معاون وزیر علوم: کاهش داوطلبان‌ گروه ریاضی و فنی در کنکور امسال نگران‌کننده است

معاون وزیر علوم: کاهش داوطلبان‌ گروه ریاضی و فنی در کنکور امسال نگران‌کننده است

سمنان- ایرنا- معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سهم درصدی گروه ریاضی و فنی با ۱۴۵ هزار داوطلب در آزمون کنکور امسال برای آینده نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی خیرالدین روز چهارشنبه در مراسم راه اندازی سومین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور در استان سمنان در سالن اجتماعات پارک علم و فناوری دانشگاه این شهر بیان کرد: کنکور سراسری امسال باشرکت حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار داوطلب برگزار می شود که از این تعداد ۱۴۵ هزار نفر از داوطلبان گروه ریاضی و فنی هستند.

وی افزود: کاهش تعداد داوطلبان گروه ریاضی و فنی نگران کننده و نشان دهنده خالی شدن بدنه کشور از نیروی متخصص در حوزه فنی و فناوری است و این کاهش تقاضا به دلیل نبود آینده شغلی دانش آموختگان فنی ایجاد شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بسیاری از دانش آموختگان رشته های علوم ریاضی و فنی با مدرک دکتری بیکار هستند و ایجاد شغل برای آنان نیازمند توسعه دانش بینان ها و واحدهای فناور است.

۱۰ دهکده فناوری امسال در کشور ایجاد می شود

خیرالدین با اشاره به هدفگذاری راه اندازی ۱۰ دهکده فناوری تاپایان سال یادآورشد: راه اندازی دهکده های نوآوری و فناوری با هدف گسترش گفتمان فناوری و نوآوری است و این دهکده ها حلقه اتصال پارک های علم و فناوری و مراکز رشد هستند.

وی اضافه کرد: الگوی احداث دهکده نوآوری و فناوری در بخش های مختلف دولتی و خصوصی امکان‌پذیر است و پارک علم وفناوری با معرفی شرکت های دانش بنیان و حمایت های مختلف در این زمینه مشارکت دارد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت در اراضی و زیرساخت ها مشارکت شرکت های خصوصی، دانشگاه های پیام نور و آزاد اسلامی ضروری است و پارک های علم و فناوری به عنوان شهرک توزیع اراضی فعالیت می کنند.

خیرالدین ورود به فناوری و نوآوری را یک ضرورت برشمرد و افزود: افزایش بهره بری، ارتقای کیفیت محصول، کاهش قیمت تمام شده محصولات با ورود شرکت های دانش بنیان رقم می خورد از طرفی دهکده های نوآوری و فناوری و شرکت های دانش بنیان نقش مهمی در ایجاد اشتغالزایی دارند.

دانش بنیان های کشور ۹۰ هزار شغل ایجاد کردند

وی ابرازداشت: ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان با ایجاد۹۰ هزارشغل در کشور فعال است و اشتغالزایی شرکت های دانش بنیان نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اشتغالزایی شرکت دانش بنیان  را مهمترین امتیاز ورود و گسترش حوزه فناوری و نوآوری دانست و گفت:  از ظرفیت یک میلیون ۳۰۰ هزار متر مربع فضای سرپوشیده دانشگاه پیام نور و ۲۲ میلیون مترمربع دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فناوری، دانش بنیان و مراکز نوآوری و اشتغالزایی برای دانش آموختگان استفاده شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *