محمود زند مقدم، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت و برجسته در زمینه بلوچستان، در ۸۴سالگی از دنیا رفت

محمود زند مقدم نویسنده پیشکسوت متولد سال ۱۳۱۷ در ۱۴ آذر ۱۴۰۱ بر اثر ایست قلبی درگذشت. او یکی از نویسندگان و پژوهشگران قدیمی و معاصر ایرانی است که آثار زیادی  از ایشان به یادگار ماند . در ادامه با بیوگرافی محمود زند مقدم نویسنده ایرانی و همسرش و فرزندانش همراه با سوابق و آثار و کتاب ها تا درگذشت و علت فوت در مجله حرف تازه با ما همراه باشید

محمود زند مقدم نویسنده کیست

بیوگرافی محمود زند مقدم نویسنده و همسرش

دکتر محمود زند مقدم، متولد ۱۳۱۷ نویسنده و پژوهشگر و مردم شناس اهل ایران بود. او دوره لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی را در دانشگاه تهران و دکتری در برنامه‌ ریزی منطقه‌ ای را در دانشگاه دورهام انگلیس گذراند. مادرش دبیر و فرانسه‌دان و دانش‌آموخته دارالمعلمات بود. از جمله آثار او می‌توان به مجموعه هفت جلدی حکایت بلوچ،از سرزمین بی‌پرنده تا قلعه،کره خر و نوردبون، آدم‌های سه قران و صناری و قلعه اشاره کرد.

بیوگرافی محمود زند مقدم نویسنده

علت فوت و درگذشت محمود زند مقدم

محمود زندمقدم در ۱۴ آذر ۱۴۰۱ در ۸۴ سالگی دارفانی را وداع کردند. مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر محمود زند مقدم چهارشنبه، شانزدهم آذرماه، ساعت ۱۰ صبح در قطعه نام‌آوران بهشت‌زهرا (س) برگزار شد.

بیوگرافی محمود زند مقدم نویسنده و همسرش

سوابق

زند مقدم اولین بار در سال ۴۲ از طرف مرکز آمار ایران وابسته به سازمان برنامه و بودجه برای بررسی وضع درآمد و هزینه خانوار بلوچ به منطقه سفر کرد. به بلوچستان و مردمش علاقمند شد و آن‌ها را به عنوان موضوع اصلی کار و تحقیقش برگزید. زند مقدم از سال ۵۰ تا ۵۷ به عنوان کارشناس سازمان برنامه و بودجه، همکار وزارت نیرو در مطالعه طرح‌ های آبی، ریس دفتر برنامه و بودجه در زاهدان و مسئول مرکز مطالعات و پژوهش‌های خلیج فارس و دریای عمان در استان سیستان و بلوچستان مشغول بود.

علت فوت و درگذشت محمود زند مقدم

او که دکترای پژوهشی خود را در رشتۀ برنامه‌ ریزی منطقه‌ ای از دانشگاه دورهام بریتانیا گرفته بود، با پیوستن به سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی از در دهۀ پنجاه ساکن بلوچستان شد و در این دوران ریاست مرکز پژوهش خلیج‌فارس و دریای عمان وابسته به سازمان برنامه و بودجه را بر عهده گرفت. در دوران تصدی او گزارش‌ های مهم مردم‌ شناسی و تک‌ نگاری‌های قومی و طایفه‌ای در قالب جزواتی سازمانی دربارهٔ بلوچستان منتشر شده است. پس از انقلاب زند مقدم ارتباط پیوسته خود را بلوچستان حفظ کرد و تحولات اجتماعی و فرهنگی قوم بلوچ و بلوچستان را در قالب تک‌ نگاری‌هایی که پایه اصلی نگارش حکایت بلوچ شد، به ثبت رساند.

آثار و کتاب ها

مجموعه ۷ جلدی حکایت بلوچ

آدم‌های سه قران و صناری، نشر مازیار
قلعه، نشر مازیار
آفاق جزیره قشم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *