رویکرد دوگانه کاخ سفید: معتقد به دیپلماسی در قبال ایران هستیم

رویکرد دوگانه کاخ سفید: معتقد به دیپلماسی در قبال ایران هستیم

نیویورک- ایرنا- کاخ سفید همزمان با مداخله در امور داخلی ایران و حمایت از ناآرامی ها در کشور اعلام کرد که دولت بایدن همچنان معتقد به دیپلماسی در قبال تهران است.

 به گزارش ایرنا، دولت  جو بایدن در استراتژی جدید امنیت ملی خود که روز چهارشنبه به وقت محلی منتشر کرد،  درباره ایران با تکرار ادعاها درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران افزود: ما دیپلماسی را دنبال خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.
دولت بایدن در تداوم تهدیدات و دیپلماسی توام با فشار خود ادعا کرد در صورت شکست دیپلماسی، آماده استفاده از ابزارهای دیگر هستیم.
کاخ سفید همچنین مدعی شد آمریکا بر استفاده از دیپلماسی و تنش زدایی و کاهش خطرهای درگیری و تقویت بازدارندگی تمرکز می کند.
کاخ سفید ادعا کرد ایالات متحده به  همکاری با شرکا ومتحدانش برای افزایش توان بازدارندگی آنها در برابر فعالیت های بی ثبات کننده ایران، ادامه خواهد داد.
دولت بایدن مدعی شد واشنگتن هرگونه تهدیدی از سوی ایران علیه شهروندان آمریکایی و مقامات فعلی و سابق ایالات متحده را تحمل نخواهد کرد و چنانچه منافع ایالات متحده مورد حمله قرار بگیرد، آمریکا واکنش نشان خواهد داد.
کاخ سفید همچنین با دخالت در امور داخلی ایران و حمایت از ناآرامی های اخیر و برهم زنندگان نظم عمومی ادعا کرد واشنگتن همیشه در کنار تلاش مردم ایران که برای دستیابی به حقوق اولیه ای که تهران آنان را برای مدت ها از آنها محروم کرده، خواهد ایستاد.
در همین حال، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد که واشنگتن نمی تواند نتیجه اعتراضات ایران را پیش بینی کند.
مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی در پاسخ به سوالی درباره نتیجه اعتراضات در ایران گفت که هیچ پیش‌ بینی در مورد اینکه این موضوع به کجا می رسد، نداریم.
سالیوان ادعا کرد تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که روی اصول ایستادگی و سعی کنیم بسیار صریح نشان دهیم طرف چه کسی هستیم.
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه‌شنبه به وقت محلی در نشستی خبری با تکرار پشتیبانی و حمایت آمریکا از برهم زنندگان نظم عمومی که آنان را معترضان خواند، گفت که در کنار آنها می‌ایستد و به اقداماتش برای پاسخگو کردن مقامات جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داد.
به گزارش ایرنا، جیل بایدن ‌همسر رئیس جمهور آمریکا نیز روز سه‌شنبه به وقت محلی مدعی شد جهان شعار “زن، ‌زندگی، آزادی” زنان شجاع ایران را می‌شنود.
همسر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با اشاره به روز جهانی دختر در حمایت از تداوم ناآرامی‌ها در ایران، گفت: زنان و دختران دلیر ایرانی با اقدامات شجاعانه و شعار زن، زندگی، آزادی صدای خود را برای شنیدن همه بلند کرده‌اند. بدانید که دنیا می‌بیند و ما گوش می‌دهیم.

باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا و همسرش میشل اوباما نیز با انتشار بیانیه‌ای به بهانه روز جهانی دختر از این ناآرامی‌ها حمایت کردند.
دولتمردان آمریکایی که سالها است تحت لوای دفاع از دموکراسی و حقوق بشر در همه امور کشورهای غیرهمسو با خود مداخله می‌کنند ولی چشمانشان بر روی موارد متعدد جنایت و نقض حقوق بشر متحدان و همپیمانان بسته است، این بار نیز با داعیه دفاع از حقوق ایرانیان به ویژه زنان؛ سوار بر موج احساسات پاک جوانان ایرانی شده‌اند تا شاید از یک موضوع داخلی راهی برای تحقق اهداف پنهان خود بیابند.
رئیس جمهور دموکرات آمریکا که این روزها پایگاه سیاسی و محبوبیت خود و حزب متبوعش در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره در پایین ترین حد ممکن در برابر حزب رقیب جمهوریخواه قرار دارد، همزمان با ارسال پیام و دست و پا زدن برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران، نه تنها تحریم‌های جدید حقوق بشری را اعمال کرده بلکه با ادعای تسهیل ابزارهای مدرن دسترسی بیشتر ایرانیان به جریان آزاد اطلاعات؛ در پی تحقق بخشیدن به همان اهدافی است که واشنگتن بیش از چهار دهه است، همه راه‌های سنتی را در این زمینه آزموده است.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۱۱ مهرماه با بهره برداری از ناآرامی‌ها در ایران، با اظهار نظر درباره امور داخلی کشورمان گام در همان راهی نهاد که باراک اوباما رئیس جمهور اسبق دموکرات آمریکا در حوادث سال ۱۳۸۸ نهاده بود.
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک) ۱۴ مهرماه نام هفت مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داد و گفت که این افراد به دلیل نقش داشتن در سرکوب اعتراض‌ها و قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت تحریم شده‌اند.
وزارت خزانه داری آمریکا ٣١ شهریور نیز پلیس امنیت اخلاقی و چند مقام دیگر ایرانی را به بهانه دخالت در امور داخلی ایران در پی درگذشت دختر جوان ۲۲ ساله ایرانی به نام “مهسا (ژینا) امینی” تحریم کرده بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *