با دستور معاون اول؛ نخستین قطار ترانزیت کانتینری روسیه به هند، وارد ایران شد

نخستین قطار ترانزیت کانتینری روسیه به هند، وارد ایران شد

تهران- ایرنا- نخستین قطار ترانزیت کانتینری روسیه به هند ظهر امروز (سه شنبه) با دستور معاون اول رییس جمهور از مرز ریلی سرخس وارد کشورمان شد.

به گزارش حوزه دولت ایرنا،  محمد مخبر در این مراسم در یک ارتباط تصویری با ایستگاه راه آهن سرخس که با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور، وزرای راه وشهرسازی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و معاون علمی و فناوری رییس جمهور برگزار شد، با تاکید بر اینکه بهره گیری از ظرفیت ترانزیتی با توجه به موقعیت ایران در منطقه از راهبردها و سیاست های قطعی اقتصادی دولت سیزدهم است، گفت: توجه به ظرفیت ترانزیتی و مزایای اقتصادی این بخش از اقتصاد کشور جزو بخش‌های فراموش شده در سالیان گذشته بوده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تاکیدات آیت الله رئیسی و اهمیت سیاست خارجی در دولت سیزدهم برای افزایش و ارتقاء حجم مبادلات و ارتباطات با همسایگان جمهوری اسلامی، تصریح کرد: ظرفیت ترانزیتی کشور با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی ابتدا به ۸ و در مراحل بعدی به ۲۰ میلیون تن افزایش یافته است که البته با انجام برنامه ریزی‌ها و اتخاذ اقدامات مناسب می توان به حجم مبادلاتی ۳۰۰ میلیون تن در بخش ترانزیت رسید.

وی ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت ترانزیتی درآمد بسیار بالای اقتصادی و همچنین ابعاد بسیار مهم سیاسی و روابط بین المللی برای جمهوری اسلامی به همراه خواهد داشت.

مخبر در خصوص برنامه‌های دولت برای راه اندازی مسیر ریلی آستارا ـ رشت ادامه داد: با تکمیل این ایستگاه و اتصال آن با کشورهای همسایه شمال کشور، ایران به عنوان یک مسیر تجاری بین المللی مهم شناخته خواهد شد تا جایی که مدت زمان جابه جایی کالا از مسیر شرق آسیا به اروپا از طریق کریدور ایران از ۴۵ روز به ۱۷ روز کاهش می‌یابد که جذابیت بسیار بالایی برای بازرگانان و صادر کنندگان کالا در داخل و خارج ایران در سطح قاره آسیا و اروپا خواهد داشت.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم با تأکید بر ضرورت حفظ کریدورهای ترانیزیتی از مسیر ایران به اروپا و شرق آسیا تصریح کرد: در دولت سیزدهم ظرفیت ترانزیت به حدود ۲۰ میلیون تن افزایش یافته که این مهم در تاریخ کشور بی‌سابقه است و در حال حاضر همه کشورهای همسایه متقاضی جابه جایی کالاهای خود از مسیر ترانزیتی ایران هستند و وزارت راه و شهرسازی برای افزایش ظرفیت جابه جایی و ترانزیتی از طریق مسیرهای زمینی و ریلی برنامه‌ریزی‌ها و آمادگی های لازم را انجام داده است.

وی با اشاره به اهمیت تکمیل و راه اندازی هر چه سریعتر مسیر ریلی آستارا ـ رشت گفت: توافق های لازم با کشور آذربایجان و تکمیل پایانه آستارا انجام شده است که این پایانه قابلیت تردد ۱۰۰۰ کامیون باری در روز را خواهد داشت.

براساس این گزارش، قطار ترانزیتی کانتینری روسیه به هند که از طریق مرز ریلی سرخس وارد کشور شد جزو مسیر شرقی کریدور شمال جنوب محسوب می‌شود که از ایستگاه چخوف روسیه واقع در استان مسکو در ۶ تیرماه سال جاری و در مسیر ۳۸۰۰ کیلومتری  با ظرفیت ۳۹ کانتینر از مسیر روسیه، قزاقستان، ترکمنستان وارد ایران شده و پس از آن طی یک مسیر ریلی ۱۶۰۰ کیلومتری به بندرعباس خواهد رسید و در نهایت از طریق مسیر دریایی به بندر ناواشوای هندوستان وصل خواهد شد.

کریدور شمال جنوب شامل سه مسیر شرقی، غربی و میانی است که مذاکرات و توافقات برای راه اندازی خط ریلی گرمسار ـ اینچه برون از مسیر میانی این کریدور در دولت سیزدهم انجام شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *