یک مسئول خبرداد؛ تعطیلی ۱۶ معدن تایباد به علت نبود زیر ساخت‌های مناسب

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تایباد گفت: غیر فعال بودن هر معدن موجب بیکاری عده زیادی از جوانان منطقه و به وجود آمدن مشکلات مالی می شود.

تعطیلی ۱۶ معدن تایباد به علت نبود زیر ساخت‌های مناسب

به گزارش ایلنا از مشهد، جواد پشتیبان گفت: در حال حاضر ۳۱ معدن در این شهرستان در حال فعالیت هستند، که ۱۶ معدن آن به دلیل نداشتن زیرساخت‌های مناسب توجیه اقتصادی برای ادامه کار ندارند.

وی افزود: فعالیت معادن در هر منطقه نیازمند اعتباراتی برای تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی است. برای تامین اعتبار باید متولیان امر به ویژه نماینده مردم شهرستان در مجلس پیگیری و مساعدت لازم را داشته باشند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تایباد غیر فعال بودن هر معدن را موجب بیکاری عده زیادی از جوانان منطقه و به وجود آمدن مشکلات مالی برای خانواده‌ها دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه تایباد هیچ کارخانه صنعتی و تولیدی ندارد، معادن فرصت خوبی برای ایجاد اشتغال به‌شمار می‌روند.

پشتیبان بیان کرد: در حال حاضر ۱۶ معدن که بیشتر آن معادن سنگ گرانیت است، به دلیل مشکلات موجود غیر فعال شده‌اند و به دلیل نبود صنایع فرآوری سنگ گرانیت، تولیدات معادن باید به استان‌های همجوار حمل شوند.

وی تصریح کرد: فرآیند حمل برای سرمایه‌گذار هزینه‌های بالایی را در بر دارد، همچنین این معادن در مسیر روستا‌های کم‌عرض قرار گرفته اند و همین موضوع باعث شده تا حمل و نقل با مشکل مواجه شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تایباد تاکید کرد: چنانچه مسائل زیرساختی مانند جاده‌سازی در مسیر معادن و تامین امکانات خدماتی شامل آب شرب، برق و گاز فراهم شود، می‌توان با جذب سرمایه‌گذار برای توسعه صنایع فراوری مرتبط با معادن علاوه بر ایجاد اشتغال، زمینه توسعه اقتصادی در شهرستان را فراهم کرد؛ این موضوع نه تنها به کاهش بیکاری کمک می‌کند بلکه در افزایش اقتصاد منطقه نیز نقش بسزایی دارد.

پشتیبان ذخایر معدنی این شهرستان را ۱۷ میلیون تن اعلام و اظهار کرد: سالانه ۱.۵ میلیون تن انواع مواد و کانی‌های معدنی از معادن فعال در تایباد استخراج می‌شود.

وی افزود: اکنون ۱۵ معدن شامل هفت معدن سنگ آهن، چهار معدن سنگ گرانیت، ۲ معدن سنگ لاشه، یک معدن سیلیس و یک معدن فلدسپات در بخش‌های کارگری و فنی مهندسی فعالیت دارد که زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر را فراهم کرده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تایباد ادامه داد: ۸۰ درصد نیروی انسانی معادن را مردم روستا‌های همجوار تشکیل می‌دهند؛ به کارگیری ماشین‌آلات معدنی برای فعالیت‌های عام‌المنفعه و رفع نیاز روستاها، مرمت مدارس و مساجد و اختصاص باطله‌های سنگی به گروه‌های جهادی از جمله مسئولیت‌های اجتماعی است که معادن فعال در تایباد بر عهده دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *