افشای تبانی «سیا» با طالبان برای خروج نیروهای ویژه آمریکایی از افغانستان

سرویس خارجی: رسانه آمریکایی «اینترسپت» در گزارشی نوشت:توافق محرمانه و تبانی بین طالبان و واشنگتن در مذاکرات «دوحه» یکی از اسرار روزهای پایانی جنگ افغانستان درباره خروج نیروهای ویژه ارتش آمریکا با نام «یگان ویژه سیا» تحت نظر سازمان اطلاعات مرکزی این کشور از مناطق تحت کنترل طالبان در افغانستان و فرار به خارج را افشا می‌کند.

«اینترسپت» در گزارشی نوشت: بسیاری از نیروهای ویژه اطلاعاتی – امنیتی «سیا» که از سوی این سازمان برای مقابله با طالبان، شبکه حقانی و القاعده در افغانستان تشکیل شده بودند، در معامله ای محرمانه و با تبانی هیات مذاکره کننده آمریکایی با طالبان در «دوحه» از افغانستان خارج شدند و این موضوع، یکی از نقاط تاریک جنگ افغانستان است.

به نوشته این رسانه، نیروهای ویژه که با نام تیم‌های تعقیب ضد تروریسم نیز شناخته می‌شوند، بلافاصله پس از ورود اولین نیروهای نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده به افغانستان در پی حملات ۱۱ سپتامبر ایجاد شدند. در ادامه آمده است: نیروهای ویژه «سیا»، عناصر و رهبران طالبان، شبکه حقانی و القاعده را در افغانستان هدف قرار می‌دادند و در برابر دولت افغانستان حتی رئیس جمهوری این کشور پاسخگو نبودند و آنها هزاران قتل غیر قانونی از جمله قتل‌عام کودکان افغان در مدارس مرتکب شدند.

«اینترسپت» نوشت: نیروهای ویژه «سیا» برای بازداشت و کشتن برخی نفرات برجسته این گروهها در حملاتی دقیق و هدفمند ایجاد شده بودند و برای نبرد در میدان‌های جنگ ایجاد نشده بودند. این گزارش می افزاید: آن‌ها به‌طور گسترده به‌عنوان یکی از موثرترین نیروها درمیان نظامیان افغانستانی شناخته می‌شدند و با عقب‌نشینی ارتش آمریکا و پیشروی طالبان، بسیاری از مقامات دولت «اشرف غنی» و فرماندهان ارتش افغانستان برای نجات، به آن‌ها چشم دوخته بودند.

در همین حال، «زلمی خلیلزاد» نماینده پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان با بیان اینکه حکومت طالبان باید به دیدگاه‌های بخش بزرگ جامعه احترام بگذارد، گفت : طالبان اشتباهات گذشته خود را تکرار می‌کند. وی در مصاحبه با تلویزیون «تی ‌آر تی» ترکیه تصریح کرد: مقام‌های حکومت طالبان برخی از اشتباهات جدی را که در ۴۰ سال گذشته دیدیم، مرتکب می‌شوند.

خلیلزاد در این مصاحبه به حزب کمونیست افغانستان اشاره کرد که در سال ۱۳۵۷ قدرت را به دست گرفت و همه جناح‌های دیگر را راند که منجر به جنگ داخلی شد.

در چنین شرایطی، صندوق بین‌المللی حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که در زمستان امسال به ۱۱۱ هزار خانواده افغان کمک نقدی می‌کند.پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *