچون سی‌صد مخاطبان را دوباره به سمت تئاتر سوق دهیم، چون این گره به دست آنان باز می‌شود تا فرهنگ دیدن تئاتر و هزینه کردن برای آن در میان خانواده‌ها ترویج پیدا کند، علاقه‌مندم در حوزه تئاتر خیابانی و جشنواره‌ای فعالیت کنم و سالی دوبار تئاتر بازی کنم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *