جشنواره انار بجستان خراسان رضوی برگزار شد

جشنواره انار بجستان خراسان رضوی برگزار شد

گناباد-ایرنا- جشنواره یک روزه انار بجستان با عنوان “یاقوت سرخ” همزمان با فصل برداشت این محصول در این شهرستان به عنوان یکی از مناطق مستعد تولید انار در منطقه و استان خراسان رضوی برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان روز پنجشنبه در حاشیه این جشنواره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اهداف برگزاری این جشنواره تبیین اهمیت و جایگاه این شهرستان در تولید و برداشت انار در منطقه و کشور، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی برای افزایش تولید و بهبود کیفیت و بهره گیری از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف برای بازاریابی انار بجستان، ارتقای بهره وری آب کشاورزی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی انار و معرفی خواص دارویی و غذایی انار است.

مجتبی محرابی افزود: در این جشنواره یک روزه که با حضور مسوولان و صاحبنظران و فعالان مراکز تحقیقاتی و بخش کشاورزی در زمینه تولید و صادرات انار برگزار می شود راهکارهای موثر در راستای اهداف برگزاری آن بحث و تبادل نظر می گردد.

وی ادامه داد: در حاشیه این جشنواره، نمایشگاه معرفی محصولات و تولیدات باغی، زراعی، صنایع دستی، گردشگری و غذاهای محلی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان برپایی تورهای بازدید از باغها و ظرفیت‌های تولیدی، کشاورزی، گردشگری و تاریخی شهرستان بجستان به خصوص در زمینه تولید انار را دیگر بخشهای این جشنواره برشمرد.

محرابی افزود: این شهرستان با هزار و ۱۰۰ هکتار باغهای زیر کشت انار از جمله اصلی ترین خاستگاههای تولید انار در کشور و استان خراسان رضوی است و انار این منطقه از کیفیت و تنوع زیادی برخوردار است و به دلیل شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه و استفاده نکردن از سموم و کودهای شیمیایی طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

وی اضافه کرد: ارقام عمده انار در بجستان شامل انار بجستانی، شیشه کپ، ملس، پیش رس و خزر است و از ویژگیهای مطلوب انار بجستان طعم مناسب، ماندگاری طولانی و نرمی هسته آن است و بر این اساس محصول انار این شهرستان را می توان محصولی ارگانیک نامید.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان گفت: بخشی از انار تولیدی این شهرستان به مصرف تازه‌خوری می‌رسد و بقیه و بخش عمده آن توسط خریدارانی که از میادین تهران و مشهد به عنوان مراکز خرید انار در بجستان مستقر می‌شوند به صورت یکجا خریداری شده و به سردخانه‌های مرکز کشور و مشهد منتقل می‌شود تا در زمان مناسب و به خصوص شب چله به بازار عرضه شود.

محرابی افزود: بیشترین سطح زیرکشت انار در خود شهر بجستان و بخش مرکزی و در مناطقی مانند جزین، مزار و صلح‌آباد  است.

وی ادامه داد: انار درجه ۲ و درجه سه در شهرستان بجستان فرآوری و به رب انار می‌شود سال گذشته برای نخستین بار تولید کلوچه انار هم در دستور کار قرار گرفت که هنوز برای توسعه، زیاد جا دارد همچنین نمونه‌هایی از انار بجستان برای آنالیز و آزمایش به تهران فرستاده شده است تا در صورت تایید به کشورهای اروپایی صادر شود.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان افزود: علاوه بر توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و ایجاد سردخانه  ترویج روش‌های علمی و کارشناسی در زمینه تغذیه مناسب باغهای انار، ارتقای کیفیت و کمیت انار، مبارزه با آفات، مدیریت منابع آبی و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری از اولویت‌های جهاد کشاورزی بجستان است که با مشارکت باغداران در حال اجراست.

هشت هزار و ۵۰۰ بهره‌ بردار بخش کشاورزی در گستره هشت هزار و ۸۵۹ هکتاری اراضی زراعی و باغی شهرستان بجستان فعالیت می کنند و با احتساب ۲۳۷ هزار و ۸۷۶ واحد دامی فعال در  این گستره ، سالانه به طور متوسط افزون بر ۳۹ هزار تن انواع محصولات زراعی،باغی، دامی و آبزیان در این شهرستان تولید می شود.

ارزش ناخالص اقتصادی تولیدات کشاورزی و دامپروری بجستان سالانه افزون بر هشت هزار و ۱۸۶ میلیارد ریال است که ۱.۸ درصد ارزش تولیدات استان خراسان رضوی را شامل می شود.

مهمترین محصولات کشاورزی و باغی شهرستان بجستان پسته، انار، زعفران،گیاهان دارویی چون نعناع و آنغوزه و نیز زیره،گندم و جو است.

از مجموع  اراضی باغات انار خراسان رضوی، یک هزار و ۱۰۰ یعنی معادل۱۳ درصد استان به باغات بجستان اختصاص دارد و بر این اساس این شهرستان از حیث سطح زیرکشت در استان رتبه سوم را داراست.

میانگین تولید انار در این شهرستان ١۵ تن در هر هکتار و بدون در نظر گرفتن خشکسالی ها ، به طور متوسط میزان تولید انار این خطه حدود ۱۵ هزارتن در سال است.

مرکز شهرستان ۴۰ هزار نفری بجستان در ۲۸۷ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

این شهرستان مرکب از ۲ بخش مرکزی و یونسی دارای ۴۹ روستاست که ۱۸ هزار نفر از این جمعیت را روستاییان تشکیل می دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *