تلاش کتابخانه ملی برای دریافت اسناد رهبران حزب کمونیست ایران از روسیه

معاون اسناد ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دیدار با رئیس کمیته دولتی آرشیو جمهوری تاتارستان گفت: اسنادی از رهبران حزب کمونیست ایران در آرشیوهای کشور روسیه وجود دارد که در تلاش هستیم این اسناد را طی مبادله اسنادی، دریافت کنیم.
به گزارش خبرگزاری ایبنا، ووا، رئیس کمیته دولتی آرشیو جمهوری تاتارستان با حضور در ساختمان آرشیو ملی ایران از مخازن آرشیوی این معاونت دیدن کرد و در دیدار و گفت‌و‌گو با محمد‌جواد جعفریان بر ارتقاء همکاری‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه تاکید کرد.
عبدالرحمان ووا، رئیس کمیته دولتی آرشیو جمهوری تاتارستان با ابزار خرسندی از بازدید بخش‌های مختلف آرشیو ملی ایران و مشاهده اسنادِ مختلف در رابطه با جمهوری تاتارستان گفت:با توجه به تغییرات روزآمد تکنولوژی، شاهد به کارگیری سیستم ایمنی پیشرفته در مراکز آرشیوی دنیا هستیم و با بازدیدی که از آرشیو ملی ایران داشتم، یکی از بهترین سیستم‌های ایمنی دنیا را در آرشیو ملی ایران دیدم. وی با اشاره به بازدید از کارگاه مرمت اسناد گفت: کارگاه مرمت اسناد در آرشیو ملی ایران از تجهیزات به روز و کارآمد در کنار دانش تخصصی کارشناسان این حوزه برخوردار است که در این زمینه می‌توانیم با آموزش و تبادل اطلاعات، همکاری‌های مؤثری داشته باشیم. همچنین کارگاه مرمت اسناد با جدیدترین امکانات و تکنولوژی در آرشیو جمهوری تاتارستان راه اندازی شده است و بخش بزرگی از اسناد دیجیتال سازی شده و خدمات آرشیوی با سرعت بالایی به پژوهشگران ارائه می‌شود.
رئیس کمیته دولتی آرشیو جمهوری تاتارستان با بیان اینکه آرشیو این کشور تعداد ۷ میلیون واحد سند را در ۱۸ هزار متر مربع در خود جای داده است، گفت: داشته‌های فرهنگی و میراث مکتوب کشور تاتارستان در گذشته‌های دور در مساجد نظارت، حفاظت و نگهداری می‌شد، اما در حال حاضر آرشیو ملی این کشور تحت نظر وزارتخانه قرار داشته و بیش از صد سال قدمت دارد.
محمدجواد جعفریان، معاون اسناد ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران نیز در ادامه این جلسه با اشاره به پیوندهای تاریخی دو کشور ایران و تاتارستان گفت: ایران و روسیه و به طور خاص جمهوری تاتارستان پیوند تاریخی پردامنه و با سابقه‌ای با یکدیگر دارند. وی اظهار کرد: پیوند عمیق تاریخی بین دو کشور ایران و تاتارستان موجب شده است تا مجموعه زیادی از اسناد در اختیار هریک از کشورها باشد که امکان مبادله این اسناد با انعقاد تفاهم‌نامه میان دو کشور میسر است. اسنادی از رهبران حزب کمونیست ایران مربوط به یکصد سال قبل، در آرشیوهای کشور روسیه وجود دارد که در تلاش هستیم این اسناد را طی مبادله اسنادی، دریافت و در آرشیو ملی ایران نگهداری کنیم.
جعفریان در ادامه اظهار کرد: با توجه به قدمت جمهوری تاتارستان، علاقه‌مند هستیم در حوزه اسنادی تعاملات گسترده‌ای داشته باشیم و در این زمینه می‌توان نمایشگاه‌های مشترک اسنادی برپا کرد و این وعده را خواهم داد تا بازنگری ویژه‌ای به اسناد جمهوری تاتارستان و روسیه در آرشیو ملی ایران داشته باشیم.دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *