مشارکت همه جانبه جامعه کلید طلایی کنترل کرونا / زنگ خطر افزایش بستری‌ها به صدا در آمد

مشارکت همه جانبه جامعه کلید طلایی کنترل کرونا / زنگ خطر افزایش بستری‌ها به صدا در آمد

تهران – ایرنا – زنگ هشدارآمیز شیوع کرونا و افزایش شمار بستری‌ها به صدا در آمد، اکنون مشارکت همه جانبه برای تزریق دز یادآور و پرهیز از عادی انگاری و سهل انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لازمه دفع خطر و پیشگیری از شیوع موج دیگر کرونا است.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگبندی شهرستان‌های کشور که از ۱۷ تیر اعمال می‌شود، بر خلاف هفته‌های اخیر که تعداد شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در کشور، صفر بود در حال حاضر چهار شهر در وضعیت قرمز و ۱۴ شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند. همچنین ۱۴۲ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهر آبی هستند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد موارد بستری جدید در هفته دوم تیرماه ۵۹۱ نفر نسبت به هفته قبل آن ( ۳۱۱ نفر) افزایش داشته و افرادی که بصورت سرپایی بر اساس ابتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند نیز ۳ هزار ۲۶۰ نفر بودند در حالیکه این رقم هفته قبل از آن هزار و ۴۱۴ نفر بود.

تزریق دز یادآور ضروریست

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هفته گذشته  درباره اینکه واکسیناسیون ایمنی دایمی نمی دهد و بعد از مدتی ایمنی کاهش می یابد، گفت: اخیرا تغییراتی در امیکرون ایجاد شده و جهش با سرعت بیشتری دارد که می تواند بیماری زایی ایجاد کند. ما از واکسیناسیون به عنوان «یاداوری» نام می بریم و توصیه ما به مردم که خیلی به ما کمک کردند این است که افراد بالای ۱۲ سال واکسن یادآوری را تزریق کنند. ما بازگشت حجاج، بازگشایی مدارس، ایام محرم را داریم که ممکن است ویروس را منتقل کنند و افزایش دهند.

با توجه به افزایش موارد ابتلاء، بستری‌ها، سرپایی‌ها و شهرهای قرمز و نارنجی، بر استفاده از ماسک در کلیه فضاها چه باز و چه سر پوشیده در این شهرهای قرمز و نارنجی تاکید می شودعباس شیراوژن نیز پس از برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در صفحه توییت خود نوشت: با توجه به افزایش موارد ابتلاء، بستری‌ها، سرپایی‌ها و شهرهای قرمز و نارنجی، بر استفاده از ماسک در کلیه فضاها چه باز و چه سر پوشیده در این شهرهای قرمز و نارنجی تأکید شد. (استفاده از ماسک) در شهرهای آبی و زرد در نقاط سرپوشیده یا پر ازدحام و پرتردد ضروری است.

‌تزریق نوبت یادآور واکسن در کشورهای مختلف باعث کاهش موارد ابتلاء بیماری کرونا شده است و بر عکس کشورهایی که پوشش واکسن کاملی داشتند ولی زمان زیادی از تزریق واکسن گذشته مجدداً موارد ابتلای فراوان گزارش شده است. پس تزریق واکسن یادآور را جدی بگیریم.

مشارکت همه جانبه جامعه کلید طلایی کنترل کرونا / زنگ خطر افزایش بستری‌ها به صدا در آمد

به همین منظور محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه گفت: واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی جمعیت آسیب‌پذیر راه پایان کروناست و باید واکسیناسیون را به حد بسیار قابل قبولی برسانیم زیرا پوشش‌های بالای ۸۰ درصد در دو نوبت اول داشتیم ولی در نوبت سوم به این موفقیت دست نیافتیم.

وی اظهار داشت: زمانی که واکسیناسیون گروه زیر ۱۸ سال را شروع کردیم، ابتدا جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال را انتخاب کردیم که بسیار خوب پیش رفت و تقریبا مانند جمعیت بالای ۱۸ سال پوشش در جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال داشتیم، اما در جمعیت ۵ تا ۱۱ ساله هنوز آنطور که باید به موفقیت نرسیدیم. باید برای بعد از مرحله همه گیری کرونا برنامه‌ریزی کنیم و هنوز خیلی راه داریم.

باید همچنان دستورالعمل بهداشتی تکمیل روند واکسیناسیون برای مهار کرونا در اولویت باشد
گویا با تاکید براینکه کرونا هنوز یک تهدید است، تصریح کرد:  یکی از مهمترین اقداماتی که در عرصه کنترل بیماری کووید۱۹ در دنیا و کشور ما انجام شد، علت و چرایی ویروس شناخته شد  ایران جزو معدود کشورهایی بود که از این توانایی برخوردار بود و می‌توانست به کنترل بیماری در کشور و تصمیم‌گیری‌های بالینی کمک کند.  درمان و آموزش پزشکی ، باید همچنان دستورالعمل بهداشتی تکمیل روند واکسیناسیون برای مهار کرونا در اولویت باشد.

حمید عمادی اپیدمیولوژیست نیز در این زمینه به خبرنگار حوزه سلامت ایرنا گفت: کرونا در حقیقت یک خانواده گسترده از ویروس هایی است که منجر به عفونت های تنفسی از یک سرماخوردگی ساده تا همه گیری می شود که و با سرعت در حال گسترش است.

وی اظهار داشت: تب، بدن درد و سرفه های خشک از علایم اولیه این بیماری بوده و  برخی بیماران نیز ممکن است آبریزش و گرفتگی بینی، گلودرد یا حتی اسهال را هم تجربه کنند. این علائم معمولا خفیف بوده و به تدریج شروع می شوند. به علاوه بعضی افراد ممکن است آلوده شوند، اما هیچ علائمی را از خود بروز نداده و احساس بیماری هم نداشته باشند.

عمادی تصریح کرد: بر اساس گزارشات و تجربیات، در حدود ۸۰ درصد افراد بدون نیاز به درمان های پزشکی خاص بهبود پیدا می کنند. از هر ۶ نفری که به ویروس کووید-۱۹ مبتلا می شود، تنها یک نفر دچار وخامت حال شده و مشکلات تنفسی پیدا می کنند. این افراد شامل افراد مسن، بیماران دارای فشار خون، مشکلات قلبی و دیابت می شوند.کاهش میزان ابتلا به کرونا و پایدار ماندن شرایط موجود، نیازمند توجه به اجرای شیوه‌ نامه‌های بهداشتی و حساسیت در رعایت اصول پیشگیری است

وی با تاکید بر اینکه تزریق دز یادآور واکسن بسیار حیاتی است، ادامه داد: چند هفته ای وضعیت آرامی از لحاظ کنترل کرونا در کشور شاهد بودیم، اما با کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی به زیر ۶۰ درصد و نبود تکمیل پوشش واکسیناسیون تزریق دزهای سوم و چهارم، باعث شد دوباره اوج بیماران بستری و سرپایی ناشی از ابتلا به کرونا رو به افزایش باشد و ممکن است دوباره به همه گیری شدید تبدیل شود.

این متخصص بیماریهای عفونی تصریح کرد: از مردم می خواهیم حتما برای دریافت واکسن به مراکز مربوطه مراجعه کنند و استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی ضرورت بوده و همه باید این موضوع را جدی تلقی کنند.

به گفته عمادی،   یکی از اصلی‌ترین راه‌های جلوگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت کردن اصل فاصله گذاری اجتماعی است. به خصوص افرادی که در محیط‌های کاری، آموزشی و غیره حضور می‌یابند لازم است فاصله اجتماعی را مورد توجه قرار دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *