اسماعیل آذر پیشنهاد داد؛ «۱۱۸»ِ کتاب راه‌اندازی شود

«۱۱۸»ِ کتاب راه‌اندازی شود

تهران- ایرنا- اسماعیل آذر با پیشنهاد ایجاد مرکزی نظیر ۱۱۸ برای پاسخگویی به پرسش‌های مردم در حوزه کتاب، گفت: در چنین مرکزی می‌توان از کارشناسان تراز اول کشور در رشته‌های مختلف دعوت کرد تا به پرسش‌های مرتبط با کتاب‌ شهروندان پاسخ دهند.

به گزارش ایرنا از ستاد خبری سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، اسماعیل آذر  ضمن بیان اینکه پیش‌تر پیشنهادی را مبنی بر ایجاد مرکزی نظیر ۱۱۸ برای پاسخگویی به پرسش‌های مردم در حوزه کتاب ارائه کرده بود، اظهار کرد: در چنین مرکزی می‌توان از کارشناسان تراز اول کشور در رشته‌های مختلف دعوت کرد تا در روزهای خاصی به پرسش‌های شهروندان در حوزه‌های مختلف مرتبط با کتاب‌ها و رشته‌هایی مثل ادبیات پاسخ دهند.

این نویسنده، پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی  با تأکید بر این‌که ایجاد امکان مشاوره با استادان ذی‌فن، گام نخست ترویج کتابخوانی در میان کسانی است که نمی‌دانند چگونه باید کتاب‌های خوب را بیابند، افزود: افراد باید بدانند که از مطالعه یک کتاب در زمینه‌ای خاص چه قصدی دارند، به دنبال چه می‌گردند، چطور باید شروع کنند و چقدر باید برای مطالعه وقت بگذارند. در واقع این سیر نیازمند مشاوره با یک استاد تام و تمام است.

«۱۱۸»ِ کتاب راه‌اندازی شود

این استاد زبان و ادبیات فارسی در ادامه با ابراز تأسف از کمبود کتاب‌های مناسب در حوزه‌های علوم انسانی و معارف در مدارس و مراکز علمی کشور، گفت: کسانی هستند که دوست دارند کتاب بنویسند و نامشان به هر قیمتی روی جلد کتابی قرار بگیرد، درحالی‌که فاقد بُن‌مایه‌های علمی لازم هستند و به همین دلیل این کتاب‌ها خواننده ندارند و بعضا از کتابخانه‌ها سردرمی‌آورند!

آذر با اشاره به ضرورت معرفی شایسته کتاب‌های خوب در میان انبوه کتاب‌ها، ادامه داد: معرفی کتاب نیز باید توسط افرادی که صلاحیت اظهارنظر در این زمینه را دارند، صورت بگیرد.

این نویسنده و پژوهشگر در پایان بیان کرد: سه کتاب را به یادگار برای «ایران‌صدا» خوانده‌ و تفسیر کرده‌ام؛ نخست گلستان سعدی، سپس بوستان سعدی و هفت پیکر نظامی گنجوی. البته بودجه‌ این حوزه‌ها باید افزایش پیدا کند تا بتوان آثار حرفه‌ای و فاخر را با حضور استادان برجسته تولید کرد.

سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار ما همانیم که می‌خوانیم از ۲۱ آبان‌ماه آغاز شده و تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *