۱۱ هزار و ۷۹۰ متر به زیربنای کتابخانه‌های عمومی افزوده شد

مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تکمیل ۳۰۳ کتابخانه نیمه‌تمام کتابخانه‌های کشور را نیازمند تأمین یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار اعلام کرد و از افزوده شدن ۱۱ هزار و ۷۹۰ مترمربع به زیربنای کتابخانه‌های عمومی با افتتاح، بازگشایی و جابه‌جایی جدید ۳۳ کتابخانه در هفته کتاب خبر داد.

به گزارش ایبنا، محمدعلی میرزایی با بیان این مطلب، افزود:اکنون ۱۱ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، کردستان، همدان و یزد ، کتابخانه مرکزی فعال و قابل استفاده دارند. در پنج استان کرمانشاه، لرستان، مازندران، مرکزی و هرمزگان کتابخانه مرکزی در حال ساخت است. با افتتاح دو کتابخانه مرکزی قم و رشت تعداد کتابخانه‌های مرکزی استانی نهاد به ۱۳ باب خواهد رسید و البته ۱۸ استان بدون کتابخانه مرکزی هستند.

وی درباره موانع ساخت کتابخانه‌های مرکزی در استان‌ها توضیح داد:افزایش قیمت و کمبود زمین با جانمایی مناسب، احداث کتابخانه مرکزی‌ در استان‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است؛ با این وجود بحث تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی استان‌ها یکی از اولویت‌های نهاد است که با جدیت پیگیری خواهد شد.

میرزایی تأکید کرد: بر‌اساس تعاریف جدید ۶۰ نوع خدمت نوین برای کتابخانه درنظر گرفته شده است. بر این اساس بازطراحی کتابخانه‌های عمومی و توسعه و تجهیز این مراکز با فناوری‌ها و تجهیزات جدید، همچنین تولید محتوای راهبردی نو برای کتابخانه‌های نسل جدید در کنار فضاسازی جذاب و منطبق بر نیاز کاربران، اکنون به یک ضرورت در حوزه کتابخانه‌های عمومی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: دغدغه و مشکلات ترویج کتابخوانی باید به‌عنوان یک مسأله روزانه برای مسئولان استانی تلقی شود. اگر این موانع برای آحاد مردم نیز دغدغه شود با شکل‌گیری مطالبه عمومی، بهتر می‌توان مشکلات حوزه کتابخانه‌ای را در استان‌ها پیگیری و حل کرد.

مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: همزمان سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ، در مجموع با افتتاح کتابخانه‌های جدید، بالغ بر ۱۱ هزار و ۷۹۰ مترمربع به زیربنای کتابخانه‌های عمومی افزوده شدکه عبارتند از:۵۶۶ مترمربع زیربنای کتابخانه‌های روستایی، سه هزار و ۳۲۳ مترمربع زیربنای کتابخانه‌های شهری، ۴۰ مترمربع فضای پیشخوان‌های مطالعه و ۵ هزار و ۲۵۵ مترمربع فضای کتابخانه‌های بازگشایی شده.

وی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی برای رساندن کتاب به مناطق عشایرنشین کشور با سازمان بسیج عشایر کشور تفاهمنامه‌ای امضا کرده است؛ همچنین در این راستا از ظرفیت و مشارکت گروه‌های جهادی استفاده می‌کند. در حال حاضر نیز ۲ کتابخانه‌ سیار در استان‌های اردبیل و فارس مشغول خدمت‌رسانی به عشایر عزیز هستند.

میرزایی با اشاره به اجرای طرح دهیار-کتابدار در آینده‌ای نزدیک در مناطق روستایی کشور، افزود: بر اساس این طرح ، دهیاران کتاب‌های ارسالی نهاد را در اختیار روستاییان و به‌ویژه کودکان و نوجوانان قرار می‌دهند.

۳هزار و ۵۹۹ کتابخانه به شبکه کتابخانه‌های کشور متصل هستند

نشست معرّفی خدمات دیجیتال کتابخانه ملّی ایران، همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، در این سازمان برگزار شد.

به گزارش مهر در این نشست، علیرضا انتهایی مدیرکل پردازش منابع و فنّاوری‌های دیجیتال، درباره سامانه‌‌ سنا، سامانه کتابخانه ملّی کودکان و نوجوانان، سامانه شبکه کتابخانه‌های کشور، فهرستگان نسخ خطّی و سامانه شبکه مراکز اسناد کشور و چگونگی دسترسی به منابع موجود در این سامانه‌ها توضیح داد.

وی با اشاره به قابلیت‌های سامانه نشریات «سنا» گفت: با توجه به رویکرد اصلی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران به عنوان «حافظه ملّی در خانه هر ایرانی» و با هدف «توزیع عادلانه» و «دسترسی آزاد به اطّلاعات»، سامانه نشریات «سنا» و سامانه نشریات علمی (ایران ژورنال) عملیاتی شده است .

انتهایی تصریح کرد: در سامانه «سنا» مجموع نشریات تاریخی و عمومی قابل مشاهده است و پژوهشگران می‌توانند به چهار دوره قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و پس از انقلاب اسلامی و نشریات لاتین دسترسی داشته باشند. همچنین دسته بندی اطّلاعات برحسب تاریخ انتشار نشریه (از آغاز تا انتها)، پدیدآورندگان و موضوع بندی نشریات ، کمک شایسته‌ای به پژوهشگران برای جستجوی منابع می‌کند.

وی افزود: در برخی نشریات، ناشر بنا به دلایلی اجازه دسترسی آنلاین را به کاربر نداده، امّا متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بخش نشریاتِ سازمان، به ۵۴۸هزار نشریه دسترسی پیدا کنند.

مدیرکل پردازش منابع و فنّاوری‌های دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران توضیح داد: نشریات علمی از نشریات تاریخی و عمومی جداسازی شده است و همه نشریات و مجله های علمی که سایت دارند، به‌طور خودکار در سامانه نشریات علمی (ایران ژورنال) بارگذاری می‌شوند .

سامانه کتابخانه ملّی کودکان و نوجوانان نیز یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین سامانه‌هاست که تعداد ۲۳هزار و ۲۹۲کتاب کودک را به صورت آنلاین در دسترس قرار داده است و خانواده‌ها می‌توانند بدون ثبت نام و به صورت برخط از این سامانه بهره ببرند.وی افزود:سامانه فهرست منابع چاپی، جنبه راهنما دارد و به چهار زیرمجموعه شبکه کتابخانه‌های کشور، شبکه اسناد کشور، فهرستگان نسخ خطّی و نشریات کشور تقسیم می‌شود.

انتهایی یادآور شد: تعداد ۳هزار و ۵۹۹کتابخانه به شبکه کتابخانه‌های کشور متصل هستند و پژوهشگران می‌توانند با مراجعه به سایر کتابخانه‌های نزدیک به محل سکونت خود، به منبع پژوهشی مورد نیاز دسترسی یافته و نیازهای پژوهی خود را تأمین کنند.دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *