رای الیوم تحلیل کرد: پیوستن عربستان به “بریکس”؛ سیلی ریاض به واشنگتن

پیوستن عربستان به "بریکس"؛ سیلی ریاض به واشنگتن

تهران – ایرنا – روزنامه رای الیوم امروز یکشنبه در گزارشی نوشت: ابراز تمایل عربستان به پیوستن به گروه اقتصادی نوظهور “بریکس” نشان می دهد که ریاض درحال برنامه ریزی برای انتقال از یک ائتلاف به ائتلاف دیگر در حال رشد دارد.

به گزارش ایرنا، روزنامه رای الیوم چاپ لندن در گزارش خود به بررسی سیاست های خارجی ریاض از جمله درباره بازار نفت و پیوستن به ائتلاف های جدید در سطح جهان از جمله بریکس پرداخت و نوشت: بریکس کشورهایی از آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا و اروپا را در برگرفته است. این گروه متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است و کشورهای دیگری غیر از عربستان نیز یعنی آرژانتین، اندونزی و ایران جهت پیوستن به این ائتلاف در حال رشد ابراز تمایل کرده اند. در واقع، همه این کشورها خواستار همکاری سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان همدیگر هستند. انتظار می رود که ترکیه و مصر نیز  به این ائتلاف بپیوندند.

ابراز تمایل عربستان به پیوستن به گروه بریکس نشان داد که سیاست های آتی ریاض محدود به تصمیمات نفتی در راستای خصومت با دمکرات ها به نفع جمهوریخواهان خلاصه نمی شود بلکه سعودیها تمایل برنامه ریزی شده ای برای انتقال از یک ائتلاف به ائتلاف درحال رشد دیگری هستند که متشکل از کشورهایی از آمریکای لاتین و آفریقا و آسیا است.

به نظر می رسد عربستان در برابر تهدیدهای آمریکا برگ برنده های خود را محکم در اختیار گرفته است. ابراز تمایل عربستان جهت پیوستن به گروه بریکس بدون شک بر دلار آمریکا تاثیر منفی خواهد گذاشت.

روبرت کیوساکی نویسنده مشهور کتاب ” پدر پولدار پدر فقیر ” (RICH DAD POOR DAD) در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: “بای بای دلار آمریکا ، عربستان رسما به بریکس می پیوندد.”

وی  افزود: دلار آمریکا در سال ۱۹۷۴ به پترو دلار آمریکایی تبدیل شده بود اما یک روز پس از خروج بایدن از افغانستان، سعودی ها مذاکرات با روسیه و چین را آغاز کردند و دلار آمریکا به گذشته ها پیوست. هم اکنون شما باید طلا و نقره و بیتکوین خریداری کنید.

بریکس در چارچوب اقتصاد کشورهای عضو به دنبال دستیابی به “یک واحد ارزی جدید جهانی مشترک” است. هدف از تلاش یاد شده به طور بدیهی تضعیف جایگاه دلار در جهان است. چه بسا پیوستن عربستان به بریکس به پایان محتوم دلار سرعت خواهد بخشید.

سوالی که در اینجا مطرح می شود آن است که دولت بایدن از اینکه عربستان چنین جراتی از خود نشان داده و با ابراز تمایل یاد شده خود خشم مقامات آمریکایی را برانگیخته، چه واکنشی نشان خواهد داد و آیا اساسا با از بین رفتن جایگاه جهانی دلار موافقت خواهد کرد و آیا عربستان برای فروش نفت خود به جای دلار، یوان واحد ارزی چین را خواهد پذیرفت؟

در اینجا باید به اهمیت گفته “کریس مورفی” عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای آمریکا اشاره کرد که به طور تلویحی تصریح کرد: کشورهایی در منطقه هستند که حاضرند برخی از مسئولیت های عربستان در منطقه را برعهده بگیرند.

به هر صورت، به نظرمی رسد که عربستان به آمریکای خشمگین از تغییر سیاست های ریاض فرصت نفس تازه کردن نمی دهد و سیلی پیوستن عربستان به بریکس حتی منتظر برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره و نتایج آن – خواه به نفع جمهوریخواهان یا دموکراتها- نشده است. بایدن بررسی ارزیابی روابط کشورش با عربستان را به پس از انتخابات کنگره موکول کرد تا به تصمیم سعودی ها با هماهنگی روسیه برای کاهش تولید نفت پاسخ دهد.۱۴۸۷

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *