آمریکا بیش از ۵۰۰ پهپاد جدید به اوکراین تحویل می‌دهد

آمریکا بیش از ۵۰۰ پهپاد جدید به اوکراین تحویل می‌دهد

تهران-ایرنا- یک مقام دفاعی آمریکایی اعلام کرد، واشنگتن قصد دارد ۵۰۰ فروند پهپاد “فونیکس گوست” را در اختیار نیروهای اوکراین قرار دهد.

به گزارش ایرنا، این مقام پنتاگون جمعه شب توضیح داد: اوکراین در حال حاضر تعدادی پهپاد فونیکس گوست در اختیار دارد اما آمریکا قصد دارد تا ماه اوت ۵۰۰ فروند دیگر از این نوع پهپادها را به نیروهای کی‌یف تحویل دهد.

آمریکا تاکنون بیش از ۷۰۰ فروند پهپاد انفجاری موسوم به “سویچ بلید” را در بسته‌های نظامی به اوکراین ارسال کرده است.

از سوی دیگر پنتاگون ۱۲۱ فروند پهپادهای “فونیکس گوست” را به اوکراین داده است. این پهپادها قابلیت‌های مشابهی با نوع”سویچ بلید” دارند اما آمریکا آن‌ها را با توجه به خواسته‌های اوکراین طراحی و تولید کرده است.

آمریکا تاکنون ۸. ۲ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است اما به خاطر نگرانی از پاسخ احتمالی روسیه، از ارائه جنگنده و سلاح‌های دوربرد به کی‌یف خودداری کرده‌ است.

بسیاری از کارشناسان درباره ورود ناتو و آمریکا به جنگ اوکراین هشدار داده و درباره شروع جنگ هسته‌ای یا جنگ جهانی سوم ابراز نگرانی کرده‌اند.

رئیس‌جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *