در خراسان رضوی؛ سازه‌ای تاریخی حین خاکبرداری برای ایجاد استخر کشف شد

سازه‌ای تاریخی حین خاکبرداری برای ایجاد استخر کشف شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه و زاوه از کشف بقایای اثری تاریخی حین خاکبرداری توسط بخش خصوصی در شهرستان زاوه خبر داد.

به گزارش ایلنا از مشهد، علی محمدی با اعلام این خبر افزود: برابر گزارش مردمی و بازدید نیروهای یگان حفاظت اداره و هماهنگی صورت گرفته با نیروهای انتظامی و امنیتی شهرستان، از ادامه کار در محل جلوگیری و بررسی‌های لازم برای تعیین نوع، کاربرد و قدمت این اثر تاریخی توسط کارشناسان اداره در دست اقدام است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه و زاوه تصریح کرد: برابر ضوابط و بخشنامه‌های ابلاغی، تمامی مستحدثات و ساخت و سازها در سطح روستاها و شهرها باید با استعلامات ادارات مرتبط به‌ویژه اداره میراث‌فرهنگی صورت گیرد که تاکنون از طریق این استعلام‌ها بیش از ۱۰ اثر جدید  شناسایی شده است‌.

محمدی ادامه داد: خوشبختانه با همکاری بسیار شایسته نیروهای امنیتی انتظامی، قضایی و نیروهای بسیج شهرستان، به حفظ میراث‌فرهنگی بسیار خوب توجه شده و این همدلی ها باعث شده تا همه دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و عموم شهروندان خود را برای صیانت و برخورد با تخریب‌گران میراث‌فرهنگی شریک و دخیل بدانند.

او اظهار کرد: گزارش‌های مردمی درباره تعرض و تخریب آثارتاریخی، نشان‌دهنده حساس شدن مردم در چند سال گذشته، نسبت به داشته‌های فرهنگی و تاریخی است و مردم برای حفظ و حراست از تاریخ و هویت در کنار دستگاه‌ها و نهادهای دولتی حضور پررنگی داشته‌اند.

در شهرستان‌های‌ تربت‌حیدریه و زاوه بیش از ۴۵۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی‌شده که از این تعداد ۸۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *