در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد: موج جدید کرونا احتمالا از نیمه دوم دی آغاز می‌شود/ روی ایمنی جمعی مردم حساب نکنیم

یک اپیدمیولوژیست از احتمال آغاز موج جدید کرونا در ایران با افزایش موارد روزانه ابتلا به این بیماری از نیمه دوم دی خبر داد و گفت: منطقی ترین تصمیم توسط دولت و عموم شهروندان این است که چندان روی ایمنی فردی یا جمعی در برابر کرونا حساب نکنند و حتما در هفته‌های آتی سطح انجام اقدامات پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از ابتلا به کووید۱۹ را بالا ببرند.

موج جدید کرونا احتمالا از نیمه دوم دی آغاز می‌شود/ روی ایمنی جمعی مردم حساب نکنیم

به گزارش خبرنگار ایلنا، با وجود این که مدت زیادی است موج کرونا در ایران فروکش کرده و در بسیاری از روزها شاهد فوت هیچ کدام از هموطنان بر اثر ابتلا به این بیماری نیستیم، اما چند هفته ای است که کرونا مجددا در برخی کشورهای شرق آسیا از جمله ژاپن، چین، کره جنوبی، تایوان، هنگ کنگ و فیلیپین و برخی کشورهای دیگر نظیر آمریکا، مکزیک، برزیل، آلمان، روسیه، دانمارک و … شایع شده است و هر روز آمارهای نسبتا بالایی از ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در این کشورها به ثبت می رسد. این در حالی است که در ماه های گذشته، موج کرونا تقریبا در سراسر جهان رو به افول بود، اما حالا نمودارهای کرونایی بسیاری از کشورها دوباره در سراشیبی صعودی قرار گرفته است.

در هفته های اخیر بروز موج جدید کرونا در کشورهای مختلف نگرانی را از ایجاد پیک جدید این بیماری در کشورمان تشدید کرده است؛ موجی که در سایر نقاط دنیا با گسترش زیرسویه‌های جدید امیکرون نظیر B.Q.1 و B.Q.1.1 یا همان زیرسویه‌های قبلی این ویروس مانند B.A.4 یا B.A.5 آغاز شده است و متخصصان بهداشتی کشور پیش بینی می کنند که این موج در آینده نزدیک ایران را نیز فرابگیرد. به همین دلیل مسئولان وزارت بهداشت اکیدا توصیه می کنند تمام افرادی که بیش از شش ماه از تزریق آخرین دُز واکسن آنها می گذرد، بخصوص اگر دچار کهولت سن یا بیماری زمینه ای هستند، حتما برای دریافت دُز یادآور واکسن کرونا اقدام کنند تا امکان ابتلای آنها به بیماری در موج احتمالی جدید کاهش یابد.

شیوع موج جدید کرونا با گسترش زیرسویه‌های جدید امیکرون 

در همین راستا، بابک عشرتی، اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با ابراز نگرانی از آغاز موج جدید کرونا در ایران در آینده ای نزدیک به خبرنگار ایلنا گفت: با توجه به این که در هفته های اخیر موج جدیدی از شیوع کرونا در کشورهای مختلف شروع شده است و رفته رفته تعداد کشورهایی که وارد این موج می شوند، در حال افزایش است، نگرانی از آغاز موج جدید کرونا در ایران کاملا جدی است.

وی افزود: موج تازه کرونا در برخی کشورها با شیوع زیرسویه‌های جدید امیکرون پیش می رود، یعنی اخیرا جهشی در سویه امیکرون ویروس کرونا رخ داده است که باعث ایجاد زیرسویه های B.Q.1 و B.Q.1.1 شده و این زیرسویه‌ها در بعضی کشورها در حال گسترش است. به نظر می رسد میزان سرایت این زیرسویه‌های جدید از امیکرون بیشتر است، اما هنوز اطلاعات دقیقی درباره شدت بیماری زایی و میرگ و میر آنها در دست نیست.

در صورت دچار شدن به علایم سرماخوردگی، حتما در منزل بمانید 

عشرتی با تاکید بر احتمال آغاز موج جدید کرونا در ایران در هفته های آتی گفت: با توجه به داده های علمی موجود، به نظر می رسد از نیمه دوم دی ماه شاهد افزایش موارد روزانه ابتلا به کرونا در کشورمان باشیم. البته هنوز مشخص نیست موج جدید در حد بهمن سال گذشته نسبتا گسترده خواهد بود یا مانند مردادماه امسال به صورت خفیف رخ می دهد، اما در هر صورت، دولت و شهروندان باید از همین حالا خود را برای شیوع موج جدید کرونا آماده کنند و رعایت پرتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را نسبت به شرایط فعلی جدی‌تر بگیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در حال حاضر کسانی که دچار علایم سرماخوردگی هستند، باید نسبت به احتمال ابتلا به کرونا مشکوک شوند و گمان نکنند که صرفا دچار یک سرماخوردگی ساده شده اند. بنابراین بهتر است این افراد حتما در منزل بمانند، چون در موج احتمالی بعدی، مانند موج های گذشته، این افراد نقش مهمی در انتقال بیماری خواهند داشت.

حتما برای دریافت دُز یادآور واکسن کرونا اقدام کنید 

این اپیدمیولوژیست با تاکید بر لزوم تزریق دُز یادآور واکسن کرونا عنوان کرد: به تمام شهروندان بخصوص افرادی که دچار بیماری زمینه ای هستند، توصیه می کنیم که اگر بیشتر از شش ماه از تزریق آخرین دُز واکسن آنها گذشته است، حتما برای دریافت دُز یادآور واکسن کرونا اقدام کنند. همچنین در حال حاضر استفاده از ماسک در اجتماعات، پرهیز از حضور در جمع های شلوغ و جدی گرفتن اصل تهویه مطبوع در محیط های بسته به صورت جدی به شهروندان توصیه می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: شرایط اجتماعی حال حاضر جهان مانند سال های گذشته نیست که بتوان به قرنطینه گسترده پرداخت یا حتی مدارس، دانشگاه ها، رستوران ها، باشگاه های ورزشی و دیگر مراکز تجمعی را تعطیل کرد و بعید است که هیچ کشوری به این سمت برود، اما بازهم می توان از همین حالا مردم را به استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، رعایت بهداشت فردی و تزریق واکسن یادآور ترغیب کرد تا احتمال شیوع گسترده موج جدید کاهش یابد.

سطح ایمنی جمعی مردم در برابر زیرسویه‌های جدید امیکرون بالا نیست 

عشرتی با اشاره به شیوع موج های گسترده کرونا در ایران در سال گذشته گفت: با توجه به این که در تابستان و زمستان سال گذشته تعداد زیادی از هموطنان به کرونا مبتلا شدند و بخصوص در موج زمستانه، بخش زیادی از مردم به سویه امیکرون گرفتار شدند، در ماه های قبل سطحی از ایمنی در برابر این سویه از کووید۱۹ در ایرانیان شکل گرفته بود، ولی با توجه به این که مدت زیادی از دریافت آخرین دُز واکسن توسط بخش اعظم جامعه ما می گذرد، اکنون سطح ایمنی جمعی مردم در برابر کرونا بخصوص زیرسویه‌های جدید امیکرون چندان بالا نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: اظهار نظرهایی که درباره ایمنی نسبی ایرانیان در برابر کرونا مطرح می شود، در حد گمانه زنی است و برای این که بتوانیم به سطح ایمنی جمعی کشور در برابر این ویروس پی ببریم، باید میزان آنتی بادی مردم علیه کرونا را با نمونه‌گیری‌های آماری دقیق به صورت علمی بررسی کنیم. البته با وجود این که بسیاری از مردم در سال های گذشته به سویه های مختلف کرونا مبتلا شده اند، اما باید توجه داشت که سطح ایمنی افراد در برابر کرونا حتی پس از ابتلا به این بیماری نیز بعد از مدتی کاهش می یابد؛ بنابراین اکنون هیچ کسی در برابر کووید۱۹ مصون نیست.

وی در پایان تصریح کرد: منطقی ترین تصمیم چه توسط دولت و چه توسط عموم شهروندان، این است که چندان روی ایمنی فردی یا جمعی در برابر کرونا حساب نکنند و حتما در هفته های آتی سطح انجام اقدامات پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از ابتلا به کووید۱۹ را بالا ببرند و ضمن استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، نسبت به دریافت دُز یادآور واکسن اقدام کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *