(تصاویر) آتشکده ۱۰۵ ساله در دل تهران:خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، پلاک ۴، (ضلع شمالی دبیرستان فیروز بهرام) واقع شده‌است

آتشکده آدریان یکی از زیباترین و جذاب‌ترین آتشکده‌های کشور محسوب می‌شود. این عبادتگاه قدمتی بیش از ۱۰۵ سال دارد. ساختمان آن دارای ۶ ستون در قسمت ورودی خود است که نمایی از سنگ سفید و کنگره‌ای دارد.

نیایشگاه آدریان در شهر تهران، خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، پلاک ۴، (ضلع شمالی دبیرستان فیروز بهرام) واقع شده‌است. بنای معبد آدریان مربوط به دوره قاجار است و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۴۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش همشهری، آتشکده آدریان یکی از زیباترین و جذاب‌ترین آتشکده‌های کشور محسوب می‌شود. این عبادتگاه قدمتی بیش از ۱۰۵ سال دارد. ساختمان آن دارای ۶ ستون در قسمت ورودی خود است که نمایی از سنگ سفید و کنگره‌ای دارد.

ارباب کیخسرو شاهرخ اولین سنگ بنای معبد را در دوره قاجار گذاشت. ارباب کیخسرو در آن دوران رئیس وقت انجمن زرتشتیان بود و در سال ۱۲۹۳ کار ساخت آتشکده آدریان را آغاز کرد. افراد زیادی در مراسم گذاشتن سنگ بنای آدریان بودند که از آن‌ها می‌توان به حاج سید نصر الله، میستر اردشیرجی، حکیم الملک، رضا قلی خان معاون وزارت معارف، مجدالسلطنه نماینده وزارت امور خارجه، محمد علی فروغی ذکاء الملک و .. اشاره کرد.

زرتشتیانی که ساکن ایران و هند بودند هزینه ساخت این بنای باشکوه تاریخی را دادند و همچنین انجمن پارسیان هندوستان نیز در ساخت آتشکده آدریان کمک کرد. ساخت آتشکده آدریان در ۱۲۹۶ تمام شد.

کتیبه‌ای که در دیوار بیرونی شمال آتشکده آدریان وجود دارد حاکی از آن است که در سال ۱۳۴۵ خورشیدی نمای سنگی ساختمان برای یادبود شیرمرد فرهمند گذاشته شد. چهار گوشه آتشکده آدریان به عناصر چهار گانه آتش، آب، هوا و خاک اشاره می‌کند که تاکید بر چهار آخشیج زرتشتی است.

چرا آدریان؟

کلمه آدریان به معنی آتشکده یا آتشگاه است. کلمه آدریان از دو بخش مجزا شکل گرفته است. بخش نخست آن (آدر) است که معنی آذر یا همان آتش را می‌دهد. بخش دوم کلمه آدریان (ان) است که در کنار هم به معنی جایی می‌شود که در آن آتش را نگه می‌دارند.

البته می‌توان گفت که کلمات آتشدان، آدوران و آتشگاه در کل به معنی ظرف مخصوص برای نگه داری آتش است. همچنین آتشی که در این مکان نگه داری می‌شود را آن‌ها به عنوان آتش سپندینه می‌شناسند که معنی لغوی آن مقدس است.

محوطه حیاط آتشکده

آتشکده آدریان دارای محوطه بسیار بزرگی است که دارای یک حوض بیضی در وسط خود است. این حوض قطری ۸ و ۴ متر دارد و در وسط آن فواره آب قرار دارد. درختان سر به فلک کشیده کاج در این حیاط کاشته شده‌اند. راه پله‌ای در قسمت راست آتشکده آدریان وجود دارد که از این راه پله برای رسیدن به طبقه دوم استفاده می‌شود. بخش سرایداری آتشکده آدریان در همین قسمت قرار دارد.

دفتر آتشکده آدریان نیز در همین قسمت گذاشته شده که هماهنگی‌های لازم را در این قسمت برای بازدید انجام می‌دهد.

طبقه همکف آتشکده آدریان مخصوص جشن‌ها و مراسمات عروسی است که به نام سالن خسروی و سالن بهمن شناخته می‌شود. در همین طبقه سالن دیگری نیز وجود دارد که سالن ایرج نام دارد. این سالن برای مراسم درگذشتگان است و مراسم مذهبی در آن برگزار می‌شود.

آتشکده آدریان در یک زمین به اندازه ۱۳۰۰ متر مربع ساخته شد و محل نگه داری آتش مخصوص است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *