همه‌ی آنچه از ماجرای “کانون” تا این لحظه مخابره شد:این موضوع واکنش حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری را هم به دنبال داشت و در یک بیانیه رسمی اعلام کرد: بی‌تردید همه‌ سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و متولیان فرهنگی نیز اذعان دارند که نگاه سودآور و زیان‌ده به مقوله کار تربیتی و فرهنگی اساسا دیدگاه خردمندانه‌ای نیست

همه‌ی آنچه از ماجرای "کانون" تا این لحظه مخابره شد

پس از واکنش‌های بسیار به درخواست واگذاری کتاب‌خانه‌های کانون به نهاد کتابخانه‌ها، یکی از اعضای هیئت امنای نهاد از این طرح اظهار بی‌اطلاعی کرد، البته وزارت فرهنگ و ارشاد در اطلاعیه‌ای آن را شائبه خواند و مدیرعامل کانون پرورش فکری نیز از ادامه پیگیری‌ها جهت منتفی‌شدن این پیشنهاد خبر داد.

 به گزارش ایسنا در روزهای اخیر انتشار خبر درخواست واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از جانب پایگاه اطلاع‌رسانی هیئت دولت خبرساز شده، در این خبر دلیل این موضوع این‌گونه اعلام شد که با هدف کاهش زیان‌دهی شرکت دولتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تأمین بخشی از هزینه‌ها از محل کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها با استفاده از ساختار و ظرفیت موجود در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و نیز به منظور افزایش و همسان‌سازی حقوق کارکنان این کانون، خواستار صدور مجوز برای واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور شده است.

 این موضوع واکنش‌های بسیاری از جانب  فعالان کودک و نوجوان به همراه داشت و بسیاری طرح این موضوع را مقدمه‌ای بر انحلال کانون پروش فکری بیان می‌کردند و برخی نیز با اشاره به اضمحلال کانون در سال‌های اخیر موضوع را نشان از سؤ مدیریت کانون دانسته و خواهان سرپرست بهتری برای آن بودند.

 پس از چند روز از انتشار این خبر وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی را به پاسخ‌گویی بر آمد و این خبر را شائبه دانست و توضیحاتی در این زمینه داد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن آن‌که انتشار یک گزارش کارشناسی را که هنوز فرایند بررسی‌های قانونی خود را حتی در کمیته و کمیسیون‌های تخصصی دولت نیز شروع نکرده، عملی نادرست می‌داند و جوسازی‌ها و انتشار اخبار دروغین نظیر تعطیلی و انحلال کتابخانه‌های کانون را نیز عملی غیراخلاقی و در عین حال متوقع از سوی برخی جریان‌ها می‌داند، تأکید می‌کند اصل درخواست برای حمایت بیشتر، تقویت و هم‌افزایی جریان فرهنگی و اصیل و ترویج کتابخوانی بوده است و هر تصمیمی در حوزه فرهنگی دولت مردمی به پشتوانه کسب دیدگاه ها و نظرات کارشناسی دلسوزان و خبرگان اتفاق می‌افتد که موضوع اخیر نیز تابعی از این رویکرد کلان است.»

البته محسن پرویز، نویسنده و عضو هیأت امنای نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی با بیان این‌که از این ماجرا و طرح درخواست بی‌اطلاع‌ است به ایسنا گفت: طبق اساسنامه نهاد ‌کتاب‌خانه‌ها که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، نهاد کتابخانه‌ها هیئت امنا دارد و وزیر ارشاد هم رئیس این هیئت امنا است. بحث ساختار، نیروهای انسانی، تعیین سیاست‌های کلان و سیاست‌گذاری نهاد کتابخانه‌ها و هر گونه تغییر در ساختار آن، به هیئت امنا واگذار شده است. طبیعتا من که عضو هیئت امنا هستم، توقع این بوده و هست اگر قرار است در ساختار نهاد تغییری به این عظمت اتفاق بیفتد، در جلسه هیئت امنا طرح شده و به تصویب هیئت امنا برسد، مگر این‌که آقای وزیر از اختیارات شخصی خود به عنوان رئیس هیات امنا استفاده کرده و این درخواست را به دولت داده باشد که من از این ماجرا بی‌اطلاع هستم.

او با تأکید بر این‌که طرح این موضوع نیاز به یک کار کارشناسی دارد، توضیح می‌دهد: استدلال‌هایی که در این درخواست مطرح شده، می‌تواند در جای خود درست باشد. قطعا هر اقدامی و هر تغییری که بخواهیم انجام دهیم، قواعد و نکات مثبتی به دنبال خواهد داشت اما باید به نکات منفی و مضرات آن هم توجه کنیم. شکلی که این موضوع مطرح شده به معنای دو پاره شدن کانون و جدا شدن کتابخانه‌ها و باقی ماندن امور دیگر است. این شکل از ماجرا به نظرم قابل دفاع نیست و نیازمند کارشناسی عمیق‌تر است.

این موضوع واکنش حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری را هم به دنبال داشت و در یک بیانیه رسمی اعلام کرد: بی‌تردید همه‌ سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و متولیان فرهنگی نیز اذعان دارند که نگاه سودآور و زیان‌ده به مقوله کار تربیتی و فرهنگی اساسا دیدگاه خردمندانه‌ای نیست. سودآوری یک مرکز فرهنگی تربیتی نظیر کتابخانه، هیچ‌وقت قابل اندازه‌گیری با معیارها و زاویه دید بازرگانی نیست. برای کار فرهنگی و کتابخانه باید هزینه کرد و سوددهی آن، خودش را در ارتقای نسل آینده نشان خواهد داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *