درگذشت ۲ استاد دانشگاه‌های شریف و تربیت مدرس

 

دکتر ایرج گودرزنیا، عضو وابسته گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم و استاد پیشکسوت دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف دار فانی را وداع گفت.
به گزارش ایسنا، دکتر ایرج گودرزنیا در سال ۱۳۲۳در بروجرد به دنیا آمد. به عنوان شاگرد اول مقطع کارشناسی از دانشکده نفت آبادان برای ادامه تحصیل به لندن رفت و دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی خود را در رشته مهندسی شیمی دانشگاه سلطنتی انگلستان سپری کرد.
دکتر گودرزنیا در سال ۱۳۵۱با عنوان عضو هیأت علمی و با سمت استادیاری در دانشگاه صنعتی شریف مشغول به خدمت شد و در سال ۱۳۶۳به مرتبه استادی دانشگاه صنعتی شریف نائل آمد. وی از جمله معدود افرادی بود که با انجام فعالیت‌های علمی- تحقیقاتی مورد نیاز در کمترین زمان ممکن به درجه استاد تمامی در دانشگاه صنعتی شریف دست یافت. وی علاوه بر آموزش و تدریس و تربیت شاگردان برجسته، بیش از بیست اختراع در زمینه‌های تخصصی مهندسی شیمی و نفت، به‌ویژه سیستم‌های فوق بحرانی ثبت کرد و بیش از یکصد و پنجاه مقاله در ژورنال‌ها و مجامع علمی منتشر نمود. کتاب «انتقال جرم» از آثار برجسته دکتر گودرزنیا است که توسط انتشارات دانشگاه صنعتی شریف به چاپ رسیده است.
استاد دکتر گودرزنیا از بدو تأسیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم به عنوان عضو وابسته همکاری کرد.
وی همچنین چندین طرح پژوهشی موفق در فرهنگستان علوم اجرا کرد. ریاست هیأت مدیره انجمن فناوری‌های بومی ایران و مدیرمسئولی نشریه کنترل از دیگر فعالیت‌های علمی وی بود.
در ششمین جشن سالیانه انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف همزمان با پنجاهمین سال تأسیس این دانشگاه در سال ۱۳۹۴، از دکتر ایرج گودرزنیا به عنوان استاد پیشکسوت دانشگاه صنعتی شریف با اهدای لوح یادبود تجلیل شد. گفتنی است. رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، محمدرضا عارف و فرهنگستان علوم در پیام‌هایی درگذشت دکتر گودرزنیا را تسلیت گفتند.
تشییع پیکر حسن ذوالفقاری
مراسم تشییع پیکر استاد دانشگاه تربیت مدرس، نویسنده و پژوهشگر، امروز از در شمال دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا، پیکر این استاد دانشگاه و نویسنده، دوشنبه،۲۰تیرماه ساعت ۱۲ظهر از در دانشگاه تربیت مدرس تشییع و سه‌شنبه ۲۱تیر در دامغان (زادگاهش) به خاک سپرده خواهدشد.
حسن ذوالفقاری، استاد زبان و ادبیات فارسی، نویسنده و پژوهشگر ادبی متولد ۱۳۴۵در دامغان بود. او در آخرین سال‌های عمر خود از استادان اعزامی وزارت علوم به کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن چین بود. از آثار او می‌توان به «منظومه‌های عاشقانه ادب فارسی»، «فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های فارسی»، «داستان‌های امثال»، «سر دلبران»، «باورهای عامیانه مردم ایران»، «ادبیات داستانی عامه»، «فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی» و… اشاره کرد. حسن ذوالفقاری در ۱۷تیر ۱۴۰۱بر اثر سکته قلبی در تهران درگذشت.
گفتنی است در پی درگذشت حسن ذوالفقاری، استاد دانشگاه تربیت مدرس و مدیر سابق گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان، غلامعلی حداد عادل در پیامی درگذشت این استاد را تسلیت گفت. در این پیام آمده است:
« درگذشت ناگهانی استاد ارجمند، شادروان دکتر حسن ذوالفقاری، موجب تأثر و اندوه بسیار شد. فرهنگستان زبان و ادب فارسی که سال‌ها توفیق بهره‌مندی از دانش و مدیریت ایشان را داشته، این ضایعه را به جامعه علمی و ادب کشور و استادان و همکاران و دانشجویان و خانواده محترمشان تسلیت می‌گوید و برای آن استاد ازدست‌رفته از خداوند آرامش روان مسئلت می‌کند . یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز با ارسال پیامی درگذشت دکتر ذوالفقاری را تسلیت گفت.دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *