تظاهرات دختران افغانستان در اعتراض به ممانعت از رفتن به دانشگاه

سرویس خارجی: وزیر تحصیلات عالی حکومت طالبان در ادعایی مضحک، علت اصلی اقدام اخیر این گروه متحجر و افراطی در ممانعت از تحصیل دانشجویان دختر افغان در دانشگاه های این کشور را «پوشش نامناسب» آنها خواند و مدعی شد که پوشش دانشجویان دختر افغان، مناسب دانشگاه نیست و مانند این است که می خواهند به یک مراسم عروسی بروند !

«ندا محمد ندیم» در پی واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی پس از ممنوعیت ادامه تحصیل دختران در دانشگاه‌ها، در گفتگویی با تلویزیون «ملی» که در کنترل طالبان است، به توضیح دلایل آن پرداخت. وی در این مصاحبه، علت اصلی این تصمیم را رعایت نشدن «هدایات شرعی» ( آیین نامه دینی) خواند که به قول او ظرف ۱۴ ماه گذشته به دانشگاه‌ها داده شده بود.

محمد ندیم گفت: در نظام تحصیلی، منکرات وجود داشت، مسئولان تعهد کردند که این مشکلات حل می‌شود اما نشد، چون نظام ما اسلامی است، شرایط هم باید اسلامی باشد. وزیر تحصیلات عالی حکومت طالبان ادامه داد: اصلاحات پیشنهادی «امارت اسلامی» عملی نشد ومجبور شدیم تا نظر به تقاضای دینی و افکار ملت مسلمانمان، تحصیل دختران دوره دانشگاهی را تا اطلاع ثانوی به تعویق بیندازیم.

این مقام طالبان چهار دلیل اساسی را برای توقف دسترسی زنان به تحصیلات عالی برشمرد. وی در این رابطه اعلام کرد: به باور ما، فعالیت خوابگاه‌های دانشجویان دختر در ولایات خلاف غیرت افغانی و اسلام است و دختران افغان نباید بدون اعضای خانوده خود به ولایتی دیگر برای تحصیل بروند و نباید بدون محرم شرعی سفر کنند !

به گفته این مقام طالبان، عدم رعایت حجاب کامل از سوی دانشجویان دختر، مختلط بودن زن و مرد و حضور دانشجویان زن در رشته‌هایی که مناسب زنان نیست و به عزت و وقار آن‌ها ضربه می زند، از جمله دلایل اصلی است که باعث اتخاذ این تصمیم شد. وی افزود : باز شدن یا نشدن دانشگاه‌های دختران و زنان بستگی به این دارد که تا چه حدی امکان فراهم ساختن شرایط در چارچوب شریعت اسلامی وجود دارد.«ندا محمد ندیم» به نحوه پوشش دختران و زنان در دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت : به دانشجویان دختر گفته شده بود که حجاب کامل را رعایت کنند ولی متاسفانه نشد و آن‌ها مثل این که به عروسی بروند لباس به تن می‌کنند!

وی تاکید کرد: انتخاب های درسی و رشته‌های اختصاصی برای دختران مانند رشته کشاورزی، مهندسی از مشکلات دیگر بود که مغایر ارزش‌های اسلامی و افغانی است.

واکنش «الازهر» مصر

واکنش های منطقه ای و بین المللی به این اقدام طالبان همچنان ادامه دارد. در این رابطه، دانشگاه «الازهر» مصر در بیانیه ای ، تصمیم اخیر طالبان افغانستان برای ممانعت از تحصیل دختران افغانستانی در دانشگاه‌ها را محکوم کرد و آن را با شریعت اسلامی مغایر دانست.

به گزارش شبکه خبری «روسیا الیوم»، «الازهر» در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما بسیار از اقدام مسئولان طالبان در افغانستان درباره ممانعت از تحصیل دختران در دانشگاه‌ها متاسف هستیم و این اقدام با شریعت اسلامی و حدیث « ز گهواره تا گور دانش بجوی» که مربوط به زنان و مردان است، مغایرت دارد. در ادامه آمده است: دعوت به تحصیل دانش، موجب ظهور زنان نابغه‌ای در تاریخ علمی، سیاسی و فرهنگی اسلام شده و همچنان منشأ افتخار برای هر مسلمانی است.

در این بیانیه آمده است: این اقدام نباید از سوی هیچ مسلمانی اتخاذ شود چرا که هیچ ربطی به شریعت اسلام ندارد ، ما به مسلمانان و غیرمسلمانان هشدار می‌دهیم از اینکه فکر کنند یا توهم کنند که اسلام آموزش زنان و دختران را تحریم کرده باشد، بلکه اسلام به شدت با آن مخالف است و این یکی از حقوق مشروعی است که اسلام آن را به صورت برابر برای زنان و مردان تضمین کرده است.

از طرفی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز با ابراز تأسف از خبر تعلیق ادامه تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان، گفت: امیدواریم مسئولان ذیربط افغانستان سریعا زمینه ازسرگیری تحصیلات دانش آموزان و دانشجویان دختر این کشور در تمامی مقاطع تحصیلی را فراهم کنند. «ناصر کنعانی» اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه افغانستان و علاقه‌مند به صلح و ثبات و توسعه در این کشور، از شنیدن خبر وجود موانع برای تحصیلات عالی دانشگاهی دختران و بانوان در افغانستان متأسف شده است.

همزمان،«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه از تصمیم مقامات طالبان برای ممنوعیت تحصیل دختران و زنان در افغانستان به شدت انتقاد کرد و گفت : این تصمیم دولت طالبان در افغانستان به شدت مقامات ترکیه را آزرده و نگران کرده است.

وزارت خارجه قطر نیز در بیانیه ای اعلام کرد که منع تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌های افغانستان نگران کننده است.در این بیانیه همچنین آمده است: اقدام اخیر طالبان با حقوق انسان، ثبات و رفاه افغانستان منافات دارد و ما از طالبان می‌خواهیم که در این تصمیم خود بازنگری کند.

از طرفی، «لانا نصیبه»، معاون وزیر امور خارجه و نماینده دائم امارات متحده عربی در سازمان ملل نیز اعلام کرد: ما تصمیم اخیر طالبان در باره منع تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌های افغانستان را محکوم می‌کنیم.در خبر دیگری، «بیزنس ‌اینسایدر» در گزارشی اعلام کرد: «اشرف غنی»، رئیس جمهوری پیشن افغانستان و تیم همراه وی پس از هجوم طالبان به کابل، همزمان با فرار به خارج، یک میلیارد دلار پول نقد و طلا با خود برده اند.شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *