خبرِ بی‌آبی برای ایران خبرِ شومی است:بخشی از سخنرانیِ دکتر امیرحسین جلالی در شبِ دکتر محمّدعلی اسلامی نُدوشن (سوم مهر ماه ۱۳۹۸، نشستِ شب‌های بخارا، به کوشش آقای علی دهباشی)

‍ ‍ …سال ۱۳۸۹ در یکی از روزهای آغاز مهر و بعد از فراغت از دوره‌ی تحصیلِ روان پزشکی با دو تن از دوستان به دیدار او (دکتر اسلامی نُدوشن) در دفترِ ایران سرای فردوسی در خیابان توانیر رفتیم. جایی که بعد از ظهرهای هر سه شنبه تا زمانی که بود و توان داشت پذیرای دوستان و علاقه‌مندان و دانش پژوهان بود. دوستی که با من بود احتمالاً انتظار داشت از او حرفهایی بعید و سخنانی احیاناً غریب و بدیع بشنود. او این جلسه را راضی کننده نیافت، آمده بود یکی از غول‌های ادبیاتِ ایران را ببیند ولی گویا درکِ خلوتِ این مرد به اندازه‌ی کافی او را راضی نکرده بود!
در آن سال هنوز بحرانِ آب به اندازه‌ی کافی در ایران به یک دغدغه‌ی عمومی تبدیل نشده بود و هنوز موردِ انکارِ سیاستگذارانِ رسمی و حکمرانان بود. [دکتر اسلامی نُدوشن] از من درباره‌ی وضعیّتِ آب در یزد و در روستاها پرسید و چون جواب شنید که وضعیّت اسفناک است به آسمان خیره شد و گفت: «خبرِ بی‌آبی برای ایران، خبرِ شومی است».
راستش را بخواهید من هم خیلی حرف او را و کُنهِ کلامِ او را در آن غروب پاییزی درک نکردم. امروز امّا بهتر می‌فهمم اسلامی‌ ندوشن از عمقِ تاریخ برای وضعیّتِ کنونیِ ما حرف می‌زد. سخنِ او شبیه سخنِ قهرمانِ نمایشنامه‌ای در اسطوره‌های ایرانی بود؛ همزمان امّا زنده بود و دغدغه‌ای مهم برای امروزِ ایران در آن درج شده بود. کلامِ او چنان آینده نگرانه بود که حالا می‌فهمم آن روز ما با چه مردی و با چه دغدغه‌ی بلندی طرفِ گفت و گو بودیم.

#مجله_بخارا
……………………………
بخشی از سخنرانیِ دکتر امیرحسین جلالی در شبِ دکتر محمّدعلی اسلامی نُدوشن (سوم مهر ماه ۱۳۹۸، نشستِ شب‌های بخارا، به کوشش آقای علی دهباشی)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *