بیانیه جمعی از پیشکسوتان وزارت خارجه در رابطه با تحولات اخیر کشور

وزارت خارجه

جمعی از پیشکسوتان وزارت امورخارجه با امضای بیانیه‌ای، ضمن محکومیت اقدامات ناجوانمردانه و ددمنشانه تروریست‌ها و اغتشاشگران و توطئه دشمنان در جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی ایران از خواص جامعه خواسته‌اند مسئولانه به میدان آمده و با دفاع از کیان اسلام، انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، وظیفه دینی و ملّی خود را ادا نمایند.

متن بیانیه که توسط دفتر دکتر علی اکبر ولایتی در اختیار روزنامه قرار گرفته به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به عنوان پدیده ای نو در نظام بین الملل با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و با زعامت حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت و اکنون تحت رهبری خردمندانه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی)، تحقق اهداف خود را در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی دنبال می کند.

این انقلاب با احیای ارزش‌های والای اسلامی و انسانی و با تکیه بر اراده مردمی مسلمان و حق طلب، موفقیت‌های بزرگی را در عرصه‌های مختلف علمی، فنی، دفاعی، هسته ای، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نصیب ملت ایران نموده و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان قدرت اول منطقه و الگوی تمام عیار یک کشور مستقل به ملت‌های آزاده جهان معرفی کرده است. در عین حال، استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و همراهی رژیم صهیونیستی،تروئیکای اروپا و چند کشور منطقه، با دسیسه ها گوناگون، استقلال، تمامیت ارضی و اقتدار ملت ایران را هدف قرار داده و از هیچ توطئه ای علیه جمهوری اسلامی ایران دریغ نمی ورزد.

اغتشاشات دو ماه اخیر در کشور نیز برآمده از همین توطئه دشمنان بوده که می بایست علل و عوامل داخلی و خارجی آن مورد واکاوی قرار گیرد و اهداف پنهان دشمنان برای تنویر افکار عمومی و ملت شریف ایران تبیین و شبهات پدید آمده در فضای غبارآلود فتنه برطرف گردد. لذا وظیفه خود می دانیم که در این رابطه توجه مردم عزیز را به نکات زیر جلب نماییم:

۱- اغتشاشات اخیر مصداق یک جنگ ‌ترکیبی همه جانبه است که با طراحی و هدایت سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و همکاری رژیم صهیونیستی، برخی از ‌کشورهای اروپایی و منطقه، گروهک های تروریستی و استخدام همه‌ امکانات اطّلاعاتی، رسانه‌ای و عملیاتی علیه ملت ایران برنامه ریزی شده است. هدف دشمنان از این جنگ، بهره گیری از برخی تضادهای داخلی و نارضایتی های موجود و تبدیل آنها به اغتشاش و آشوب های مخرب به منظور فرسایشی کردن ناامنی در کشور و جلوگیری از پیشرفت ایران در حوزه‌های مختلف علمی، فنی، دفاعی و اقتصادی است. جعل یا تحریف اخبار و انتشار گسترده آن در فضاهای رسانه ای و مجازی از تاکتیک‌های اصلی دشمن است که برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و ناامید ساختن مردم نسبت به آینده استفاده می شود .

۲- طبق بیانیه مشترک نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، دخالت فراگیر دشمن در اغتشاشات اخیر مبتنی بر اطلاعات و گزارش های مستند و موثق بوده و در قطعیت آن تردیدی نیست. اگرچه تأکید بر حمایت دشمن خارجی از اغتشاشات اخیر به معنای کتمان نارسائی های داخلی نیست، اما غفلت از شناخت دشمن اصلی کشور نیز یکی از خطراتی است که هر کشور مستقل از جمله ملت بزرگ ایران را تهدید می کند. یکی از ترفندهای اصلی دشمن ایجاد اختلاف و ایراد خدشه به انسجام و همبستگی ملی و فعال سازی گسل های قومی و مذهبی است تا با خارج کردن مطالبات مردم از مسیر حقیقی به اهداف شوم خود دست یابد. در این مقطع حساس، ارتقاء وحدت ملی، تلاش برای اتحاد مذاهب و قومیت های مختلف و انسجام گرایش های متنوع سیاسی می تواند خنثی کننده جنگ ترکیبی دشمن باشد. یکی از مظاهر اقتدار جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی، هم افزایی نیروهای انقلاب و همبستگی مسئولان نظام و مجموعه های سیاسی و عدم تضعیف قوای سه گانه و کانون های قدرت نظام مانند سپاه، بسیج، ارتش و روحانیت است.نقش زنان فرهیخته و جوانان آگاه در این عرصه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

۳- تنها راه شکست دشمن در جنگ ترکیبی، ایجاد امید در دل آحاد جامعه و همراه نمودن آنان با حاکمیت و در مجموع جلب رضایت ایشان است. امروز هیچیک از مسئولین کشور، نارسایی هایی که موجب نارضایتی مردم است را انکار نمی کنند و با اهتمام جدی برای کاهش و رفع مشکلات موجود در صحنه حضور دارند. تلاش مستمر برای حل مشکلات جامعه به خصوص در حوزه اقتصادی، اطلاع رسانی مستمر در مورد میزان و پیشرفت کارهای انجام شده و همچنین تشریح صادقانه محدودیت های موجود برای ایجاد اعتماد و اقناع افکار عمومی یک ضرورت قطعی است که باید مورد توجه قوای سه گانه و همه کارگزاران نظام قرار گیرد.

۴- برای پیروزی در جنگ ترکیبی باید به دنبال تهاجم ترکیبی علیه دشمن بود و با ارتقای ظرفیت های رسانه ای و حضور موثر در فضای مجازی، سواد رسانه ای جامعه را افزایش داد و با تبیین و تحلیل مستمر وقایع و اطلاع رسانی دقیق و به موقع، با اطلاعات جعلی مقابله نمود و با برنامه‌ریزی عملیاتی و اطلاعاتی، ایجاد کرسی های آزاداندیشی در مجامع علمی به ویژه دانشگاهها و حوزه های علمیه، اقدام به موقع نظامی علیه پایگاه های دشمن و بکارگیری دیپلماسی فعال و کنشگرانه در مقابل تحرکات دشمنان خارجی، تهاجم دشمن را بی اثرنمود.

۵- در عرصه سیاست خارجی، دستگاه های تبلیغاتی دشمن با حربه حقوق بشر از عوامل اغتشاش و تروریست های خودساخته، حمایت می کنند، در حالی که خود در زمره برجسته ترین ناقضان حقوق بشر علیه ملت ها بوده و هستند.

۶- آمریکا و غرب، گاه به بهانه فروش پهپادهای ایرانی به روسیه و گاه در حمایت از اغتشاشات داخلی، میز مذاکره را نادیده گرفته و با هدف ایجاد اختلاف در میان نخبگان کشور، اینگونه القا می کنند که ایران مسئول بی نتیجه ماندن مذاکرات است. در حوزه دیپلماسی عمومی نیز دشمن سعی دارد روابط خوب ایران با روسیه، چین و همسایگان را هدف قرار داده و پایبندی نظام به اصل نه شرقی و نه غربی را مخدوش جلوه دهد. این در حالی است که ایجاد روابط راهبردی با کشورهای جهان چه در شرق و چه در غرب، با حفظ احترام متقابل و بدون پذیرش سلطه آنها، نه تنها ناقض اصل نه شرقی نه غربی نیست، بلکه مبتنی بر استقلال و اعتماد به نفس است. ضرورت دارد دستگاه دیپلماسی، کارگزاران وزارت امورخارجه را با اهداف جنگ ترکیبی در عرصه بین المللی آشنا نموده و برای تمام معضلات و مشکلات سیاست خارجی، راه حل اصولی و راهگشا ارائه کند. بهره گیری از تجارب دیپلمات های سابق وزارت امورخارجه نیز می تواند مسئولین دستگاه دیپلماسی را برای اتخاذ بهترین تصمیم، یاری نماید.

۷- ما به عنوان جمعی از پیشکسوتان وزارت امور خارجه با سلام و صلوات به روح بلند امام راحل و تجدید بیعت با رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) و طلب رضوان و مغفرت برای شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای امنیت و ضمن همدردی با خانواده های داغدار حوادث اخیر، حمایت خود را از نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و قضائی اعلام نموده و با تأکید بر ضرورت توجه به مطالبات به حق مردم، اقدامات ناجوانمردانه و ددمنشانه تروریست ها و اغتشاشگران را محکوم می نمائیم و با اطمینان از این که پیروزمندانه از این مرحله عبور خواهیم نمود، از خواص جامعه می خواهیم که مسئولانه به میدان آمده و با دفاع از کیان اسلام، انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وظیفه دینی و ملّی خود را ادا نمایند.

امضا کنندگان این بیانه عبارتند از : علی اکبر ولایتی، علیمحمد بشارتی، منوچهر متکی، مصطفی مرسلی، مهدی مصطفوی، علاءالدین بروجردی، غلامعلی صنعتی، جواد منصوری، جعفر شمسیان، وحید احمدی، محمد نبی حسنی پور، جعفر نیکنام، سید احمد موسوی، جواد ترک آبادی، مصطفی مصلح زاده، مسعود زریبافان، محمد حسن قدیری ابیانه، احمد ادریسیان، مجتبی قائمی مهر، سید محمود رضا سجادی، احمد دستمالچیان، سید احمد هدایت، مجتبی فردوسی پور، منوچهر محمدی، محمد منیری نیک، محمود موحدی، محمدتقی جمشیدی، مصطفی سید آقایی، فرامز لطیفی نمین، محسن پاک آئین، رسول اسلامی، رضا سعیدمحمدی، خلیل جعفرزاده، محمد باقر بهرامی، محی الدین نجفی، سید باقر سخائی، محمد عباس زاده، سید نعمت الله قادری، علی مشکین مهر، مهدی نبی زاده، حسین عبدی ابیانه، مهدی خندق آبادی، عباس درودیان، محمد علی رضایی، محمدرضا فرقانی، حسن فرازنده، مجتبی کرمی، ناصر جاسبی، باقر گلزارنیا، فیروز دولت آبادی، محمدرضا مرشد زاده، محمد حسن اختری، عبدالله حسینی، محمد رضا راشد، محمد حسنعلی زاده، محمد رضا باقری، حاج محمدیان، سید داود صالحی، نصرالله میرزائی نصیر، علیرضا رجائی، محمدرضا نوری شاهرودی، سید محمد طباطبائی، مجتبی فردوسی پور، علیرضا سالاری، علی اصغر محمدی سیجانی، باقر وحدت نژاد، علی اکبرخسروی، عبدالحمید فکری، غلامرضا منتظمی، حسین اکبری، احمد سبحانی، سید کمال یاسینی، محمدحسین توخته، سید ابوالفضل طاهوی، رحمت الله بختیاری، حسین مشهدی، حمیدرضا آصفی، حمیدرضا کریمی، فریدون انتظاری، محمدجواد دستغیب، حشمت الله ظاهری، علیرضا بهرامی، حاج هادی مسلمان، منصور معظمی، سید مصطفی آقا سیدابوالقاسم، علی اکبر سیبویه، ناصر حمیدی زارع، محسن شاطرزاده، ابراهیم قره چه داغی، سیدمرتضی میرحیدری،حسین امیدوار، فداحسین مالکی، مجید بختیاری، غلامعلی نادری و محمد علی قانع زاده.شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. فریدون افتخاری گفت:

    به به از این دیپلمات‌ها . بی جهت نیست سیاست خارجی کشور به بن بست رسیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *